ادامه مطالب

مطالب مرتبط اطلاعات عمومی کانادا

مطالب کانادا

حساب پس انداز تحصیلی RESP

در کانادا تحصیل کودکان در مدارس دولتی Public School از کلاس اول ابتدایی تا پایان دوران دبیرستان (کلاس دوازدهم) رایگان است. متاسفانه تحصیل در مقطع دانشگاه رایگان نیست. گرچه ساکنان کانادا نسبت به دانشجویان خارجی از تخفیف قابل توجهی برای شهریه دانشگاه بهره مند می شوند ولی همچنان هزینه های تحصیل بسته به رشته تحصیلی بسیار زیاد می شود؛ بخصوص که خیلی از دانشجویان در دانشگاه هایی دور از محل زندگی شان تحصیل می کنند و پدر و مادر باید هزینه اقامت و خورد و خوراک آنها را نیز تامین نمایند.

حساب پس انداز تحصیلی یا دقیق تر آن حساب ثبت شده پس انداز تحصیلی Registered Education Saving Plan یا RESP راه حلی است برای تامین هزینه تحصیلی فرزندان. این حساب را می توان تقریبا با هر موسسه مالی کانادایی نظیر بانک ها Banks، اتحادیه های اعتباری (تعاونی های مالی) Credit Unions یا سازمان های مدیریت مالی نظیر Manulife، Sun Life Financial و Edward Jones و یا امثال آن باز کرد.

روش باز کردن حساب RESP

روش باز کردن حساب RESP خیلی شبیه باز کردن حساب های پس انداز عادی است. ابتدا به موسسه مالی مورد علاقه خود مراجعه می کنید و تعدادی فرم را پر می کنید. برای باز کردن این حساب لازم است فرزند شما “شماره ملی” SIN داشته باشد. در کنار باز کردن حساب باید روش سرمایه گذاری را هم تعیین کنید. به عبارت دیگر می توانید از موسسه مالی بخواهید که پول های این حساب را در یک حساب پس انداز عادی قرار دهد که سود آن بسیار کم است (معمولا کمتر از 2 درصد در سال) یا به جای روشهایی که احتمالا سود بیشتری می دهند را انتخاب کنید، نظیر

  • حساب های با سود تضمینی GIC یا Guaranteed Investment Certificate
  • حساب های Mutual Fund  که معمولا ترکیبی از اوراق قرضه Bonds و بورس Stock Shares هستند

موسسه مالی با توجه به درصد ریسک پذیری شما و همین طور آشنایی تان با مسایل سرمایه گذاری روش های مختلفی را به شما پیشنهاد می دهد که از آن میان مورد دلخواه خود را انتخاب می کنید.

کمک مالی دولت

با باز کردن حساب RESP دولت کانادا هم مبالغی را به این حساب واریز می کند Grant که بسته به میزان سرمایه گذاری شما و نیز میزان درآمد خانواده متفاوت است. این مبلغ در طول مدت سرمایه گذاری (یعنی از زمان شروع تا وقتی که سن فرزندتان به 17 سالگی برسد) حداکثر 7200 دلار خواهد بود. ممکن است میزان این مبلغ در آینده تغییر کند. روش محاسبه کمک مالی دولت نسبتا پیچیده است.

برای اطلاعات بیشتر

http://www.canlearn.ca/eng/saving/cesg/index.shtml

اگر بتوانید بخش یا تمام کمک دولت را دریافت کنید، خودتان نیز به میزان جدی پس انداز نمایید و نوع حسابی که باز کرده اید هم سودآوری خوبی داشته باشد، در نهایت ممکن است همه یا بخش قابل توجهی از هزینه های تحصیلات عالی فرزندتان تامین شود.

چگونه می توان موجودی این حساب را خرج کرد

موجودی این حساب را تنها می توانید برای تحصیلات عالی فرزندتان خرج کنید. تحصیلات عالی می تواند در داخل یا خارج از کانادا باشد.

  • تحصیل تمام وقت در کانادا در دوره ای که حداقل 3 هفته پیاپی طول بکشد و در هر هفته حداقل 10 ساعت کلاس برگزار شود
  • تحصیل تمام وقت در خارج از کانادا به شرط آنکه طول دوره حداقل 10 هفته پیاپی باشد
  • تحصیل پاره وقت در کانادا برای دوره ای که حداقل 12 ساعت در ماه باشد

اگر تنها برای یکی از فرزندانتان این حساب را باز کرده اید می توانید موجودی آن را با سایر فرزندانتان نیز تقسیم کنید. روش کار بسته به موسسه مالی متفاوت است ولی کلا از طرف دولت پذیرفته شده است.

اگر فرزندتان تصمیم به ادامه تحصیل نداشته باشد، می توانید پول را برای خودتان برداشت کنید، ولی باید بخشی را که دولت پرداخت کرده برگردانید و بابت سود حساب هم مالیات بدهید. در ضمن بسته به زمان برداشت ممکن است جریمه هایی نیز شامل حالتان شود.

اگر برای تحصیل فرزندانتان سرمایه گذاری نکنید، باید یا از جیب خودتان هزینه ها را تامین کنید و یا وام بگیرید. در آینده در خصوص وام تحصیلی خواهم نوشت.

2925