اطلاعات تکمیلی ویزای کار آلمان

 قطعاً آلمان را می‌توان قوی ترین کشور اروپایی از نظر اقتصاد دانست. این کشور که قطب اقتصاد اروپاست هر ساله به نیروی کار متخصص بسیاری نیازمند است که بخشی از این نیروی کار را از کشورهای دیگر تامین می کند.
شرایط کاری مناسب و حقوق نسبتاً بالا همراه با اعتبار بسیار زیاد "اقامت دائم" و "پاسپورت" این کشور، آلمان را بیش از پیش به یکی از جذاب ترین مقاصد مهاجرین تبدیل نموده است.

⭕️ و اما شرایط کلی اخذ ویزای کار آلمان:

1⃣ داشتن مدرک تحصیلی لیسانس از دانشگاه های معتبر داخلی یا خارجی
2⃣ سن بین ۲۵ تا ۴۵
3⃣ دارای ۳ سال سابقه کار ترجیحا با بیمه
4⃣ دارای مدرک آیلتس ۵ (ترجیحا ۵.۵) جنرال و یا B1 مدرک گوته زبان آلمانی
5⃣ پول نقد به اندازه حدودا ۱۰ هزار یورو
6⃣ رزومه کاری با فرمت استاندارد

💢 اما معرفی این ویزا:

⭕️ ویزای کاری که به شما داده می شود ۶ ماه اعتبار داشته که شما در این مدت باید بتوانید کاری متناسب با رشته تحصیلی خود و با درآمدی حدوداً ۴۰ تا ۵۰ هزار یورو در سال (بسته اینکه رشته شما مورد تقاضا باشد یا خیر) پیدا کنید که با توجه به سطح حقوق ها در کشور آلمان، این مقدار دور از دسترس نیست.
⭕️ پس از یافتن شغل مورد نظر و تثبیت موقعیت شغلی خود می توانید برای اخذ بلوکارت آلمان اقدام نمایید. اعتبار این کارت اغلب به اندازه قرارداد کاری شما صادر شده و به راحتی قابل تمدید است. ارزش بلوکارت دقیقا مانند اقامت دائم بوده و تقریبا تمامی شرایط آن را داراست.
⭕️ پس از اخذ بلوکارت، چنانچه طرف ۲۱ ماه موفق به گرفتن مدرک آلمانی B1 بشوید، به شما اقامت دائم داده میشود. در غیر این صورت اخذ اقامت دائم شما ۳۳ ماه زمان خواهد برد. اما به هر حال برای گرفتن اقامت دائم باید مدرک زبان آلمانی را بگیرید.
⭕️ پس از هفت یا هشت سال زندگی در آلمان می توانید برای اخذ پاسپورت این کشور اقدام نمایید. توجه داشته باشید که این مدت از بدو ورود شما محاسبه شده و صرفا سالهای پس از اخذ بلوکارت نیست.

💯 و اما نکات بسیار مهم:

1⃣ از نظر اداره مهاجرت آلمان، دانشگاه های دنیا به سه دسته تقسیم می شوند:
H+, H+/-, H-
🔶 اگر دانشگاهی که شما در آن تحصیل کرده اید از نوع +H باشد، نیازی به ارزیابی مدرک تحصیلی نبوده و میتوانید مستقیم برای این برنامه اقدام کنید.
🔶 اگر از نوع -/+H است، باید ابتدا مدرک شما ارزیابی شده که هزینه‌ای ارزیابی نیز ۲۰۰ یورو می باشد.
🔶 و چنانچه از نوع -H باشد نمی توانید برای این برنامه اقدام نمایید. جالب است بدانید اکثر دانشگاه های ایران در دسته اول قرار می گیرند. لذا جای نگرانی وجود ندارد. به هر حال شما میتوانید از طریق وبسایت زیر دانشگاه خود را سرچ کرده تا از اعتبار آن آگاهی پیدا کنید:
http://anabin.kmk.org/no_cache/filter/institutionen.html

2⃣ مدت زمان اخذ این ویزا بیشتر بستگی به مدت انتظار برای نوبت دهی سفارت آلمان داشته که هم اکنون حدود ۱۲ تا ۱۴ ماه است. این مدت زمان ممکن است طولانی تر و یا کوتاه تر شود.

3⃣ آنهایی که متاهل هستند ابتدا باید خودشان به تنهایی این ویزا را اخذ نموده و به آلمان بیایند و پس از یافتن کار میتوانند برای فرزند و همسر خود نیز تقاضای ویزا نمایند که قاعدتاً بسیار کوتاه تر است مدت انتظار خود فرد متقاضی است.

4⃣ رشته های زیر شانس بسیار بالاتری را برای اخذ این ویزا دارند البته به طور کلی می توانید لیست رشته های مورد تقاضای کشور آلمان را از طریق لینک زیر مشاهده کنید:
http://www.make-it-in-germany.com/en/for-qualified-professionals/working/demanded-professions

5⃣ هزینه ها:
حدود ۷۰ یورو هزینه سفارت
حدود ۱۰۰ یورو برابر اصل کردن مدارک
و هزینه وکالت