مهاجرت کاری به آلمان بخش دوم

شرایط کار در آلمان و ویزای کار در آلمان

لازم به ذکر می باشد که تقریبا کشورهای عضو اتحادیه اروپا پیرو و تابع یک سری از قوانین کاری هستند، به این صورت که شما برای اخذ ویزای مهاجرت کاری  به اروپا نیاز به داشتن یک پیشنهاد شغلی یا همان دعوت نامه کاری دارید ، بخاطر همین پیروی از قوانین ،بایستی آگهی کاری از سمت کارفرما به مدت سه ماه در خود کشور آلمان منتشر گردد و اگر شخصی برای استخدام ب برای اگهی شغلی  که مطرح شده بار اول پیدا نشد مجددا این آگهی برای مدت سه ماه کل اتحادیه اروپا تکرار می شود و نهایتا اگر شخصی در کشور آلمان و همچنین در اتحادیه اروپا متقاضی شغل نباشد فرصت مناسب برای افراد خارجی ایجاد می شود که از این دعوت نامه بهره مند شوند.

در نگاه اول این امری محال و سختی به نظر می آید اما راه دیگری که شما را سریعتر به اخذ ویزای کار در المان نزدیک تر و این راه را برای شما آسان تر می کند روشی است که در آن به متقاضی فرصت شش ماهه ای داده می شود که برای جستجوی کار در آلمان وارد این کشور شود .

خوشبختانه الارغم این که در سال های اخیر اکثر کشورهای اروپایی گریبانگیر رکود اقتصادی  بدی شده اند اما کشور آلمان به علت شرایط خاص خود که از جمله آن کمبود نیروی متخصص جوان است باعث بوجد امدن یک شرایط مثب کاری شده است با این حال  آلمان نیازمند نیروهای متخصص در رشته های مختلفی هم چون برق، کامپیوتر، الکترونیک و… میباشد. از جمله مزیت های دیگر نداشتن نیروی متخصص این است که متقاضیان از شانس بیشتری در اخذ ویزای کاری در آلمان برخوردار خواهند شد.

از جمله شرایط که شانس برای اخذ ویزای کاری را بالا می برند می توان به داشتن سن مناسب(40 به پایین) ،سابقه کاری خوب و بیمه ، مدارک فنی و حرفه ای، مدرک زبان آلمانی B1 و بالاتر و مدرک زبان آیلتس یا تافل .بسیاری از شرکتها و کارخانجات معتبر در کشور المان نیازمند مبرم و ملزم به نیروهای متخصص خارجی  بخصوص نیروی جوان جهت تامین نیروهای خود دارند و حتی نکته مثبت این داستان این می باشد که در اکثر موارد می توان برای افراد متقاضی شغلی مناسب با رشته تحصیلی افراد یافت و سپس برای ویزای کاری کشور المان متقاضیان اقدام کرد.

متقاضیان پس از موفقیت در اخذ ویزای کار در کشور آلمان وارد این کشور خواهند شد و این منجر به فرصت شش ماهه ای جهت یافتن کار مورد نظر خواهد شد . اگر شما پیشنهاد شغلی و یا شغل مناسبی را پیدا کنید، ویزای شما به مدت شش ماه دیگر تمدید و موفق به دریافت Blue card  آلمان خواهید شد.

 

 

 

شرایط لازم جهت دریافت کارت آبی (blue card) آلمان

این شرایط برای افراد و متقاضیان خارج از اتحادیه اروپا به قرار زیر می باشد :

  • متقاضی می بایست فارغ التحصیل دانشگاه های باشد (مدرک تحصیلی خود را از دانشگاههایی معتبر مورد قبول گرفته باشد) که مورد تایید کشور آلمان می باشد .
  • متقاضی باید قرارداد کاری مرتبط با رشته تحصیلی خود و یا همان دعوت نامه معتبر از شرکت یا کمپانی آلمانی داشته باشد(بدون پیشنهاد کاری یا همان دعوت نامه کاری شما نمیتوانید اقدام به دریافت کارت آبی کشور آلمان کنید.)
  • می بایستی حقوق دریافتی شما در قراردادنامه کاری که از سمت کارفرما گرفته اید در آن منعقد شده باشد که (حداقل) سالیانه  45000 یورو می باشد و اگر شما فارغ التحصیل رشته های از جمله علوم پایه و ریاضیات، رشته IT و گروه مهندسی، پزشک (بجز دندان پزشکی) می باشد حقوق شما سالی 35000 یورو می باشد. شایان ذکر می باشد که رشته هایی که ذکر کردیم جز مشاغل خاص و مورد نیاز المان می باشند.


مدت زمان اعتبار کارت آبی ( Blue card )  آلمان

مدت زمان اعتبار کارت آبی آلمان از رابطه مستقیمی با مدت زمان قرارداد کاری شما دارد برای مثال اگر شما موفق به عقد قراردادی به مدت زمان کاری 4 ساله شوید این موجب می شود که کارت آبی شما اعتباری 4 ساله داشته باشد ( اگر شما بتوانید قرارداد کاری با مدت زمان 4 ساله و یا بیشتر شوید , موفق به دریافت اقامت دائم کشور المان از این طریق خواهید شد). خلاصه این مسله این است که مدت زمان قرارداد رابطه مستقیمی با مدت زمان اعتبار کارت کاری شما (کارت ابی) دارد البته این زمان همواره بعلاوه  سه ماه اعتبار و مدت زمان بیشتر برای اقامت خواهد بود و همچنین نیازی به نگرانی باب تمدید کارت ابی نیست زیرا تمدید مجدد آن بسیار ساده می باشد.

میانگین ساعات کاری در طول هفته در آلمان 41 ساعت می باشد، که نسبتا به سایر کشورهای اروپایی زیاد میباشد. به عنوان مثال در آمد یک مهندس در المان سالیانه حداقل 40000 یورو و گاها بسته به نسبت سابقه کاری تا سالی 80000 یورو و بالاتر متغییر می باشدکه این میزان در آمد در گروهای پزشکی و داروسازی به مراتب بالاتر است.

مزایای کارت آبی (Blue card آلمان  

  • Blue card  که از سال 2012  در اتحادیه اروپا به اجرا در آمده در اصل یک اجازه ورود برای نیرویه کاری متخصص می باشد که به راحتی بتوانند در اتحادیه اروپا مشغول به کار و زندگی شوند البته این امتیاز شامل ایرلند, انگلستان و دانمارک نمی شود.
  • Blue card یک ویزای کاریست که قابلیت تمدید را دارا می باشد و امکان تغییر از اقامت موقت به اقامت دائم ،در کشور المان را میسر می سازد. از دیگر مزایای داشتن کارت آبی المان این است که فرزند و همسر شما اجازه زندگی و کار را نیز دارا خواهند داشت و مدت اقامت آنها نیز در مدتی که Blue card شما اعتبار دارد به همان میزان خواهد بود.
  • شما با داشتن Blue card  آلمان و مدرک زبان آلمانی B-1 سریع تر از موعد مقرر حتی در کمتر از 3 سال موفق به اخذ اقامت دائم این کشور خواهید شد و پس از سپری کردن سه سال از اقامت دائم خود می توانید برای پاسپورت کشور آلمان اقدام نمایید. ( توجه فرمایید شما با داشتن اقامت دائم مبادرت به خروج نمایید و اگر بیش از شش ماه خارج از این کشور باشید اقامت دائم شما باطل خواهد شد .

 

مدارک مورد نیاز برای ویزای کاری کشور آلمان :

  • فرم تقاضای تکمیل شده
  • 2 قطعه عکس 4 در 6
  • کپی صفحات ۲ و ۳ پاسپورت
  • شناسنامه به همراه کپی از تمامی صفحات آن
  • نامه و مدرک بیمه مسافرتی خارج از کشور
  • ترجمه کلیه مدارک به زبان آلمانی یا انگلیسی که مورد تایید سفارت ایران سپس آلمان باشد.
  • سوابق کاری مرتبط با مدارک تحصیلی ترجیحا
  • رزومه ی کاری کامل فرد متقاضی
  • پیرینت موجودی حساب فرد متقاضی (ضمانت نامه مالی)

 

یکی از دغدغه های افراد برای دریافت ویزای کاری آلمان و یافتن شغل مناسب میزان و سطح مدرک تحصیلی شان می باشد اما دوستان عزیز در نظر داشته باشند که مدارک کارشناسی و کارشناسی ارشد برای یافتن شغل و در نهایت ویزای کاری کشور آلمان تفاوت آنچنانی با یکدیگر ندارند  اما حداقل مدرک مورد نیاز لیسانس می باشد . آنچه بسیار حائز اهمیت می باشد که فرد به کار خود اشنا بوده و تخصص لازم را داشته باشد، و بخاطر این که آلمان هیچوقت مستعمره انگلستان نبوده دانستن زبان آلمانی امتیاز مثبتی برای شما می باشد و داشتن مدارک آیلتس یا تافل زمانی برای شما پوینت مثبتی تلقی می شود که از کمپانی ها و شرکت هایی به شما پیشنهاد کار شده باشد که دانستن زبان انگلیسی در آن ها لازم می باشد.

و اگر بخواهیم هزینه هی زندگی در المان را مورد برسی قرار دهیم باید خاطر نشان شویم که این کشور یکی از کشورهای صنعتی جهان می باشد و از این رو تامین هزینه های زندگی کار سختی نیست, هزینه کلی هر نفر در ماه تقریبا 600 تا 700 یورو متغییر می باشد که دربر گیرینده هزینه های از جمله خوراک،اجاره مسکن و … می باشد. که البته این هزینه ها بسته به نوع زندگی افراد است.

متذکر می شویم که شما در ابتدای ویزای کاری در آلمان نمی توانید همسر و فرزندان زیر 18 سال خود را از همان ابتدا به همراه داشته باشید،(فرزندان بالاتر از 18 سال خانواده جداگانه محسوب میشوند ) این امر بعد از 3 تا 6 ماه و پس از دریافت شغل میسر خواهد شد.

و در آخر پیشنهاد و مشاوره ما برای دوستانی که فارغ التحصیل دانشگاه های اروپایی از جمله خود دانشگاه های کشور المان می باشند این است که این دوستان شرایط بهتری و موفق تری جهت دریافت کار در آلمان را دار هستند و اگر دوستان عزیز شرایط لازم جهت ویزای کار در آلمان را ندارند بهتر است از طریق تحصیلی به این کشور اقدام نمایند زیرا ورود به واسطه ی ویزای تحصیلی به کشورهای المان و اتریش که تحصیل در آن ها  رایگان بوده بسیار اسان می باشد که پس از ورود می توانند اقدام به ویزای کاری و در نهایت موفق به اخذ اقامت دائم شوند. شما می توانید در حین تحصیل در دانشگاه های این کشورها  اجازه کار که تقریبا 10 تا 20 ساعت در هفته را داشته باشید .

2494