ادامه مطالب

مطالب مرتبط اطلاعات عمومی ترکیه

مطالب ترکیه

معرفی موزه های ترکیه

ترکیه کشوری است با تاریخ غنی که امروز موزه ها را به شما معرفی میکنیم.
1- موزه‌های باستانشناسی که در اغلب شهرها همچون آنکارا، استانبول، ازمیر، قونیه، آنتالیا، آداناو بورسه فعالیت می‌کنند.
2- موزه‌های تاریخ، تاریخ هنر و مردمشناسی که بیشتر آثار فرهنگی- هنری دوره‌های سلجوقیان آسیای صغیر و عثمانیان را در احتوا دارند.
از این قبیلند موزه‌های ”توپقاپی سرای“، ”آثار ترک- اسلامی“ (هردو در استانبول)، ”مولانا“ قونیه و ”مردمشناسی آنکارا.
3- بناهای یادبود که از نقطه تاریخی حائز اهمیت می‌‌باشند، مانند ”بناهای یادبود شهید در چاناق‌قلعه 4- موزه‌هایی خاطرات حوادث بزرگ و بزرگان ترک را زنده نگه می‌‌دارند، مانند موزه‌های ”جمهوریت“ و ” جنگ استقلال“ (آنکارا)، ”موزه ضیاء گوک آلپ“ (دیاربکر) و ”آشیان توفیق فکر“ استانبول 5- خانه‌های موزه‌ای که از نقطه نظر معماری و تاریخی حائز اهمیت هستند، مانند ”خانه مراد“بورسه به جز این پنج دسته، موزه‌های دیگری در ارتباط با نهادها نیز وجود دارد، مانند ”موزه نظامی“ و ”موزه مطبوعات“.
جمع تعداد موزه‌های ترکیه در سال 2001 بالغ بر 171 بوده است.
در میان شهرهای ترکیه بیشترین تعداد موزه در استانبول واقع شده است(16) و رتبه‌های دوم و سوم به ترتیب از آن قونیه (10) و بورسه (9) می‌‌باشد.
آنکارا دارای (5) موزه است.
در موزه‌های ترکیه جمعاً 2733657 ماده نگهداری می‌شود که در میان آنها بیشترین سهم به سکه‌ها تعلق دارد 1584545 یکی از ویژگیهای مهم موزه‌ها در ترکیه نگهداری نسخه‌های خطی است.
مطالب جدید و روزانه درباره ترکیه را در کانال Turkey سایت شهرسفر و سایر شهرهای ترکیه در لینک های زیر: استانبول @Istanbul آنتالیا @Antalya کوش آداسی @Kusadasi ازمیر @Izmir مارماریس @Marmaris دنبال کنید.
مطالب مرتبط: #موزه #ترکیه #کشورترکیه
1306