جت لگ چیست؟

یک عکس‌العمل طبیعی به تغییر سریع مناطق زمانی مختلف است. این پدیده بیشتر مسافرین را تحت تاثیر قرار می‌دهد مخصوصا افرادی که به طور منظم سفر می‌کنند مثل خلبان‌ها یا خدمه‌ی پرواز. از عوارض جت لگ می‌توان به برهم خوردن نظم بدن، بدخلقی، بیخوابی، خستگی، خشکی چشم، سردرد، اختلال روده و بی‌قراری عمومی اشاره کرد.

مشکلات سفر‌های طولانی نیز با ضعیف کردن شما بر سختی جت لگ اضافه می‌کنند. مشکلاتی مثل کم‌آبی بدن، غذاهای ناآشنا،جای تنگ، هوای تصفیه شده، کمبود خواب، لباس‌های ناراحت، صداهای اضافی آرام اما مداوم و عوض کردن پروازهای ارتباطی که باعث برهم خوردن خواب می‌شوند، همگی به بدبختی جت لگ اضافه کرده و حتی اگر جت لگ واقعی و طولانی نداشته باشیم احساس آن را خواهیم داشت.

برای مثال پرواز از ایران به ماداگاسکار جت لگ خاصی ایجاد نمی‌کند چرا‌که هر دو مقصد تقریبا در یک منطقه‌ی زمانی قرار دارند (تهران +۳:۳۰ و ماداگاسکار +۳) اما تاثیر یک پرواز طولانی باعث ایجاد احساس جت لگ می‌شود. در این مورد شما فقط خسته‌ هستید و یک استراحت خوب و البته کمی نرمش می‌تواند همه‌ چیز را درست کند.

در یک پرواز طولانی مخصوصا اگر بخشی از آن شب باشد، ممکن است ساعت‌های زیادی از وقت خواب خود را از دست دهید که باعث می‌شود ضعیف بشوید حتی اگر تغییر ساعتی در کار نباشد. اگر بر طبق یک ساعت منظم زندگی می‌کنید (برای مثال هر روز صبح ساعت ۷.۳۰ بیدار شده ساعت ۱۰ شب به رختخواب می‌روید) مراقب باشید چراکه جت لگ افرادی را که ساعت فیزیولوژیک بدن دقیقی دارند، بیشتر تحت تاثیر قرار می‌دهد! اگر بچه دارید با خود اسباب‌بازی و کتاب کودکانه ببرید تا اگر اثر جت لگ بر روی شما و کوچولوها متفاوت بود، بتوانند خودشان را سرگرم کنند.

یک قانون نانوشته نسبت ۱ به ۱ است. یعنی برای هر ساعت تفاوت منطقه‌ی زمانی یک روز برای بازیابی و استراحت به خود وقت دهید. برخی از افراد در می‌یابند که برای آن‌ها تجدید قوا پس از جت لگ در سفر به سمت شرق راحت‌تر از سفر به سمت غرب است (و البته برعکس).

1607