ایالت پاهانگ

با مساحت تقریبی 35 هزار کیلومتر مربع ، ایالت پاهانگ بزرگترین ایالت مالزیست . بیشتر سطح این ایالت از جنگل پوشیده شده است . جنگل منطقه تامان نگارا (Taman Negara)  که بهترین پارک جنگلی کشور است ، طبق نظر دانشمندان متخصص دارای جنگلی به قدمت صد و سی میلیون سال است . این پارک جنگلی با تنوع فراوان گل و گیاه منطقه جذابی برای علاقمندان به جنگلهای بارانی مناطق حاره میباشد . امکانات این پارک گردشگران را قادر به تماشای جنگل در شب ، چادر زدن در جنگل ، پیاده روی در جنگل ، ماهیگیری در رودخانه ها و دریاچه ها مینماید . بازدید ازاین پارک میتواند تجربه ای فراموش نشدنی باشد .

تاسک برا (TasekBera) و تاسک سینی (TasekCini) دو منبع آب شیرین هستند که ارزش دیدن را دارند . در تاسک برا میتوانید نظاره گر زندگی مردم قدیمی و محلی منطقه باشید و هم میتوانید قایقرانی را بر روی رودخانه تجربه کنید . در ارتفاعات این ایالت منطقه کامرون (Cameron Highland)   واقع گردیده است . این منطقه آب و هوای خنک تری دارد و مرکز کشت چای مالزی است . کشت گل و مزارع سبزیجات هم آغاز شده و رو به رشد است . منطقه دارای هتل های فراوان و جنگلی جهت اقامت گردشگران میباشد . منطقه دیگری در این ایالت دارای کلبه های چنگلی در ارتفاعات با فاصله 100 کیلومتری از کوالالامپور به نام فریزرهیل  (Fraser Hill)  برای علاقمندان ساخته شده است . این منطقه مقر زندگی پرندگان نیز میباشد . بلندیهای گنتینگ  (Highland Genting)  ارتفاعات دیگریست در این ایالت با هتل های مدرن ، کازینو ، پارکهای تفریحی و زمین های گلف که تنها یک ساعت از طریق جاده با کوالالامپور فاصله دارد .

در مجاورت کوانتان (Kuantan) پایتخت این ایالت سواحل زیبائی چون مدیترانی (Mediterranee) ، تلوک چمپداک  (TelukChempedak) ، بسرا  (Beserah) و بالوک (Balok) وجود دارند .

از مرسینگ  (Mersing) و یا تانجونگ (Tanjung) میتوان با قایق به جزیره تیومان  (Tioman) که زیباترین جزیره جهان لقب گرفته است سفر کرد . ضمنا میتوان از کوالالامپور یا سنگاپور به این جزیره پرواز کرد . این جزیره افسانه ای در آبهای دریای چین جنوبی قرار دارد .