مهاجرت سرمایه گذاری به آلمان

مهاجرت سرمایه گذاری به آلمان و ثبت شرکت در آلمان

آلمان از قطب های صنعتی اتحادیه اروپا و همینطور کشور صنعتی و بسیار مهم در جهان می باشد همانطور که می دانیم  ، در کشور آلمان شرایط خوب سرمایه گذاری و کار را برای کسانی که واجد شرایط باشند مهیاست  ، در این مقاله سعی بر آن شده است که شما را با شرایط  و راه های سرمایه گذاری و همچنین شرایط ثبت شرکت در آلمان آشنا کنیم .

پایتخت این کشور برلین بوده و خود این کشور در اروپای مرکزی واقع شده . آلمان را با نام رسمی جمهوری فدرال و نظام این کشور سیاسی که به صورت فدرالی دموکرات میباشد، می شناسند و دارای ۱۶ ایالت است . البته لازم به توضیح است که ایالت های آلمان هرکدام توانایی مستقل برای تصمیم گیری های خود را دارا می باشند. شرکت های زیمنس ، بنز ، فولکس واگن برخی  از شرکت های قدرتمند و معروف  در کشور آلمان میباشند و میتوان از شهر های مهم آلمان به فرانکفورت ، برلین و هامبورگ اشاره کرد .

 وقتی که بیان میشود کشور آلمان کشوری صنعتی می باشد می توان به راحتی متوجه سطح رفاه آن شد در حقیقت این کشور با متکی بودن به صنعت قوی خود باعث بوجود امدن سطح بالایی از رفاه و حقوق شهروندی در کشور خود شده است که در چنین وضعیت رکود اقتصادی همسایگان خود قابل ملاحظه می باشد .

اما از راه های مهاجرت سرمایه گذاری به آلمان می توان به ثبت شرکت اشاره کرد در حالت های مختلف لازمه و شرایط ثبت شرکت در آلمان داشتن مدرک تحصیلی لیسانس و در صورت نداشتن مدرک تحصیلی متقاضی می بایست مدرک زبانآلمانی سطح B2 را حتما داشته باشد .یکی از روش های ثبت شرکت سپرده گذاری مبلغ ۲۵ هزار یورو در یکی از بانک برای ضمانت مالی شرکت خود می باشد که شرایط سنی خاصی هم برای این کار وجود ندارد ولی فرد متقاضی اگر  زیر ۵۰ سال سن داشته باشد از شانس بالایی برای اخذ ویزا برخودار خواهد شد. شایان ذکر است که بگوییم ثبت شرکت در آلمان از هزینه های معقولی برخوردار می باشد ، که متقاضیان می توانند بنا به نسبت بیزنس خود هزینه گذاری های مختلفی را برای ثبت شرکت پرداخت و یا به عبارتی سرمایه گذاری کنند .مدت زمانی که ثبت شرکت به طول می انجامد از زمان اقدام به این کار تا اتمام آن 6 تا 9 ماه است البته لازم است برای شرکت هایی که قصد سرمایه گذاری در سهامی خاص را دارند مبلغ حداقل مبلغ به 55000 هزار یورو تغییر می یابد .

روند کلی این پروسه به صورت زیر می باشد :

 از کارهای ابتدای و لازم که اعلام طرح اقتصادی می باشد, که متقاضی باید برنامه 3 سال آینده کاری شرکت خود را مشخص کند و بعد از اعلام طرح اقتصادی خود و موفق شدن آن به متقاضی ویزای ۳ ماهه اعطا می شود که می بایست در این مدت زمان کارهای شخصی خود از جمله اسکان و افتتاح حساب خود با مراجعه به مراکز زی ربط  پیگیری نماید .

اغلب کسانیکه در این پروسه سرمایه گذاری می کنند بیشتر برای اخذ اقامت دائم کشور آلمان می باشد لازم به توضیح می دانیم که بگوییم شرایط  و راههای متعددی برای رسیدن به اقامت دائم از طریق ثبت شرکت وجود دارد، منظور از متعدد بودن این است که در حال حاضر ۵ سال  بعد از ثبت شرکت , پرداخت بیمه و مالیات فرد می تواند به اقامت دائم رسیده و ویزا خود را بعد از آن در ابتدا به ۲ سال و بعدا به مدت ۳ سال تمدید کند که نکته مثبت قوانین اقامتی در آلمان این است که برای مهاجران و متقاضیان اقامت بلند مدت در کشور آلمان راه های مختلف

مهاجرتی و آسانی وجود دارد ،از جمله از طریق ثبت شرکت که می توان برای سهام­داران و مدیرهای عامل طی یک فرآیند کوتاه موفق به اخذ اقامت دائم شوند.

و حال به شرح انواع سرمایه گذاری ها و ثبت شرکت به صورت موی شکافانه تری خواهیم پرداخت :

 

الف) فعالیت حرفه ای شخصی :

 

شخص باید مشغول فعالیت اقتصادی برای مثال مغازه داری کند که در این مورد نیاز به ارائه طرح توجیهی اقتصادی و تاییدیه اداره بازرگانی دارد. در فعالیت حرفه‌ای فردی مانند رستوران نیازی به تشکیل شرکت نمی باشد و می‌توان با گرفتن اجازه “Gewerbeanmeldung” کارهای که صنفی و تجاری می باشند را شروع کرد. برای سرمایه گذاران ایرانی بهترین و آسان ترین راه  پیشنهادی برای فعالیت اقتصادی در آلمان تاسیس و ثبت یک شرکت با مسئولیت محدود می‌ باشد و یا می توانند از طریق مجوز های کاری  مشغول کارهای از جمله سوپری یا فرش فروشی شوند.

 

 

ب) ثبت شرکت با مسئولیت محدود :

 

ساده ترین روش حضور در بازار آلمان این روش می باشد که کم ترین شرایط را لازم دارد از جمله سرمایه 25000 یورو و مدارک شخصی متقاضی , مدارک مربوط به شرکت مادر و سایر مدارک اولیه.هزینه  کامل  برای این کار بین  10000 الی 14000 یورو می باشد که شامل گرفتن مجوزهای خاص و افتتاح حساب بانکی در بانکهای آلمان  نمی باشد.در این مورد شرکت نیاز به  یک مشاور مالیاتی  دارد تا در جهت کار های مالی حمایت و کمک کامل داشته باشد. البته در ثبت شرکت با مسئولیت محدود و یا شرکت مادر نیاز به اساسنامه می باشد که از جمله مواردی که اساسنامه نیاز دارد میتوان به موارد ذیل اشاره نمود:

 

1-     نام شرکت

2-    محل اصلی شرکت

3-    موضوع کاری شرکت

4-    مشخصات و ادرس کلیه صاحبان و سهمداران که مؤسسین شرکت می باشند.

5-     معرفی مدیر عامل کل

 

 

ت) ثبت شرکت تضامنی که حدوداً شبیه مورد قبل است.

 

ث) ثبت شعبه :

 

ثبت شعبه به دو صورت شبعه مستقل و غیر مستقل صورت می گیرد :

 

شعبه مستقل با زیر مجموعه بودن شرکت مادر

 

شعبه مستقل وابسطه به یک شرکت مادر ایرانی که دارای شخصیت حقوقی مستقل نبوده و شعبه از لحاظ حقوقی تابع و جزئی از شرکت مادر و همچنین تابع  قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد البته شعبه موظف به پرداخت مالیات و انواع مالیات‌هایی مرتبط به نوع شرکت میباشد.  

 

هزینه‌های ثبت شعبه مستقل در آلمان :

 

هزینه  کامل  برای ثبت شعبه مستقل  بین  8000 الی 10000 یورو می باشد و این هزینه شامل هزینه های مختلفی از جمله ثبت شعبه، آگهی ها و مشاوره حقوقی , گرفتن مجوز  که

شامل گرفتن مجوز های خاص و افتتاح حساب بانکی در آلمان  نمی باشد. باید شعبه مستقل محل اقامتی یا نشانی داشته باشد که برای ارسال نامه ها (و کارهای که نیاز به مکان دارند )مورد استفاده قرار گیرد.

 

 شعبه وابسته

 

مانند دفتر کارخانه، انبار پخش کالا و یا کارگاه ( Unselbständige Niederlassung Betriebsstätte) تاسیس شود که روندی شبیه به شعبه مستقل با این تفاوت که  شما می بایست مشخصات شبعه مستقل را ارائه دهید .

 

ج) دفتر نمایندگی :

 

این طریق فقط مناسب افرادی می باشد که نیاز به دفتر در آلمان دارند  و زیر مجموعه از شرکت مادر هستند و حق مستقل برای فعالیت را دارا نمی باشند.

2429