مهاجرت تحصیلی به ترکیه

آشنایی و شرایط مهاجرت ویزای تحصیلی ترکیه

بخاطر این که ورود به ترکیه برای ایرانیان عزیز نیازی به اخذ ویزا نمی باشد و به همین دلیل مهاجرت به تریکه مورد توجه افراد بسیاری بوده و ادامه تحصیل در تمام  مقاطع تحصیلی آن میسر می باشد.

 

زبان تحصیل در دانشگاه های ترکیه به دو زبان ترکی و انگلیسی بنا به درخواست متقاضی ،امکان پذیر می باشد البته دانشگاه هایی که در آن ها  تدریس به زبان ترکی می باشد هزینه های تحصیل در آنها زیاد نیست که این امر موجب علاقمندی به ادامه تحصیل در ترکیه برای مهاجرت شده است. اما در کنار این دانشگاه هایی هستند که تدریس در آنها به زبان انگلیسی صورت می پذیرد اما هزینه های تحصیل در این دانشگاه های نسبت به دانشگاه های زبان ترکی بالاتر می باشد.

البته هزینه های تحصیل در مرکزعلمی ترکیه نسبت به دیگر مراکز تحصیلی کشورهای حوزه اروپا کم میباشد اما سایر هزینه های زندگی به هنگام تحصیل در ترکیه برای دانشجویان نسبت به هزینه ها در اروپا برای دانشجویان بالاست, شایان ذکر می باشد که عرض کنیم متقاضیان میتوانند با پرداخت همین هزینه ها در اتحادیه اروپا که دارای سطح علمی و رنکینگ عالی جهانی نسبت به ترکیه ( البته مدارک ترکیه مورد تایید اروپا و سایر کشورها می باشد ) است می توانند به تحصیل مشغول شوند.

 

تحصیل در ترکیه

جمهوری ترکیه که به نام ترکیه شناخته شده یک کشور اروپایی و آسیایی است که به معنی  بخش بزرگ کشور آناتولی یا همان آسیای کوچک در خاورمیانه  و جنوب باختر آسیا واقع و بخش کوچکی از آن نیز به نام تراکیه در منطقه بالکان در جنوب خاور اروپا واقع است.زبان رسمی مردم در ترکیه ترکی بوده ولی در کنار آن اقلیت های کردی زبان و ترکی آذربایجانی نیز وجود داشته و مردم به این زبان ها گویش می کنند.

اقتصاد ترکیه ترکیبی از صنایع بومی و مدرن است که همواره در حال پیشرفت( بخاطر موقیعت مناسبی که دارد) می باشد. ترکیه درسال ۲۰۰۵ به خاطر تولیدات فراوان کشاورزی که داشت رتبه هفتم جهان را کسب نمود و در سال ۲۰۰۶ باعث ایجاد شدن شغل  برای ۱۱٫۲٪ از مردم ترکیه شد. بخش اقتصاد خصوصی آن نیز قوی و به سرعت در حال رشد هست و نقش مهمی در بانکداری، حمل و نقل و ارتباطات در منطقه و در داخل خود کشور ایفا می کند. در سال‌های اخیر اقتصاد ترکیه رشد خوبی نسبت به رکود اقتصادی همسایه های خود داشته است.

روند تحصیلی در ترکیه به این صورت می باشد که محصلین پس از قبولي در امتحان نهايي دبيرستان به تحصيل در مراکز تحصیلی ترکیه اقدام میکنند و در دانشگاه هاي تركيه مدت زمان دوره كارداني 2 سال، دوره كارشناسي 4 سال و دوره دکتر 2 سال می باشد اما برخي از دانشگاههای ترکیه پيش از شروع آموزش ورودی برای مهاجرین تحصیلی به مدت يك سال دوره زبان انگليسي برگزار مي كنند البته در صورت این كه متقاضی در امتحان تعيين سطح زبان نمره قبولي كسب كند از گذراندن اين مرحله معاف خواهد شد و می تواند به یکی از 850 مؤسسه آموزش عالي  که در تركيه وجود دارد برای تحصیل وارد شود.

شرایط کلی ورود و اخذ ویزای تحصیلی ترکیه :

  • داوطلبین برای ورود به دانشگاه های ترکیه می‌بایست دارای مدرک فارغ التحصیلی مقطع متوسطه باشد.
  • داوطلبین خارجی ورود به دانشگاه های ترکیه می بایست دارای تابعیت بوده و یا در صورت وجود دو تابعیتی می توانند هموطن یکی از کشورهای ترکیه و منطقه ترکی زبان ( شامل مناطق ترک نشین ایران نظیر اردبیل و تبریز و ..) یا جمهوری قبرس باشند. البته افرادی که دارای تابعیت ترکیه میباشند ولی دوران تحصیل متوسطه خود را در جمهوری قبرس به پایان رسانده باشند به عنوان داوطلب خارجی محسوب خواهند شد.

همچنین افرادی که خارجی می باشند و به جهت انضباطی از یکی از دانشگاه ها و یا موسسات آموزشی اخراج شده باشند دیگر نمیتوانند به عنوان دانشجوی داوطلب ورود دوباره به دانشگاه ترکیه شوند.

 

داوطلبین فارغ التحصیل دوره کاردانی و کارشناسی ناپیوسته می باشد می بایست نمره معدل وی توسط مسئول ثبت نام به صورت میانگین معدل دوره کاردانی و کارشناسی محاسبه و پس از آن به میزانی در مبنای ۱۰۰ تبدیل بگردد .برای  دانشجویان متقاضی به تحصیل در مقاطع تحصیلی فوق لیسانس و دکترا  کنکور سراسری تخصصی برگزار نمی شود. اما دانشگاه های ترکیه مدارک و امتیاز مورد نیاز را به صورت جداگانه درخواست می کنند که از طریق انجام مصاحبه یا برگزاری امتحانات داخلی به دست می آید . که زمان پذیرش دانشگاهها سالانه ۲ بار است.

اما به نظر مشاورین ما مهم ترین و اولین  گام در اخذ پذیرش از دانشگاه های ترکیه میبایستی نسبت به اطمینان از اعتبار دانشگاه/دانشگاه های مقاطع قبلی که در ایران به تحصیل مشغول بودن در شورای آموزش عالی ترکیه(YÖK)  اقدام کنید که عدم توجه به این مسئله متاسفانه در سال های گذشته منجر به اخراج تعدادی از دانشجویان ایرانی از دانشگاه های ترکیه شده است.

2177