روز ملی استرالیا

بیست و ششم ژانویه مقارن با روز ملی استرالیا است که در این روز مردم، نخستین مهاجرت به استرالیا توسط اروپاییان در بندر جکسون را جشن می گیرند.(در سال 1788 این شهر به این نام بوده و امروزه بخشی از بندر سیدنی می باشد.)

مردم استرالیا در این روز چه می کنند؟
بیشتر افراد در این روز مرخصی می گیرند و روز خود را با کباب درست کردن ،کنسرت رفتن و بازی کردن یا تماشای رویداد های ورزشی سپری می کنند.
شهرهای مختلف استرالیا این روز را به گونه های متفاوتی جشن می گیرند. مثلا در سیدنی مسابقات قایقرانی مثل مسابقات قایق های تندرو و قایق های بادبانی برگزار می شود؛ در حالیکه در بندر (آدلاید)، رژه های نمایشی ،کنسرت ،آتش بازی و مسابقات کریکت برگزار می شود.
جشن های تابعیتی استرالیا اغلب در روز ملی استرالیا برگزار می شوند. اینگونه جشن ها برای استقبال از مهاجرینی که به تابعیت استرالیا نایل شده اند، اجرا می شوند. اگرچه این مراسم بیشتر جو تشریفاتی دارند.

زندگی عمومی مردم
روز ملی استرالیا، در تمامی ایالات ها و مناطق استرالیا تعطیل رسمی است. در این روز تمامی مدارس و ادارات پست تعطیل اند؛ بعضی از وسایل نقلیه فعالیت ندارند و بعضی هم تا چند ساعت بیشتر فعالیت نمی‌کنند. ممکن است در خیابان ها، مخصوصا خیابان هایی که نزدیک رویداد های اصلی هستند، تراکم ترافیک ایجاد شود.

پیشینه تاریخی
بیست و ششم ژانویه سال 1788،به عنوان روز ورود کاپیتان (آرتور فیلیپ) به بندر جکسون شناخته می شود. با ورود به این بندر، به او و خدمه اش عنوان (اولین ناوگان) را دادند که 11 زندانی نیز با خود به همراه داشتند. ورود اولین ناوگان به این مکان موجبات بنیان گذاری ایالت کلونی (New South Wales) را فراهم آورد. در سال 1818، در سی امین سالگرد پایه گذاری کلونی(ایالت مستعمره) ، فرماندار ایالت برای تمامی کارمندان دولتی این روز را تعطیل اعلام کرد. او این روز را در یک مراسم احترام با شلیک 30 اسلحه و توپ جشن گرفت. در سال های آتی ، کارمندان بانک و بقیه موسسات نیز مشمول این تعطیلی شدند.
در ابتدا، تنها ایالت (New South Wales) این روز را جشن گرفت و این روز به عنوان (First Landing Day) یا (Foundation Day) شناخته می شد. در سال 1831، یعنی 50 سال بعد از ورود اولین ناوگان، این روز به عنوان اولین تعطیلی رسمی استرالیا در ایالت (New South Wales) شناخته شد.
تا سال 1935، 26 ژانویه در تمامی ایالت ها به جز ایالت (New South Wales) که آن را روز سالگرد می نامیدند، این روز به عنوان روز ملی استرالیا نامیده شد. از سال 1946، 26 ژانویه در تمامی ایالات و مناطق دیگر استرالیا نام (روز ملی استرالیا) را گرفت و از سال 1994 تا به حال روز ملی استرالیا در سراسر کشور تعطیل رسمی است.
از آنجایی که این روز ، روز استعمار تلقی می شود، بومیان استرالیا تصور می کنند که تعطیلات روز ملی شامل آنان نمی شود. از این بابت ، نام این روز به روز استیلاء تغییر یافت که گاهی موجب تظاهرات در گوشه و کنار مراسم می شود.
در سال های اخیر ، تدارکاتی صورت گرفته تا این تعطیلی شامل تمامی مردم استرالیا شود و در سال 2013، پرچم استرالیا و پرچم بومیان برای اولین بار در روز ملی استرالیا بر فراز پل بندر سیدنی برافراشته شد.

نمادها
نماد های استرالیا عموما در روز ملی استفاده می شوند. پرچم ملی استرالیا تمثیلی از اتحادیه جک ، ستاره جمهوریت و پنج ستاره صلیب جنوبی می باشد. سرود ملی استرالیا (Advance Australia Fair) در این روز اجرا می شود و سرود غیر رسمی استرالیا ( Waltzing Matilda) نیز معمولا شنیده می شود. بقیه نماد ها شامل (Golden Wattle) که نشان گل ملی است ، عقیق که نماد جواهر ملی است و رنگ های ملی که سبز و طلایی هستند ، نشان داده می شوند.