رشد بازار کار فناوری در تورنتو

طی مطالعه ای که اخیرا انجام شده، مشخص شده است که بین سال های 2012 تا 2017 افزایش مشاغل بخش فناوری در تورنتو بسیار بیشتر از منطقه خلیج سَن فرانسیسکو و سایر نقاط کانادا یا ایالات متحده بوده است. طی این بازه ی زمانی پنج ساله، بیش از 82000 شغل در بخش فناوری ایجاد شده است که با این حساب می توان گفت که در تورانتوی کانادا تعداد شغل های مرتبط با فناوری و کامپیوتر، 4300 مورد بیشتر از مشاغلی است که در همین دوره در منطقه خلیج سن فرانسیسکوی ایالات متحده ایجاد شده است.

گفتنی است، تورنتو در سال 2017 تنها 28900 شغل در بخش فناوری ایجاد کرده است که نسبت به مشابه سال قبل 13.6 درصد افزایش داشته است. به بیان دیگر، بازار کار تورنتو در بخش فناوری و کامپیوتر سریع ترین رشد را در کل آمریکای شمالی دارد. طی گزارشی اعلام شده است که تورنتو در مجموع در بین 50 شهر آمریکای شمالی از لحاظ تعداد مشاغل بخش فناوری حایز مقام چهارم شده است. در این گزارش از چندین معیار برای رتبه بندی بازار کار بخش فناوری شهرها استفاده شده است که در آن میان می توان به عرضه ی استعدادهای بخش فناری، رشد بازار کار، تمرکز، هزینه، مدارک دانشگاهی مرتبط، چشم انداز آینده ی شغلی بخش فناوری و چشم انداز رشد هزینه ی اجاره ی آپارتمان با دفتر کار اشاره نمود.

همچنین، تورنتور در بخش “دریافت مغزها” هم رتبه ی اول را از آن خود کرد: این بخش عبارت است از تعداد شغل ها منهای تعداد مدارک دانشگاهی اخذ شده در رشته ی فناوری در یک شهر بین سال های 2012 تا 2017. تورنتو در این بازه ی زمانی 55025 مغز دریافت کرده است اما منطقه خلیج سان فرانسیسکو 46529 مغز. طی گزارشی که اخیرا توسط MaRS Discovery District تورنتو به عمل آمده است، 45 درصد از شرکت ها پاسخ داده اند که در سال 2017 دانشجویان خارجی را استخدام کرده اند و 53 درصد آنها بیان کرده اند که درخواست شغل از طرف دانشجویان خارجی در سال 2017 نسبت به سال 2016 افزایش داشته است. اکثریت پاسخ دهندگان به نظرسنجی،  Global Skills Strategy و Global Talent Stream را عامل افزایش استخدام خارجی ها می دانند. Global Talent Stream در سال 2017 از آن رونمایی شده، فرایند اخذ ویزای کارگران ماهر خارجی را که نیازهای شغلی خاصی را برآورده می سازند هموار و تسریع می سازد.

اتاوا؛ در صدر “بازار شتاب”

اتاوا، پایتخت کانادا و مهد Shopify، در دسته ی “بازار شتاب” (Momentum Market) رتبه ی سیزدهم را از آن خود کرده است؛ بازار شتاب، بازارهای بخش فناوری در آمریکای شمالی را بر اساس رشد رتبه بندی می کند. در سال های 2016 و 2017، استخدام در بخش فناوری در اتاوا 15.2 درصد بوده است که نسبت به لوس آنجلس که با رشد 11.7 درصدی رتبه ی دوم را کسب کرده بود، 3.5 درصد بیشتر است. طبق این گزارش، در اتاوا 1700 شرکت فناوری وجود دارد و همه ی آنها مجموعا بیش از 70000 نفر را استخدام می کنند و با این حساب 11.2 درصد از فرصت های شغلی شهر اتاوا را از آن خود می کنند. سان فرانسیسکو در این بخش با 9.8 درصد در بخش دوم قرار داشت.

همچنین اعلام شده است که از آنجا که دلار کانادا نسبت به دلار ایالات متحده ضعیف تر است و نیروی کار هم در آنجا ارزان تر است،  شرکت های بیشتری ترغیب می شوند به کانادا منتقل شده و در آنجا فعالیت کنند. شرکت های بخش فناوری مستقر در تورنتو در مقایسه با شرکت هایی که در شهرهای نیو یورک، واشینگتن و لوس انجلس فعالیت دارند به خاطر دسترسی ارزان تر به مِلک و نیروی کار و نیز مدارج بالای دانشگاهی بهترین کیفیت را دارند. به طور خلاصه، نتیجه گرفته است که کانادا با کسری از هزینه، دسترسی شرکت ها به نیروی کار بسیار با کیفیت را فراهم می کند.