مهاجرت به آلمان از طریق تخصص

استفاده از روش کارت آبی آلمان یا Blue Card ، یکی از روش های مهاجرت به آلمان است.
بر اساس تشخیص اتحادیه اروپا ، در بررسی چشم انداز اقتصادی کشورهای عضو اتحادیه که شامل 27 کشور اروپایی میباشد و نیز پیش بینی کمبود نیروی کار مورد نیاز در کشور، در سال 2007 میلادی اتحادیه اروپا در جهت رفع کمبود نیروی کار متخصص ، و با الهام از طرح گرین کارت دولت کشور آمریکا و با استفاده از نماد پرچم اتحادیه اروپا که با رنگ آبی است ، اقدام به تصویب و ارائه طرح و برنامه ای مشابه به نام کارت آبی نمود که در قالب آن نیروهای کاری و متخصص غیر اروپایی بتوانند به واسطه این برنامه برای مهاجرت به تمامی کشور های عضو اتحادیه بغیر از انگلستان ، ایرلند و دانمارک که از شرکت در این طرح خودداری نمودند ، مهاجرت از طریق تخصص را داشته باشند.
اولین کشور اروپایی که تابحال از این طرح استقبال خوبی نموده است و مقدمات و شرایط این برنامه را فراهم نموده ، بزرگترین قدرت صنعتی اروپا یعنی کشور آلمان می باشد.
از اول جولای 2012 میلادی ، دولت آلمان شرایط و پیش نیاز های دریافت کارت آبی را بطور رسمی اعلام نموده که بر این اساس با اجرایی شدن این برنامه در آلمان ، از این پس نیروهای متخصص کاری غیر اروپایی میتوانند با دریافت این نوع ویزای کاری ، در مدت زمان خیلی کم به آلمان مهاجرت کاری نمایند و خانواده های خود را نیز به همراه خود به کشور آلمان بیاورند. موسسه حقوقی برگزیده اصطهباناتی ویزای کار آلمان را برای شما تضمین می کند.
مدت اعتبار کارت آبی آلمان از زمان صدور، بسته به قرارداد کاری شما دارد، اگر این قرارداد 4 ساله باشد که کارت شما اعتباری 4 ساله دارد و نهایتا موفق به دریافت PR یا همان اقامت دائم المان خواهید شد. اگر مدت زمان قرارداد شما کوتاه تر باشد اعتبار کارت آبی شما به همان میزان به علاوه سه ماه بیشتر خواهد بود. در ضمن نگران نباشید چون تمدید مجدد این کارت بسیار ساده میباشد.
میانگین تعداد ساعات کار در آلمان 41 ساعت در هفته است، که نسبت به ساعات کار بسیاری از کشورهای اروپایی بیشتر میباشد. در آمد یک فرد مهندس در کشور المان حداقل از سالی 35000 یورو شروع خواهد شد و بسته به سابقه کاری و تخصص وی ، تا سالی 80000 یورو نیز ارتقا پیدا می کند. این میزان در آمد برای گروه پزشکان و داروسازان به مراتب بسیار بالاتر است.

نیروی کار بسیار واجد شرایط (متخصص) عبارتند از:

  • دانشمندان با دانش خاص؛
  • استادان دانشگاه و یا دستیاران با توابع اجرایی.

مدارک مورد نیاز برای مهاجرت به آلمان از طریق تخصص

  • گذرنامه معتبر؛
  • بیمه سلامت؛
  • منابع کافی مالی؛
  • محل اقامت؛
  • قرارداد کاری یا پیشنهاد کار (برای اخذ اجازه اقامت نیروی کار متخصص واجد شرایط) الزاما مورد نیاز است.

در سال 2012، بیش از 1 میلیون نفر به آلمان نقل مکان کردند، بیشتر این افراد تازه وارد به این کشور بدون تجربه کاری کافی بودند. اما نزدیک به دو سوم از این مهاجران از کشورهای عضو اتحادیه اروپا هستند. بسیاری از آنها در حال فرار از بحران اقتصادی در کشورهای خود هستند. کارشناسان پیش بینی کرده اند که این هجوم به زودی فروکش خواهد کرد و وضعیت در جنوب اروپا بهبود می یابد. مهاجرت در حال حاضر در بین پناهندگان اروپایی که در حال فرار از بحران اقتصادی کشور خود هستند به وفور مشاهده می شود.  آلمان در حال حاضر به فوریت نیاز به استخدام مهاجران و نیروهای متخصص از کشورهای غیر اتحادیه اروپایی دارد.

در سال 2012، 155،000 موقعیت های خالی کاری در آلمان برای نیروهای بسیار ماهر مانند تکنسین ها، مهندسین و دانشمندان کامپیوتر وجود داشت. بر اساس برآوردهای در سال 2010 توسط موسسه تحقیقات استخدام نورمبرگ (IAB) ، نیروی کار آلمان تا سال 2025 به 6.5 میلیون نفر کاهش خواهد یافت.

محققان پیش بینی جمعیتی بیان کرده اند که آلمان تنها در صورتی  قادر به حفظ قدرت اقتصادی خود است که 400،000 بیشتر مهاجر در سال به این کشور مهاجرت کنند. بین اوت 2012 و ژوئن 2013، صرفا 2500 نفر نیروی مجرب از کشورهای غیر اروپایی توسط کارت آبی اتحادیه اروپا به آلمان مهاجرت کردند. فقط 25،000 نیروی کار ماهر خارجی از کشورهای غیر اتحادیه اروپا هر سال به آلمان مهاجرت میکنند. در کانادا و نیوزیلند نرخ مهاجرت سرانه در حدود 10 برابر نرخ مهاجرت در آلمان است.

2926