مزایا و معایب تحصیل در کشور ژاپن

ژاپن کشوری واقع در شرق آسیا است که یکی از قدرت های اقتصادی در جهان است . ژاپن دهمین کشور جهان از نظر جمعیت است . توکیو پایتخت ژاپن از گران ترین شهر های جهان می باشد . آب و هوای مناطق مختلف در ژاپن به علت وجود مناطق مختلف طبیعی ، بسیار متفاوت است . زبان رسمی کشور ژاپن ، ژاپنی می باشد و یکی از سخت ترین زبان های دنیا برای یادگیری خارجیان محسوب می شود . ژاپنی ها مردمانی بسیار خانواده دوست هستند و زن و مرد در خانواده و جامعه از برابری برخوردار هستند  . ژاپنی ها رسم و رسومات جالبی دارند و بسیار در پوشش و خوراک خود دقت می کنند . علاوه بر غذاهای ژاپنی انواع غذاهای غربی به وفور در ژاپن یافت می شود و از تنوع غذایی بالایی برخوردار اند . در کل زندگی و تحصیل در ژاپن می تواند تجربه بسیار خوبی برای شما باشد . در ادامه به بررسی مزایا ، شرایط ، هزینه زندگی و هزینه تحصیل در ژاپنمی پردازیم .

مزایای تحصیل در ژاپن

1. امنیت  اجتماعی بالای کشور ژاپن
2. حس مهمان نوازی زیاد در بین مردمان کشور ژاپن
3. فرهنگ بسیار غنی و متفاوت ژاپن
4. اجازه 4 ساعت کار دانشجویی در روز های غیر تعطیل و اجازه 8 ساعت کار دانشجویی در روز های تعطیل
5. اعتبار دانشگاه های موجود در ژاپن
6. امکان یافتن کار پس از تحصیل در همه کشور های دنیا ( به دلیل معتبر بودن مدارک دانشگاهی )

مزیت تحصیل در ژاپن بیش از آنکه علمی باشد فرهنگی است. مردم این کشور فرهنگ بسیار متفاوتی از سایر ملل دارند که این امر باعث می شود زندگی در این کشور تجربه کاملا متفاوتی باشد. زندگی در میان ملتی که در عین فقر کشورشان دومین اقتصاد قدرتمند دنیا را دارند درس های زیادی میتوان آموخت. فرهنگ سنتی ژاپنی ها ادب و نظم اجتماعی تحسین برانگیز، امنیت کامل، رفاه و آرامش فکری و احترام به افراد ملیت های دیگر، این کشور را محل مناسبی برای کسب یک تجربه جدید می کند.

معایب تحصیل در ژاپن

سیستم دانشگاهی ژاپن طوری طراحی شده که پاسخگوی نیاز های داخلی این کشور باشد و این امکان وجود دارد که تجربه علمی کسب شده در طول دوره تحصیل در ژاپن به راحتی قابل استفاده در سایر نقاط دنیا نباشد. معضل بعدی زبان تحصیل است که در این کشور ژاپنی است. متعاقب این مورد دانشجویان شانس تسلط به زبان انگلیسی را از دست می دهند که فاکتور مهمی در فعالیت های علمی است. خصوصا کسانی که قصد دارند به کشورشان برگردند و در دانشگاه ها تدریس کنند باید به این نکته دقت کنند که کتب مرجع ژاپنی به هیچ وجه قابل استفاده نخواهد بود.

البته میزان تسلط به زبان ژاپنی به رشته و مقطع تحصیلی بستگی دارد. برای مثال در رشته های فنی و مهندسی تسلط به زبان ژاپنی چندان مهم نیست ولی در رشته های علوم انسانی دانشجو حتما باید بتواند از منابع ژاپنی استفاده کنند.دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد درگیری بیشتری با زبان ژاپنی دارند ولی دانشجویان مقطع دکتری اغلب می توانند با استفاده از منابع انگلیسی مشکل خود را برطرف کنند.