هزینه تحصیل در ارمنستان چقدر است ؟ – دانشگاه های کم هزینه

بیش از 7000 دانشجو از تقریبا 40 کشور در سراسر جهان در ارمنستان تحصیل می کنند. حدود 50 دانشگاه عمومی و خصوصی در ارمنستان وجود دارد.

بهترین دانشگاه های معتبر بین المللی دانشگاه یوروان، دانشگاه آمریکایی ارمنستان، دانشگاه روسی-ارمنی (اسلوونی)، دانشگاه فونداسیاس فرانسه و دانشگاه بین المللی اوراسیا و دانشگاه پزشکی یوروان هستند. دانشجویان از سراسر جهان، به ویژه از هند، برای تحصیل وارد این دانشگاه ها میشوند .

شرایط پذیرش:

شرایط پذیرش هر دانشگاه یا مدرسه با دیگری متفاوت است. اما به طور کلی پاسپورت معتبر و مدارک فارغ التحصیلی از دبیرستان یا هر دوره ی تحصیلی دیگر مورد نیاز است .

زبان:

اکثر برنامه های تحصیلی به زبان ارمنی ارائه میشوند. با این حال، دوره های آماده سازی برای دانشجویان بین المللی وجود دارد که برای یاد گیری زبان آنها تشکیل شده اند.

بسیاری از برنامه های تحصیلی نیز به زبان انگلیسی یا روسی و همچنین فرانسه ارائه میشوند. دانستن زبان ارمنی در بسیاری از دانشگاه ها ضرورت دارد.

ویزا:

معمولا دانشجویان با ویزای گردشگری وارد ارمنستان میشوند و پس از تصویب پذیرش دانشگاه ، مجوز اقامت موقت میگیرند و میتوانند این مجوز را در طول برنامه ی تحصیلی تمدید کنند.

محل اقامت:

در ارمنستان گزینه های زیادی برای زندگی دانشجویان وجود دارد. موسسات آموزش عالی در ارمنستان خوابگاه هایی برای دانشجو در نظر میگیرند که معمولا گران نیستند.

خوابگاهها معمولا در محوطه ی دانشگاهها هستند و تمام امکانات لازم برای دانشجو را فراهم میکنند. زندگی در خوابگاه ها مناسب ترین گزینه برای دانشجویان است زیرا به سبب نزدیکی با دانشگاه در هزینه های دانشجو بسیار صرفه جویی میشود.

دانشجویان میتوانند همراه با یک خانواده ی ارمنی نیز زندگی کنند و این کار باعث پیشرفت در یادگیری زبان آنها و همچنین آشنایی بیشتر با فرهنگ مردم ارمنستان میشود.

یکی دیگر از گزینه ها اجاره کردن آپارتمانی کوچک در نزدیکی دانشگاه است . دانشجویان میتوانند برای صرفه جویی در هزینه ها به صورت گروهی در یک آپارتمان زندگی کنند. اجاره ی آپارتمان ها بسته به محل و اندازه و امکانات آپارتمان متفاوت است.

اجاره ی آپارتمان های 1 تا 3 خوابه بسته به موقعیت مکانی آنها بین 40000 تا 300000 درام ارمنی میباشد.

هزینه تحصیل در ارمنستان :

میانگین هزینه ی سالانه تحصیل در دانشگاه های ارمنستان 852 دلار است، در حالی که هزینه های زندگی یک دانش آموز بین المللی در ارمنستان سالانه به مبلغ 3400 دلار می رسد.

هزینه ی تحصیل در ارمنستان در دانشگاه پزشکی و دندان پزشکی سالانه 2440 یورو میباشد که این هزینه باید بعد از دریافت ، نامه ی پذیرش از طرف دانشگاه و وزارت آموزش و پرورش در ابتدای سال تحصیلی پرداخت شود .

دانشگاه هایی با هزینه های کم :

دانشگاه های کم هزینه در ارمنستان برای دانشجویان بین المللی که کشورشان از آنها حمایت مالی نمیکند یا نمیتوانند بورسیه ی تحصیلی بگیرند فرصتی بسیار طلایی است که این دانشگاه ها عبارتند از :

  • دانشگاه یورووان
  • دانشگاه ایالتی روسی-ارمنی (اسلاونی)
  • دانشگاه آمریکایی ارمنستان
  • دانشگاه علوم پزشکی یرووان
  • دانشگاه زبان و علوم اجتماعی یرووان برازوف
  • دانشگاه تربیت مدنی ارمنستان
  • دانشگاه Française en Arménie
  • دانشگاه ملی کشاورزی
  • دانشگاه اقتصاد ارمنستان
  • دانشگاه ملی پلی تکنیک ارمنستان

تمام این دانشگاه ها در یوروان پایتخت ارمنستان واقع شده اند و امکانات تحصیلی خوبی ارائه میدهند.

هزینه ی سالانه ی تحصیل دانشجویان در برنامه های تکمیلی 2019-2020 به شرح زیر میباشد :

  شهروند ارمنستان و دارای پاسپورت ویژه ی ارمنی دانشجویان بین المللی
کارشناسی ارشد مدیریت(MBA) 1.872.000 درام ارمنی 3.872.000درام ارمنی
کارشناسی ارشد مدیریت استراتژیک(MSSM)(برای دو ترم) 1.800.000 3.800.000
کارشناسی ارشد اقتصاد(MSE)(برای دو ترم) 1.300.000 3.300.000
تمام برنامه های دیگر (LL.M.، PSIA، TEFL، IESM، CIS، MPH) 1.500.000 3.500.000

کل دوره ی MBA طی 24 تا 28 ماه تکمیل میشود و هزینه ی کل آن برای دانشجویان بین المللی حدود 9.920.000 درام ارمنی میباشد. هزینه ی کل دوره های (MSSM) و (MSE) در سال 2019-2020 به ترتیب 5.700.000 و 6.600.000 درام ارمنی محاسبه میشود.

دانشجویانی که تابعیت ارمنی ندارند باید بیمه ی درمانی داشته باشند و هزینه ی بیمه ماهانه 10.000 درام ارمنی میباشد.