ویزای کار مالزی

مهاجرت کاری و شرایط اخذ ویزای کار در مالزی

یکی از راه های مهاجرت به مالزی از طریق کار در مالزی می باشد، که پس از اخذ اقامت مالزی از طریق کار نسبت به اخذ تابعیت یا شهروندی مالزی میتوانند اقدام کنند، البته شایان ذکر است این روش یکی از روش های مهاجرت به مالزی می باشد روش های دیگر نظیر اخذ ویزای تحصیلی جهت مهاجرت تحصیلی در مالزی و سرمایه گذاری در مالزی نیز وجود دارند. تابعیت مالزی از طریق تولد فرزند در مالزی در این کشور وجود ندارد. 

ویزای کار در مالزی

شما برای کار در کشور مالزی نیازمند به یک job offer می باشید که اسپانسر شما گردد و دعوت نامه کاری را از شرکت ها یا کارنجات این کشور برای شما ارسال کند، مدت این ویزا دو ساله است و در صورت تمایل شما و نیاز کارفرما قابل تمدید شدن می باشد. خیلی از فارغ التحصیلان واجد شرایط برای دریافت کار در این کشور با هم رقابت شدیدی دارند و افرادی که دارای سابقه کار می باشند در اولویت قرار می گیرند. زبان مالایایی زبان رسمی مردم مالزیست که در بسیاری از ادارات دولتی از آن استفاده می شود.

زبان انگلیسی به عنوان دومین زبان این کشور معمولا در تجارت و صنعت کاربرد دارد و تدریس آن در مدارس این کشور الزامی می باشد. میانگین ساعت های کاری در بیشتر اداره ها در کشور مالزی روزهای دوشنبه تا جمعه ساعت 9 تا 17 بعدازظهر است، اما برخی از ادارات دولتی تا ظهر های شنبه نیز مشغول به کار می باشند. افراد در حین کار اجازه یک ساعت استراحت را در ساعت 14 دارند که برای شخص مسلمان وقت نماز نیز جدا در نظر گرفته می شود. تعطیلات سالیانه ی شخص بستگی به میزان کار انجام شده برای شرکت مورد نظر را دارد و معمولا افراد سالیانه 10 روز کاری را می توانند به تعطیلات بروند. حال شما با حضور در این کشور و اجازه کار پاره وقت، نیمه وقت یا کار دانشجویی 20 ساعت در هفته بواسطه تحصیل، می توانید با جستجو در آگهی های اعلام شده یا در اداره کار آن کشور ثیت شده است کار مورد نیاز خود دست یابید و ویزای خود را تبدیل نمایید.

شایان ذکر است که اگر شخص متقاضی بیش از 182 روز در کشور مالزی ساکن باشد بایستی مالیات خویش را پرداخت کرده و این امر می تواند آنلاین انجام شود. همچنین متذکر میشوم که اگر شخصی با ویزای دانشجویی در کشور مالزی مشغول به تحصیل می باشد در حین تحصیل اجازه کار کردن نخواهد داشت، ولی هستند افرادی که مشغول یک سری شغل های آزاد چون آرایشگری، برنامه نویسی، تعمیرات قطعات کامپیوتر می باشند. کارهای سطح پایین در این کشور بسیار زیاد هست ولی با توجه به ارزانی کارگران درکشور مالزی، ایرانیان تمایلی به انجام این کارها نشان نمی دهند.

 روش درخواست کار در مالزی

روش های استخدام بستگی به شرکتی دارد که برایش درخواست را ارسال می کنید. کارفرمایان بزرگ و سرشناس معمولا تقاضاهای آنلاین را می پذیرند ولی کار فرمایان شرکت های کوچکتر اغلب cvرا پذیرش می کنند . که این رزومه بایستی شامل اطلاعات شخصی، میزان تحصیلات شخص، شایستگی های شما، سوابق شخصی، سوابق حرفه ای، مهارت های زبان و کامپیوتر باشد. حال در صورت نیاز کارفرما و عقد قرارداد فی مابین شما و وی می توانید در این کشور با ویزای کار مالزی مشغول به کار شوید. این کارفرمایان معمولا سوابق کاری اخیر شما را مورد برسی قرار می دهند. قبل از کامل نمودن cv اطلاعات کاملی نسبت به شرکتی که برایش رزومه را ارسال می کنید داشته باشید.

بسیاری از افراد با گمان به اینکه با ویزای توریستی می توان به کشور مالزی ورود پیدا کرد و سپس جویای کار شد وارد این کشور می شوند، این مورد امر نسبتا دشواری به نظر می رسد ولی غیر ممکن نیست. با توجه به آنکه کارفرمایان خارجی شغلی را به شما پیشنهاد نمیدهند ولی گاها در مورد شرکت های ایرانی این احتمال است- یکی از بهترین انواع سایت های کاریابی که می توانید از طریق آن هم اقدام کنید سایت jobstreet.com Jobs Malaysia.gov , careerjet.com , gradmalaysia.com می باشند. همچنین وب سایت GRADMalaysia.com لیست کاملی از کافرمایان در کشور مالزی را در اختیار شما قرار میدهد.

شرکت ها و موسساتی که شما می توانید در آنها جهت کار اقدام کنید شامل موارد زیر است:

  • صنایع اصلی: شامل لاستیک، روغن نخل، نفت و گاز طبیعی، تولید نور، داروسازی، فناوری پزشکی ، الکترونیک.
  • قسمت هایی که در حال توسعه هستند، چون صنایع تولید و خدمات.
  • مشاغلی که کمبود کارگران ماهر دارند.
  • شرکت های بزرگی چون Maxis،Axiata ، PBBank، Maybank.
2191