مهاجرت تحصیلی به اتریش

سیستم آموزشی کشور اتریش ترکیبی از یک سییستم سنتی در آموزش عالی با جدیدترین تکنولوژی های روز پژوهشی  می باشد,زبان رسمی این کشور آلمانی و زبان دوم آن که اکثر مردم به آن اشنایی دارند انگلیسی می باشد البته اقلیتی نیز به زبان های ترکی ، اسلوونیایی و مجاری صحبت می کنند. خط نوشتاری مردم اتریش لاتین بوده و نوشتار در اتریش به این زبان است . اتریش مدت ها پایتخت فرهنگی اروپا بوده و کشوری غنی از جهت فرهنگی می باشد.

بستر امنی که  این کشور بعد از جنگ جهانی دوم توانست ایجاد کند موجب جذب نظر مثبت سازمان های بین المللی شده که نتیجه آن به مستقر شدن سازمان بین المللی انرژی هسته ای ، سازمان بین المللی اوپک و دفتر اروپایی نهاد سازمان ملل متحد خطم شده است.

تحصیل در اتریش

در حال حاضر اتریش بنا به شرایط عالی که دارد متقاضیان زیادی برای مهاجرت تحصیلی را دارا می باشد که ثمره ای نظام آموزشی ایده آل، هزینه های کم و سطح استاندارد بالای زندگی در این کشور می باشد. ( متقاضیان توجه کنند که  از سال 2013 مدرک دانشگاه آزاد برای ادامه تحصیل در دانشگاه های اتریش برای مقاطع بالا تر مورد تایید نمی باشد )

 

شرایط و هزینه های مهاجرت تحصیلی کشور اتریش در یک نگاه

زبان تدریس

تحصیل در این کشور به دو زبان آلمانی و انگلیسی میسر می باشد البته در بسیاری از رشته های مهندسی در مقطع دکترا تدریس به زبان انگلیسی صورت می پذیرد همچنین از مزای تحصیل در اتریش این است که نیازی برای ورود به مدرک زبان برای تحصیل به این کشور نمی باشد و شما م یتوانید در همان کشور بعد ورود ابتدا به یادگیری زبان المانی کنید و بعدا به دانشگاه ورود کنید البته بهتر است که زبان المانی را در اتریش فرا بگیرید که بدیهی است آسانتر است نسبت به یاد گیری زبان آلمانی در ایران.

حق کار

دولت اتریش برای تمامی دانشجویان زمان های مشخصی برای کار به هنگام تحصیل در هفته در نظر گرفته که در مقاطع مختلف نسبت به یکدیگر در مدت زمان متفاوت هستند , برای لیسانس  حدود 10 ساعت کار در هفته با حقوق 7 تا 10 یورو برای هر ساعت , برای فوق لیسانس 20 ساعت با حقوق 9 تا 11 یورو برای هر ساعت کاری و برای دانشجویان مقطع دکترا حدود ۳۰ ساعته بصورت هفتگی با حقوق ۸ تا۱۰ یورو برای هر ساعت .

 

 

هزینه های زندگی

هزینه های زندگی در اتریش برای دانشجوهای عزیز به صورت میانگین 700 تا 800 یورو در ماه می باشد که به هزینه های مسکن، غذا، رفت و آمد، بیمه و … مرتبط می شود.

 

شرایط تحصیل در مقطع لیسانس در کشور اتریش

شرط مهم و اول ورود دانشجویان ایرانی به مقطع لیسانس در کشور آلمان  داشتن مدرک  قبولی کنکور سراسری و ارائه گواهی اشتغال به تحصیل می باشد یعنی کسانی شانس قبولی دارند که در ایران از دانشگاه های دولتی قبول شده باشند همچنین نیاز به مدرک زبان المانی b2 و یا سپری کردن دوره اموزش این زبان دراتریش می باشد نا گفته نماند در بعضی از رشته نیاز به دادن امتحان ورودی که به زبان المانی گرفته می شود می باشد.

زبان تدریس

در اکثر رشته های دانشگاهی اتریش در مقطع لیسانس زبان تدریس آلمانی می باشد و فرد متقاضی باید مدرک زبان آلمانی را برای ورود به دانشگاه داشته باشد. حال دو راه متقاضیان در پیش رو خواهند داشت، اول اینکه زبان آلمانی مورد نیاز را تا سطح B2  در ایران فرا بگیریند و اقدام به تحصیل در اتریش کنند و یا راه دوم اینکه بدون مدرک زبان به کشور اتریش رفته و در اتریش از کالج های زبان آلمانی بهرهمند شوند و زبان المانی را یاد بگیرند که این راه برای عزیزان توصیه می شود بخاطر شرایت محیطی اموزش زبان المانی.

تحصیل در مقطع فوق لیسانس اتریش

شرایط تحصیلی در مقطع فوق لیسانس شباهت کامل به مقطع  لیسانس دارد با تفاوت مدت زمان و شهریه ترم ان که برای هر ترم فوق لیسانس 750 یورو می باشد شرایط زبان تدریس این مقطع نیز با لیسانس یکی می باشد اما تنها مزیت این دوره دارد که بعد از پایان این مقطع به فرد به مدت زمان یک ساله اجازه اقامت داده می شود که با توجه به مدرک خود شغل پیدا کند و در اصل ویزای تحصیلی خود را به کاری تبدیل کند.

 

تحصیل در مقطع دکترا در اتریش

کشور اتریش همانند سایر کشورهای توجه ویژه ای به مقطع دکترا ی دانشجویان  دارد که در این جهت برای پرداخت مخارج تحصیل شان، شرایط ویژه در طول دوره ی دکترا فراهم کرده است که از جمله آن بورسیه تحصیلی می باشد.

مدت زمان این دوره 2 سال می باشد و از ویژگی های دیگر این دوره این است که دولت اتریش برای کسانی که در این مقطع تحصیل می کنند حقوق ماهیانه تقریبا 2 هزار یورو در نظر گرفته است که دانشجویان این مقطع را خوب پوشش می دهد.

 

تحصیل پزشکی در کشور اتریش

از معتبرترین و پرطرفدارترین دانشگاه ها در سطح جهان می توان به جرات به دانشگاه های پزشکی اتریش اشاره کرد که دانشجویان آن پس از فارغ التحصیلی به راحتی در تمامی کشور های جهان می توانند مشغول به کار شوند. البته برای تحصیل پزشکی بایستی از  مقطع دیپلم اقدام نمایید یعنی در کنکورهای ورودی آن شرکت کنید که اکثرا پذیرفته شدگان آن از بین خود شهروندان کشور اتریش می باشد .

2255