تحصیل در مالزی

دانشگاه های مالزی از اعتبار بین المللی برخوردارند و در آن ها دروس به زبان انگلیسی تدریس می شود البته برای آن دسته از دانشجویانی که که مدرک زبان ندارند دوره های یادگیری زبان انگلیسی برگذار میشود

از شرایط پذیرش دانشگاه های مالزی این است که دانشگاه ها بهترین امکانات آموزشی، خوابگاهی، ورزشی و اینترنت با کمترین هزینه در اختیار دانشجویان قرار میگیرد همچنین دانشجویان در دوران تحصیلی خود از بیمه درمانی بهره مند میشوند و در سال تنها مبلغی حدود 50 تا 70 دلار پرداخت میکنند. لازم به ذکر است امکان اخذ پذیرش از دانشگاه های این کشور جهت تحصیل در مالزی بدون مدرک زبان وجود دارد. شرایط تحصیل پزشکی در مالزی نیز از مواردی است که افراد بسیار از موسسات اعزام دانشجو به مالزی سوال می کنند، ولی هم اکنون شرایط تحصیل پزشکی در مالزی به علت اعتبار از نظر وزارت بهداشت مناسب نیست.

تحصیل در مقطع دبیرستان مالزی

در کشور مالزی تحصیل برای دانش آموزان 7 تا 17 سال به صورت اجباری و رایگان می باشد. آموزش ابتدایی در کشور مالزی برای سنین 6 تا 11 سال است که حدود 6 سال به طول می انجامد. دوره دبیرستان در کشور مالزی 5 سال زمان میبرد و در دو سطح مقدماتی که دوره ای 1 تا 3 ساله برای سنین 13 تا 15 سال است برگذار می شود و سطح تکمیلی که حدود 4 تا 5سال به طول می انجامد و برای سنین 16 تا 17 سال برگذار میشود. در دوره تکمیلی مقطع متوسطه بیشتر دروس تخصصی آموزش داده میشود که دانش آموزان می توانند در یکی از مدارس : فنی حرفه ای، ملی مذهبی، علوم تجربی و هنرهای زیبا یا مدارس استثنایی که برای دانش آموزان نابینا یا ناشنوا است به تحصیلات خود ادامه دهند. شروع کلاس ها در دانشگاه های مالزی ماه های سپتامبر و ژانویه می باشد.

یکی از شرایط اصلی ورود به دانشگاه های مالزی داشتن مدرک دیپلم میباشد که دانش آموزان بعد از پایان مقطع دبیرستان یا متقاضیان خارجی می بایست در یک دوره یکساله شرکت کنند و در پایان سال تحصیلی مدرک دیپلم خود را دریافت نمایند.

تحصیل در مقطع کارشناسی یا لیسانس مالزی

دانشجویان جهت ادامه تحصیل در مالزی مقطع لیسانس دانشگاه های این کشور می بایست مدرک دیپلم با معدل بالای 14 داشته باشند علاوه بر این باید مدرک زبان آیلتس 6 را داشته باشند 

قابل ذکر است کسانیکه متقاضی ادامه تحصیل در دانشگاه های مالزی در مقطع لیسانس هستند سن آنها باید کمتر از 30 سال باشد.

مقطع لیسانس در دانشگاه های مالزی حدود 3 تا 4 سال به طول می انجامد و شهریه و هزینه تحصیل در مالزی این مقطع برای هر ترم حدود 3000 تا 5000 دلار است.

تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد یا فوق لیسانس مالزی

دانشجویانی که متقاضی ادامه تحصیل در مالزی مقطع فوق لیسانس دانشگاه های دولتی این کشور هستند معدل آنها در مقطع لیسانس باید بالاتر از 15 باشد اما برای دانشگاه های خصوصی معدل بین 13 تا 15 نیز قابل قبول است. لازم به ذکر است دانشجویان در مقطع فوق لیسانس تنها در رشته ای می توانند ادامه تحصیل بدهند که در مقطع لیسانس هم در همان رشته فارغ التحصیل شده باشند. یکی دیگر از شرایط پذیرش در مقطع فوق لیسانس در دانشگاه های مالزی داشتن مدرک زبان آیلتس یا تافل است. دوره فوق لیسانس در دانشگاه های مالزی حدود یک سال و نیم تا 3 سال زمان میبرد اما اغلب دانشجویان این مقطع تحصیلی را طی 2 سال به پایان می رسانند. دوره فوق لیسانس در دانشگاه های مالزی به 3 شکل ارائه میشود که عبارتند از:

  • کلاس درس: این روش همانند دانشگاه های ایران است به این صورت که دانشجویان با انتخاب واحد درسی برای هر ترم تحصیلی در کلاس های مربوطه شرکت میکنند و در طول ترم 2 امتحان برگذار میشود که یکی اواسط ترم و یکی در پایان ترم تحصیلی است و دانشجویان با کسب نمره قبولی موفق به اخذ مدرک فوق لیسانس میشوند.
  • انجام و ارائه تحقیق: دانشجویانی که ادامه تحصیل به روش ارائه تحقیق را انتخاب میکنند میبایست هنگام ثبت نام یک طرح تحقیقاتی به دانشگاه ارائه دهند و نظر یک استاد راهنما را جهت نظارت روی تحقیق خود جلب کنند. در این روش برای دانشجویان کلاس درس برگذار نمی شود اما دانشگاه ها آزمایشگاه و کلیه امکانات را در اختیار دانشجو قرار میدهد و دانشجو میباست هر هفته یا هر 2هفته نتیجه تحقیقات خود را به استاد راهنما نشان دهد تا اگر در روند تحقیق مشکلی بود آن ها را برطرف کند. سپس بعد از 2سال که تحقیقات به پایان رسید استاد راهنما تائیدیه نهایی را به دانشگاه ارائه میدهد و دانشجو موفق به اخذ مدرک فارغ التحصیلی میشود.
  • کلاس درس+ انجام تحقیق: در این روش دانشجویان نیمی از ترم تحصیلی را در کلاس های آموزشی شرکت میکنند و نیم دیگر را مشغول انجام کارهای تحقیقاتی میشود و در پایان ترم تحصیلی به دانشجو مدرک فارغ التحصیلی داده میشود.

شهریه و هزینه تحصیل در مالزی در مقطع فوق لیسانس در دانشگاه های این کشور حدود 2500 تا 3500 دلار برای هر ترم می باشد.

تحصیل در مقطع دکترا یا PHD در مالزی

شرایط اعزام دانشجو و تحصیل در مالزی در دوره دکترا و در دانشگاه های مالزی به 3روش ارائه می شود:

  • فقط کلاس درس: در این روش دانشجویان می بایست قبل از شروع هر ترم واحدهای درسی را انتخاب کنند و با گذراندن این دوره و قبولی در امتحانات مدرک دکترای خود را دریافت نمایند.
  • کلاس و پژوهش: کامل ترین نمونه ارائه دوره دکترا به روش کلاس و پژوهش است که دانشجو بعد از گذراندن واحدهای درسی با موفقیت باید یک طرح پژوهشی جهت تکمیل دوره ارائه بدهد.
  • فقط پژوهش: اخذ پذیرش برای این دوره در مقطع دکترا برای دانشجویان بسیار مشکل استو مستلزم ارائه مدارک ممتاز تحصیلی است که بتواند هیئت علمی دانشگاه را متقاعد سازد که دانشجو نیازی به گذراندن واحدهای درسی ندارد. در این روش دانشجو باید در طول یک دوره پروژه خود را تکمیل کند و به هیئت علمی دانشگاه تحویل دهد و در صورت تایید پروژه موفق به اخذ مدرک دکترای خود بشود.

هزینه تحصیل در دانشگاه های مالزی در مقطع دکترا حدود 14000 تا 17000 دلار سالانه می باشد.

کمک هزینه ها و شرایط بورسیه تحصیلی دانشگاه های مالزی:

دانشجویانی که در سال اول تحصیلی در دانشگاه های مالزی نمرات بالایی داشته باشند میتوانند تقاضای تخفیف شهریه به دانشگاه بدهند که در صورت تایید تقاضای آن ها حدود 20 تا 50 درصد از شهریه سالانه کسر میشود البته دانشجویانی که در مقاطع دبیرستان و پیش دانشگاهی معدل بالا داشته باشند میتوانند از همان شروع ترم اول تقاضای تخفیف شهریه بدهند.

بورسیه تحصیلی بیشتر به دانشجویان مقطع دکترا تعلق میگیرد که به صورت کمک هزینه های ماهیانه به دانشجویان پرداخت میشود. این کمک هزینه ها در قبال پروژه های تحقیقاتی و مقالات بین المللی که دانشجو طبق قرارداد انجام میدهد به آنها داده میشود یا در قبال دستیاری تدریس و دستیاری تحقیق از سوی استاد راهنما به صورت ماهیانه به دانشجو پرداخت میشود.

مدارکی که دانشجویان جهت اخذ پذیرش دانشگاه های مالزی باید ارائه دهند عبارتند از:

  • ترجمه و ریزنمرات آخرین مقطع تحصیلی
  • مدرک زبان آیلتس یا تافل
  • گواهی اشتغال به کار ( درصورتیکه شامل متقاضی بشود)
  • پرینت حساب تایید شده جهت اثبات پشتوانه مالی
  • اصل و کپی پاسپورت
  • اصل و کپی شناسنامه
  • عکس

در اغلب دانشگاه ها و کالج های مالزی خوابگاه های مجردی و متاهلی با تمامی امکانات اولیه شامل: یخچال، میز مطالعه، تخت خواب، گاز و … در اختیار دانشجویان قرار میگیرد البته بعضی از خوابگاه ها به صورت آپارتمان های چند اتاقه است که هر اتاق به یک نفر داده میشود. اجاره خوابگاه ها در دانشگاه های دولتی ماهیانه حدود 300 تا 800 رینگیت و در دانشگاه های خصوصی حدود 500 تا 1000 رینگیت میباشد.

2718