شماره ملی در کانادا

در کانادا شماره ملی SIN یا Social Insurance Number (شماره بیمه اجتماعی) گفته می شود. شماره ملی از 9 رقم تشکیل شده است. داشتن این شماره برای کار کردن در کانادا و همچنین دریافت خدمات دولتی لازم است.

چه کسی می تواند شماره ملی داشته باشد

تمام افرادی که در کانادا تابع و یا مقیم دائم کانادا هستند می توانند شماره ملی داشته باشند. این شماره حتی برای کسانی که اقامت موقتی دارند صادر می شود. بدون داشتن این شماره نمی توان استخدام شد. همه کارفرمایان برای استخدام از شما این شماره را می خواهند. اگر نوع ویزای شما به گونه ای باشد که اجازه کار در کانادا ندارید (نظیر ویزای توریستی) نمی توانید شماره ملی SIN دریافت کنید.

کودکان دوازده ساله و یا بزرگتر می توانند رأسا برای گرفتن شماره ملی خود اقدام کنند. پدر و مادرها می توانند برای کودکان کوچکتر از 12 سال نیز شماره ملی دریافت کنند. بدیهی است که این کودکان شماره ملی را برای کار کردن نیاز ندارند ولی پاره ای خدمات ملی است که با داشتن شماره ملی SIN می توان از آنها بهره برد. برای مثال اگر بخواهید برای فرزندان خود حساب پس انداز تحصیلی RESP یا Registered Educational Saving Plan باز کنید، باید شماره SIN آنها را در اختیار بانک یا شرکت سرمایه گذار قرار دهید. برای آشنایی با RESP را جستجو کنید.

شماره ملی منحصر به فرد است

هر فرد تنها یک شماره ملی SIN دارد. همچنین شماره ملی هیچ کس برای دیگری قابل استفاده نیست. وقتی شماره ملی را سفارش می دهید یک کارت هم دریافت می کنید ولی معمولا به این کارت نیازی ندارید. از این کارت نمی توان به عنوان کارت شناسایی استفاده کرد. حتی هنگام استخدام هم معمولا کارت را از شما نمی خواهند و تنها باید شماره SIN را در اختیار کارفرما قرار دهید. کسی که شما را استخدام می کند می تواند به راحتی از صحت این شماره آگاه شود.

باید در حفظ این شماره دقت فراوان مبذول داشت. اگر شماره ملی شما در اختیار افراد ناباب قرار بگیرد می توانند اقدام به دزدی هویت Identity Theft کنند. در خصوص دزدی هویت در آینده توضیحات بیشتری خواهم داد.

چه کسی صادر کننده شماره ملی است

صادر کننده شماره ملی سازمانی است به نام Service Canada (خدمات کانادا). معمولا این سازمان خدمات شماره ملی را از طریق دفاتر اداره کار کانادا HRSDC یا Human Resources and Skills Development Canada در اختیار افراد قرار می دهد. برای اطلاعات بیشتر در خصوص شماره ملی می توانید به سایت Service Canada مراجعه کنید.

http://www.servicecanada.gc.ca/eng/sc/sin/index.shtml

3057