ایالت لابون

ایالت لابون در حقیقت جزیره ایست در 8 کیلومتری ایالت صباح . این بندر – جزیره دارای صاف ترین آبها بوده که حتی درون آب را میتوان از پنجره هواپیما به راحتی مشاهده کرد . این ایالت زمانی بخشی از سلطان نشین برونای بوده و در سال 1846 میلادی پس از کشف ذغال سنگ در آن به تصرف انگلیسی ها در آمد . این ایالت 115 سال متمادی تحت استعمار انگلیس بوده است . در سال 1963 میلادی به فدراسیون مالزی ملحق شد و در سال 1984 به ایالت فدارال ملحق گردید . این جزیره آزاد مرکز اقتصادی بین المللی بوده و این امر سبب پیشرفتهای تجاری و بازرگانی آن شده است . جزیره لابون هتلهای درجه یک متعدد ، سالنهای بزرگ کنفرانس و نمایشگاههای بازرگانی بسیاری دارد .

از مراکز دیدنی این ایالت ، باغ بوتانیکال (Botanical) که مربوط به دوره انگلیسیهاست ، محل یادبود جنگ ، پارک صلح ، کامپونگ آیر (Kampung Ayer) و دهکده آبی لابون است . کوبنگ (Kubong )محلیست که در یادبود عصر استخراج از معادن ذغال سنگ حفظ گردیده است .

زمین گلف 7 گودالی نیز در این جزیره برای علاقمندان به گلف آماده است . تور دور جزیره تقریبا یک ساعت و نیم به طول می انجامد و در فروشگاههای بدون مالیات (Free Duty) گردشگران میتوانند توالیدات مالزی و یا خارجی را تهیه کنند . رستورانهای متفاوت غربی ، چینی ، شرقی و مالزیایی که تا پاسی از شب گذشته بازند ، آماده اند از مسافرین پذیرائی کنند . آبهای شفاف  سواحل جزیره و جزایر کوچکتر پاپان (Papan) و بورنگ (Burong) با فاصله کوتاهی از جزیره اصلی محلی مناسب ورزش های آبی هستند .