ادامه مطالب

مطالب مرتبط استان ها کانادا

مطالب کانادا

درباره يوکان (Yukon)

مقدمه ای بر استان يوکان

استان يوکان (Yukon) غربی ترین و کوچکترین استان شمال غرب کانادا می باشد. اسم این استان از کلمه “رودخانه بزرگ” در زبان محلی  گرفته شده است. جمعیت این استان در حدود 32000 نفر می باشد که بیش از 70 درصد آن (23,511 نفر) در شهر مرکزی وایت هورس (Whitehorse) زندگی می کنند. در حدود یک چهارم ساکنین يوکان بومی بوده و این استان خانه 14 ملیت اولیه کانادا با 8 زبان مختلف می باشد. يوکان در بالای اقیانوس منجمد شمالی در مرز ایالت Alaskaواقع شده است. دمای این استان از 18- درجه در ژانویه تا تقریباً 14 درجه در جولای می رسد.

اشتغال و اقتصاد در يوکان

اقتصاد يوکان کاملاً به منابع طبیعی غنی آن بستگی دارد. صنعت معدن با اختصاص 30 درصد اقتصاد، بزرگترین صنعت این استان محصوب می شود.
اهمیت صنعت معدن در استان يوکان به اواخر قرن نوزدهم بر می گردد. در آن موقع کشف طلا منجر به هجوم مردم
(Klondike Gold Rush)  به این استان شد. فقط در ماه های اولیه 30000 – 40000 نفر به این استان آمدند که مقدمه پیدایش منطقه يوکان بود.
تجارت و کارهای اداری بعد از منابع طبیعی دومین بخش اصلی اقتصاد در يوکان محسوب می شود.  علاوه بر این کارهای دولتی با 20 درصد کل اشتغال منبع اصلی فعالیت اقتصادی در شهر مرکزی Whitehorse می باشد. اقتصاد يوکان تدریجاً در حال تغییر بوده است. هم اکنون توریست بخش قابل توجهی از مشاغل و خدمات را تامین می کند.  بیکاری فصلی در Whitehorse از 6.5 درصد در ژوئن تا کمی بالای 4 درصد در دسامبر تغییر می کند که پایین تر از میانگین کانادا است.

استاندارد زندگی در يوکان

هزینه زندگی در يوکان به طور کلی از استانهای جنوبی کانادا بیشتر است با این حال هزینه زندگی در وایت هورس (Whitehorse) از هر جای دیگر در يوکان و بیشتر استانهای شمالی کانادا کمتر می باشد. میانگین درآمد سالیانه در يوکان بیشتر از 45,000 $ می باشد که جوابگوی هزینه های بالای زندگی در این استان است.
بخش اصلی کار در يوکان بر اساس فصل بوده و استاندارد درآمد هفتگی از میانگین کانادا بیشتر است. به علاوه، در يوکان مالیات منطقه ای فروش اعمال نمی شود.  اخیراً حداقل حقوق، به 8.93 $ در ساعت افزایش یافته است.

مسکن در يوکان

یکی از ویژگی های يوکان آسان بودن خرید مسکن می باشد. هزینه میانگین خرید خانه در يوکان در حدود 170,000 $  می باشد. قیمتها با توجه به محله زندگی از 120,000$ تا 191,000 تغییر می کند. اجاره خانه که توسط Census در سال 2001 محاسب شده حدود 716 $ بود.

تحصیلات در يوکان

تمامی شهروندان کانادایی و دارندگان اقامت دائم می توانند تا سن 20 سالگی و تا پایان دبیرستان از تحصیلات رایگان دولتی استفاده کنند. در استان يوکان تحصیلات جامع عمومی از مهدکودک تا سال 12 فراهم می باشد. در ضمن، سیستم آموزش عمومی برنامه کارآموزی و کارورزی دارد که با آموزش مهارت به جوانان آنها را جهت کار حین تحصیل آماده می سازد.
برنامه تحصیلی يوکان به پیروی از استان هم جوار بیریتیش کلمبیا می باشد.
در يوکان یک مؤسسه عالی با نام Yukon College وجود دارد که در Whitehorse واقع شده است. در این کالج کوچک کمتر از 1000 دانشجوی تمام وقت و تقریباً 3000 دانشجوی پاره وقت در حال تحصیل می باشند. رشته های هنر، علوم، مطالعات شمالی، مدیرت منابع و آموزش افسر محیطی در این دانشگاه ارائه می شود. برنامه های مهارت آموزی علوم کامپیوتری، مدیریت تجاری، مدیریت اداری، توریست و هنرهای آشپزی نیز از دیگر دوره های موجود در این دانشگاه می باشد. کالج يوکان عضو دانشگاه Arctic که شبکه بین المللی مراکز آموزش عالی در بخش قطب شمالی است، می باشد.

بهداشت در يوکان

با توجه به قوانین کانادا تمامی استانها و مناطق کانادا برای شهروندان و دارندگان اقامت دائم خدمات درمانی عمومی و دولتی فراهم می سازند. به عبارت دیگر، هزینه تمامی خدمات درمانی اولیه به طو مستقیم از بیمار اخذ نمی شود. مراقبت های بهداشتی غیر ضروری مانند عمل زیبایی و مراقبت های دهان و دندان ممولاً به طور رایگان نمی باشد. البته لیست خدمات درمانی رایگان در هر استان متفاوت است.

تاریخچه يوکان

يوکان زاییده هجوم برای کشف طلا Klondike در اواخر قرن نوزدهم می باشد. ابتدا، يوکان بخشی از محدوده شمال غرب کانادا بوده است. در سال 1896 کشف مقادیر طلا در رودخانه Klondike موجب هجوم مردم به این منطقه شد. در مدت کمتر از یک سال 30000 – 40000 نفر وارد این منطقه شدند. دولت کانادا جهت کنترل این جمعیت افزایش یافته، منطقه يوکان را به یک استان مجزا تبدیل ساخت.
اگرچه صنعت معدن تازه در يوکان شکل گرفته بود ولی خیلی زود بسیاری از ساکنان آنجا را ترک کردند. هجوم طلاKlondike موجب اکتشافات بعدی و هجوم افراد در سالهای بعدی شد. امروزه معدن نقش اساسی در اقتصاد استان ایفا می کند. از جمله این معادن سرب، نقره و روی می باشند.

فرهنگ يوکان

فرهنگ این استان آمیزه ای از فرهنگ مدرن چند ملیتی کانادا با روحیه جنگجویی طالبان کشف طلا در Klondike می باشد. این روحیه مراتب پیدایش یک جامعه گرم در قلب آب و هوایی سرد را فراهم می سازد. این جامعه کوچک ولی مهمان نواز دارای یک هویت خاص بوده که سنت آنرا زنده نگاه داشته است.

جمعیت يوکان

امروزه بالغ بر  30,000 نفر در يوکان ساکن می باشند. جمعیت يوکان با توجه به کشف چندین معدن افزایش یافته است اما نه به اندازه هجوم اولیه جهت کشف طلا در Klondike  . بومیان یک چهارم جمعیت يوکان را تشکیل می دهند. که بیشترین نسبت در بین استانهای کانادا می باشد. جمعیت این استان متشکل از فرهنگ های مختلف از سراسر جهان است.

مهاجرت به يوکان

يوکان با داشتن جمعیت کم پذیرای اصلی مهاجر نمی باشد. علاوه بر کسانی که بدنبال کشف طلا در Klondike وارد این استان شدند، سالانه مهاجران جهت استفاده از مزایای این استان بویژه صنعت معدن به این منطقه مهاجرت می کنند.
این استان مانند بقیه استانهای کانادا با کمک مهاجران شکل گرفته است. مقصد بیشتر مهاجران به شهر Whitehorse در این استان می باشد. برای جذب مهاجر به این استان، يوکان در برنامه انتخابی استانی شرکت کرده است تا روند مهاجرت به کانادا سرعت بگیرد.

دولت يوکان

از آنجایی که يوکان بیشتر محدوده به حساب می آید تا استان، دولت آن قدرت محدودتری نسبت به سایر استانهای کنفدراسیون کانادا دارد. يوکان در مجلس فدرال و مجلس دموکراتیک خود نماینده دارد. 18 نماینده در مجلس قانون گذاری يوکان مشغول به کار هستند ( واقع در Whitehorse ).

شهر اصلی يوکان

وایت هورس (Whitehorse)

وایت هورس (Whitehorse) مرکزی حدود 23000 نفر را در خود جای داده است. این شهر با توجه به رودخانه خروشان Whitehorse( که شبیه به یال اسب می باشد) که در اطراف این شهر قراردارد نام گرفته است. این شهر از سال 1953 به بعد مرکز استان يوکان بوده است.قبل ار آن شهر Dawson City  مرکز استان بود. اقتصاد اصلی این شهر را خدمات دولتی و سپس صنعت معدن تشکیل می دهند.
Whitehorse مرکز فرهنگی این منطقه می باشد. این شهر میزبان بازیهای زمستانی مردان منطقه قطب شمال کانادا می باشد و بزودی میزبان بازیهای زمستانی کانادا خواهد شد که در این رویداد مهم هر ساله ورزشکاران تراز اول کانادا شرکت می کنند. به علاوه، فعالیت فرهنگی بسیاری در این شهر انجام می پذیرد از جمله فستیوال زمستانی Frostbite که گرمابخش زمستان سرد این شهر است.

2741