ویزای توریستی مالزی

مالزی از ( اول اکتبر 2013 ) مدت ویزای ایرانیان را از 90 روز به 2 هفته کاهش داد.
لازم بذکرست که این محدودیت صرفا" برای ایرانیان وضع نشده بلکه شامل اتباع تعدادی از کشورهای آفریقایی و آسیایی نیز شده است.
در چندماه اخیر مجلس و دولت مالزی به تصویب و اعمال قوانین جدید برای ایجاد محدودیت مدت ویزای اقامت برای اتباع تعدادی از کشورهای آفریقایی و آسیایی بدلایل امنیتی و نگرانی از افزایش جرائم از سوی اتباع خارجی در جامعه مالزی اشاره کرده بودند.
این محدودیتها از حدود 2 سال قبل با محدود کردن پذیرش دانشجویی از دانشگاهها آغاز و از دیروز به اوج خود رسید.
هرچند ظاهرا" دولت مالزی نگرانیهای امنیت اجتماعی را بعنوان دلیل اصلی عنوان کرده اما به نظر میرسد اعمال این محدودیتها در راستای سیاستهای محدود سازی مدت اقامت و صدور ویزا برای ایرانیان در کشورهای اندونزی و استرالیا و کاهش مهاجرت اتباع خارجی قراردارد.
این محدودیت بخصوص برای ایرانیان مقیم مالزی که هنوز ویزای اقامت نگرفته و بدلیل Overstay شدن ناگزیر از سفر و بازگشت به مالزی هستند آزاردهنده بوده و مشکلات جدی را بوجود می آورد.
البته احتمال اینکه با رایزنیهای کادر جدید وزارت امور خارجه کشورمان و فعال شدن دیپلماسی تعامل با کشورهای دنیا که از هفته گذشته با سفر آقای حسن روحانی ریاست جمهور کشورمان به نیویورک و سخنرانی و باقی اقدامات همراه بوده در آینده نزدیک مشکلات بوجود آمده سرراه ایرانیان مقیم و مهاجر به کشورهای اشاره شده و بخصوص مالزی مرتفع گردد وجود دارد.
سفارت جمهوری اسلامی ایران در مالزی در همین رابطه اطلاعیه زیر را صادر کرد: ویزای توریستی ( VISIT PASS )– ایرانیها برای مسافرت به این کشور نیازی به ویزا ندارند و این ویزا در فرودگاه این کشور بمدت 90 روز صادر می شود (مسافر باید بلیط بازگشت به ایران به تاریخ قبل از 90 روز داشته باشد).
این ویزا توریستی بوده و با هدف گردشگری صادر شده و اجازه کار یا بازرگانی و تجارت را ندارد.
این ویزا تنها در شرایط محدودی قابل تمدید بوده و بصورت Single صادر می شود و به محض خروج از مالزی باطل میگردد.
تا اواخر سال گذشته میلادی این امکان برای ایرانیها فراهم بود که با این ویزا به مالزی وارد و با ارائه مدارک از کالج – موسئسات زبان یا دانشگاههای این کشور پذیرش گرفته و از طریق مرکز آموزشی مربوطه ویزای توریستی را به ویزای تحصیلی تبدیل نمایند اما در حال حاضر تقریبا" این امکان به صفر رسیده است .
با ویزای توریستی می توان از مالزی به سنگاپور (مشروط به گرفتن ویزا) و اندونزی یا جزیره بالی سفر کرده و به مالزی بازگشت و در اغلب موارد ویزای توریستی 90 روزه مجددا" صادر میگردد.
البته اگر این مسافرتها تکرار شود خطر عدم صدور یا کاهش مدت ویزای توریستی مسافر را تهدید می کند.
در حال حاضر با ویزای توریستی امکان استفاده از خدمات بانکی در مالزی وجود ندارد.
2172