راهنمای بيمه های درمانی، حوادث و بیمارستانی در مالزی

اینکه چرا داشتن بیمه درمان و حوادث یکی از ضرروریات است نیاز به توضیح ندارد. بیمه نیاز حامعه و زندگی در امروز یا دیروز نیست، بیمه همیشه مورد نیاز بوده است و خواهد بود. برای کسانی که در مالزی زندگی می کنند یا به مالزی سفر می کنند بیمه یکی از مشغله های فکری بوده است . امیدواریم اطلاعات مختصر و مفید این مقاله بتواند در زمینه انتخاب بیمه مناسب به شما کمک کند.


نکته اول چه کسانی می توانند بیمه شوند؟

در مالزی خارجیهایی که به عنوان دانشجو، دارنده ویزای کار و ویزای اقامت خانه دوم زندگی می کنند می توانند بیمه شوند. اما توریستها نمی توانند در مالزی بیمه شوند. توریستها می توانند قبل از سفر به این کشور در کشور خود بیمه نامه مناسب با زمان سفر خود خریداری نمایند. برای دوره یک تا سه ماهه بیمه سفر برای توریستها از حدود 50 تا 150 یورو هزینه دارد و در ایران نیز قابل خرید است. آژانس های مسافرتی و شرکتهای بیمه می توانند اطلاعات دقیقتری در اختیار گردشگران قرار دهند.


نکته دوم چه بیمه ای بخریم؟

دانشجویان حتماً از بیمه ای که توسط دانشگاهشان ارائه می شود استفاده کنند این بیمه ها چون به صورت عمده از جانب دانشگاه هماهنگ شده اند هزینه مناسبتری دارند و خدمات بهتری نیز ارائه می دهند. کلاً دانشجویان نیازی ندارند خودشان برای بیمه اقدام کنند و دانشگاهها معمولاً در حین ثبت نام دانشجو را خودبخود بیمه نیز می کنند. علاوه بر این استفاده از خدمات کلینیک های دانشگاهها برای دانشجویان معمولاً رایگان یا بسیار ارزانتر از سایر مراکز درمانی می باشد. اما همراهان و خانواده های دانشجویان در صورت عدم امکان برای استفاده از بیمه دانشگاه می بایست به صورت آزاد برای خرید بیمه درمانی اقدام کنند.

دارندگان اقامت خانه دوم نیز برای دریافت اقامت حتماً ابتدا باید بیمه بخرند. توصیه به این دسته از هموطنان این است که اگر می خواهند پس از دریافت اقامت در مالزی ساکن شوند حتماً از بیمه های جامع تر و گرانتر نظیر AIA یا Prudential یاING استفاده کنند. که خدمات فراگیری دارند.  اگر این دسته از افراد صرفاً اقامت مالزی را دریافت می کنند و قصد اسکان در این کشور را ندارند می توانند از بیمه های ارزانتر نظیر AXA استفاده کنند که تنها در صورت بستری شدن هزینه های درمان را جبران می کنند.

دارندگان ویزای کار و ویزاهای تجاری باید بیشتر مراقب باشند چون در طول روال اداری اقامت، اجباری برای بیمه شدن وجود ندارد و معمولاً این امر مورد غفلت قرار می گیرد. اینان اگر در مالزی ماندگارند بهتر است از بیمه های جامع استفاده کنند.


سن بیمه شدن:

اکثر شرکتهای بیمه سن خاصی برای بیمه شدن تعیین کرده اند. معمولاً شرکتهای بیمه تا سن 65 سال را بیمه می کنند. اما مهمتر از سن تضمین تداوم بیمه است. در شرایطی فرضی ممکن است اگر بیمار هزینه سنگینی روی دست شرکت بیمه بگذارد شرکت بیمه در سال بعد او را بیمه نکند چون قرارداد های بیمه معمولاً یک ساله هستند. بعضی از شرکتهای بیمه تمدید بیمه نامه را تضمین می کنند که باعث آرامش خاطر بیمه شونده است مثلاً AIA تمدید را تا 100 سالگی تضمین می کند. یا Prudential خدمات ویژه ای برای سنین بالای 70 سال دارد.برای خانواده ها معمولاً شرکتهای بیمه خدمات خاصی را دارند که خرید بیمه برای همه اعضا خانواده را راحتتر و ارزانتر می کند.


پوشش بیماریهای خاص:

توجه کنید هیچ بیمه ای بیماری هایی را که شما از قبل از بیمه شدن داشته اید تقبل نمی کند. برای بعضی امراض نیز شرکتهای بیمه دوره خاصی پوشش ارائه نمی دهند مثلاً می گویند امراض مربوط به کلیه تا 60 روز پس از خرید بیمه مورد پوشش قرار نمی گیرند. بعضی از بیمه ها نیز امراض خاصی را به صورت محدود تحت پوشش دارند. مثلاً می گویند برای جراحی قلب تا سقف 20000 رینگیت حداکثر پرداخت می شود. به صورت طبیعی بیمه گرانتر یعنی خدمات بهتر و جامع تر. بعضی از بیمه ها یک چکاپ رایگان نیز در ابتدا دارند که وضعیت سلامتی فرد را در آغاز به دقت مورد بررسی قرار می دهند. از طرفی تقریباً هیچ شرکتی هزینه های ناشی از مصرف مواد مخدر و مشروبات الکلی را تقبل نمی کند. بسیاری از بیمه های همچنین هزینه هایی نظیر پیوند اعضا را تقبل نمی کنند.


چگونه بیمه بخریم؟

به سایت های زیر می توانید مراجعه کنید و به آنها ایمیل بزنید یا تماس بگیرید.آنها نماینده خود را به محل زندگی یا کار شما می فرستند و او اطلاعات کامل را برای شما به همراه می آورد. توجه کنید که شرکتهای بیمه خصوصی هستند و کسب سود هدف اول آنهاست از طرفی نیاز های شما نیز در تعیین نوع بیمه موثر است پس شرایط بیمه ها را دقیقاً مطالعه کنید و بعد اقدام به خرید نمائید.  دقت کنید که سقف پوشش، نوع بیماریهای تحت پوشش، بیمارستانهای طرف قرارداد، تقبل هزینه های سرپایی، تضمین تمدید بیمه و ... باید در انتخاب شما مورد بررسی قرار گیرند. از طرفی بعضی از شرکتها خدمات تشویقی نیز به بیمه درمانی اضافه می کنند که می تواند مفید باشد مثلاً پرداخت دیه در فوت و نقص عضو، ازکارافتادگی و از این قبیل. بعضی از شرکتهای بیمه خارجیها را بیمه نمی کنند.


سایتهای تعدادی از شرکتهای بیمه برای اطلاعات بیشتر:

http://www.tokiomarine.com.my

http://www.pacificinsurance.com.my

http://www.aia.com.my

http://www.axa.com.my

http://www.ing.com.my

http://www2.prudential.com.my