ادامه مطالب

مطالب مرتبط اطلاعات عمومی کانادا

مطالب کانادا

درباره فرهنگ مردم کشور کانادا بیشتر بدانید

کانادا کشوریست که طبق آخرین آمار جمعیتی معادل ۳۵,۶۷۵,۸۳۴ نفر را در خود جای داده است.دین رسمی این کشور مسیحیت بوده و بعد مردم اینگلیسی زبان ، مردم فرانسوی زبان بیشترین قشر زبانی موجود در این کشور هستند.در این کشور آزادی دینی وجود داشته و جمعیتی حدود یک میلیون نفر از کانادا را مسلمانان تشکیل می دهند و جالبتر از آن ، جمعیت ایرانی یک قشر قابل توجه و نسبتا زیاد در این کشور هستند. مردم کانادا بعنوان یک کشور غربی متمدن از فرهنگ بالایی برخوردار هستند و باید گفت که پیرامون این فرهنگشان ، وابسته صرفا قانون نیستند بلکه بصورت سنت های تثبیت شده، در رفتار مردم این کشور مشخص می باشد. در ادامه چند مورد از مشهور ترینِ این آداب و رسوم را بیان می کنیم. 

تخفیف گرفتن و چانه زدن:

چانه زدن برای تخفیف در خرید اصلا رایج نمی باشد و از این جهت ، قیمت روی کالاها، قیمت قطعی خرید می باشد.جز در موارد معدود مانند معاملات رقم بالا مثل خرید خودرو ، خانه ، سرویس مبل و امثال این ها و در هر مواردی که گرانی کالاها زیاد است. 

رعایت زمان:

از نظر فرهنگی مردم این کشور همیشه در قرار ملاقات ها در زمان معین شده و یا کمی زودتر حاضر می گردند.این موضوع محدود به قرار های شخصی نیست و عدم رعایت زمان برای انجام کار و یا حضور در مدرسه، موجب از دست دادن شغل و یا تعلیق از مدرسه می گردد همچنین در قرار های تجاری در صورت تاخیر بیشتر از ۱۰ تا ۱۵ دقیقه انتظار ضرورت ندارد.در مهمانی ها و گردهمایی ها نیز حداکثر تا نیم ساعت تاخیر مورد قبول است و در صورت عدم این بازه بشدت از شما رنجیده می شوند. 

حق رعایت نوبت: 

کانادایی ها در مواردی که باید نوبت را رعایت کنند ، صف می کشند و در رعایت این نظم همه به آن تعهد دارند.در صورت عدم رعایت نظم ، موجب ناراحتی و عصبانیت دیگران می شود. 

فرهنگ مردم کانادا در شرکت و اداره ها : 

در شرکت ها یا اداره ها وقتی کسی به شما غذا، نوشیدنی  و … تعارف می کند، اگر شما تمایل به پذیرش تعارف شخص ندارید ،در پاسخ می گویید : “I’m good” ” در اینجا یعنی “میل ندارم”  و با این جمله ضمن تشکر از او به او می گویید به اندزه کافی صرف شد یا میل خاصی به مصرف ندارید که البته این عادت محدود به اداره ها و شرکت ها نیست اما در آن تقریبا همه به این صورت تعارفی را رد می کنند و در کل مردم این کشور اصرار و تعارف بیش از تمایل شما به غذا خوردن نمی کنند.

 

در مغازه ها و سوپر مارکت ها: 

اگر به مغازه یا سوپر مارکتی بروید، صاحب آن جا با جملات how are you  یا how can I help you (چگونه می توانم بهتون کمک کنم؟) برقراری ارتباط در راستا خریدتان را آغاز می کند و در واقع از این راه به دنبال ایجاد ارتباط دوستانه و گفتگو با مشتریان است. اگر نمی خواهید در همان اول به ارتباط یا خرید بپردازید باید بگویید : just browsing (فقط دارم نگاه و برنداز می کنم) 

فرهنگ مردم کانادا در رستوران:  

در رستوران بعد از غذا بشقاب یا ظرف بلافاصله جمع می گردد و اگر مقدار زیادی غذا در بشقاب شما باقی مانده باشد، گارسن معمولا از شما می پرسد : Are you still working on this’ یا ‘Is this done with’ معانی ای مانند ” صرف غذای شما تمام شده؟ ” می دهد و اگر شما هنوز مشغول غذا باشید می گویید: “I am still working on it” به معنای “هنوز مشغول غذا خوردن هستم” 

فرهنگ مردم کانادا در برخورد با غریبه: 

اکثر مردم این کشور وقتی در خیابان با شما برخورد می کنند لبخندی ملیح می زنند و به شما سلام می کنند  یا حال شما را با جمله How’s it going و امثال آن می پرسند . در کانادا بیشتر مخصوصا در برخورد با غریبه جواب های کوتاه پسندیده تر است و در جواب می توانید بگویید : I’m good که در کشوری مانند انگلیس بجای آن می گویند :  I’m fine

هنگامی که برای اولین بار به یکی معرفی میشوید معمولا باید دست بدهید  اما در مواقع عادی ورود و خروج یا خداحافظی دست دادن مرسوم نیست.در هنگام صحبت کردن با دیگران سرتون رو پائین نگیرید چرا که این حرکت ، نشان بی صداقتی و تلاش برای مخفی کردن صورت خود حساب میشود اما خب زل هم نزنید! معمولی باشید.مردم این کشور آدم هایی پر سر و صدا نیستند و معمولا آرام صحبت می کنند و شما هم تا حد امکان از بلند صحبت کردن بپرهیزید. 

استعمال دخانیات : 

در منازل شخصی از استعمال سیگار و دخاانیات خوداری می کنند و برای مصرف سیگار در خانه دیگران، باید اجازه گرفت ، پس اگر صاحبخانه از شما بخواهد در بیرون از خانه سیگار بکشید ، تعجب نکنید ! 

فرهنگ مردم کانادا در میهمانی رفتن به منزل دیگران :

اول از همه مهمتر، در هنگام ورود به خانه شخصی کفش خود را درآورید بدون اینکه از شما خواسته شود و وقتی به منزل کسی می روید و وقتی از شما درخواست می کند کفش خود را درآورید ناراحت نشوید. مردم کانادا معمولا زود هنگام شام می خورند و به منزل خویش باز می گردند. وقتی شما به خانه یک کانادایی دعوت شوید احتمالا ازتون درخواست گردد که  در ساعت ۱۷:۳۰ و یا ۰۶:۰۰ تشریف بیاورید که  این زمان با استاندارد و رسم معمول اروپایی متفاوت است و در اروپا ساعتی بین ۷:۳۰ یا ۸:۰۰ مورد انتظار است. وقتی به میهمانی می روید هدیه ای مانند شکلات و یا نوشیدنی با خود ببرید و در هنگام عزمت دیر نکنید و بیشتر از ساعت ۱۰ هم نمانید.

1471