آب و هوای کشور چین

وسعت کشور چین باعث شده تا تنوع آب و هوایی چشم گیری در این کشور ایجاد شودو مانند ایران در واقع هیچ زمانی از سال نیست که در تمام قسمت های آن آب و هوایی یکسان وجود داشته باشد.
البته واضح است که آب و هوای چین با مساحتی برابر با شش برابر مساحت ایران ، تنوع بسیار بیشتری دارد.
برای مثال در شمال شرقی آن و شهر هاربین در زمستان سورتمه های برفی دیده می شود در صورتی که در همان زمان و در جنوب کشور ، در هنگ کنگ و گوانگ ژو هوا گرم است.
بلنذترین و سرد ترین کوه های جهان در ارتفاعات هیمالیا در غرب چین و در مقابل ، صحرای داغ تاکلاماکان در شمال غربی آن است.
آب و هوای چین تحت تاثیر طوفان های خاص این منطقه ، به نام مانسون(monson) قرار دارد که جهت وزش آنها در فصول مختلف متفاوت است.
در فصل زمستان جهت وزش این بادها از ارتفاعات شمالی است و کاهش درجه حرارت را به همراه دارد و در تابستان ها وزش بادهای جنوبی از روی دریا باعث ایجاد هوایی گرم و مرطوب می شود.
در شمال شرقی چین ، تابستان ها کوتاه و معتدل ، زمستان ها سرد و طولانی هستند اما در جنوب غربی آب و هوایی خشک همراه با زمستان های سرد و تابستان های گرم حاکم است.
به طور کلی می توان کشور چین را از نظر آب و هوایی به مناطق زیر تقسیم کرد: - منطقه ی سرد معتدل: قسمت شمال استان هیلونگجیانگ و مغولستان - منطقه ی نیمه معتدل: Jilin ، شمال Xinjiang و بسیاری از مناطق هیلونگجیانگ،لیائونینگ و مغولستان - منطقه ی گرم معتدل: منطقه میانی و پایین تر از رودخانه زرد، شاندونگ، ،Shanxiشاآنشی و استان هبی - منطقه ی نیمه گرمسیری: جنوب ایزوترم از کوه Qinling تا رودخانه ، Huaiheدر شرق فات تبت، چینگهای شامل شهرستان های شانگهای، گوانگژو، هنگ کنگ، ما کائو، Guilin ،Hangzhou ، سوژو، کونمینگ، دالی، Lijiang ، چنگدو - منطقه ی گرمسیری: استان Hainan در جنوب تایوان، گوانگدونگ و استان یوننان بارش در چین اساسا به طور منظم صورت مي گيرد و بارش متوسط سالانه حدود ۶۰۰۰ میلیمتر می باشد.
فصل بارانی عمدتا مي و سپتامبر در بهار و تابستان است.
وزش بادهای موسمی جنوب شرقی از غرب اقیانوس آرام و بادهای موسمی جنوب غربی از اقیانوس هند بر روی سرزمین چین علت اصلی بارش باران استکه در ماه های آوریل و می شروع می شود.
آب و هوای چین چین مانسون شانگهای گوانگ ژو پکن
2390