ایالت نگری سمبیلان

نگری سمبیلان به معنای 9 ایالت ، زمانی به نه بخش تقسیم می شده است . علت این امر این بوده که این ایالت به 9 منطقه که هر کدام تحت کنترل یک حاکم محلی بوده اند تقسیم می شده است . سرمبان (Seremban) پایتخت این ایالت است .

پایتخت این ایالت به راحتی توسط جاده ها و راه آهن به کوالالامپور متصل شده و در 50 کیلومتری آن قرار دارد . سرمبان دارای مرکز صنایع دستی ، موزه ایالتی ، مسجد ایالتی و باغ های در یاچه ای میباشد .

سقف های شاخ شکل بسیاری از خانه های این ایالت بازمانده از دوران حضور مهاجرین مینانگکابائو  (Minangkabu) سوماترائی و تاثیر این حضور در معماری منطقه میباشد. رسوم سوماترائی در این ایالت مراسم ازدواج ، رقص های محلی و حتی نوع مالکیت زمینها تاثیر به سزائی داشته است . در سال 1992 میلادی قصر رسی منانتی  (Seri Menanti)      به موزه سلطنتی تبدیل شد . ساختمان این موزه دارای طرح و معماری مینانگکلابائو سوماترائی است . این قصر چوبی که حدود یک صد سال پیش توسط دو نجار محلی و در طول شش سال ساخته شده ، یکی از عجایب معماری با چوب میباشد زیرا در آن از هیچ میخ یا پیچی استفاده نشده است . در جای جای این ایالت نیز علائم حضور پیشین مینانگکابائو ها در آرایش روستائی در این ایالت به چشم میخورد .

این ایالت نیز سواحل معروفی دارد . شهر ساحلی پورت دیکسون (Port Dickson)  در تنگه ملاکا  (Melaka) با هتل های ساحلی بسیار ، محل تفریحی جالبیست .اهالی کوالالامپور، سنگاپور و شهرهای مجاور این شهر استراحتگاه خوبی در آن یافته اند .