ادامه مطالب

مطالب مرتبط استان ها کانادا

مطالب کانادا

درباره آلبرتا (Alberta)

مقدمه ای بر استان آلبرتا

آلبرتا غربی ترین استان سرسبز( Prairie Provinces) کشور کانادا می باشد. اغلب از این استان به عنوان “استان انرژی” نام می برند. جمعیت آن بالغ بر 3/3 میلیون نفر بوده و روز به روز در حال افزایش می باشد. اکثر جمعیت در دو شهر اصلی استان زندگی می کنند. ادمونتون (Edmonton) (که مرکز استان است ) و کلگری (Calgary) هر کدام بالغ بر یک میلیون نفر جمعیت را در خود جای داده اند. این استان سرآمد تولید نفت و گاز در جهان است و صنایع مختلف و شغل های خدماتی در آلبرتا در حال افزایش می باشند. به کمک فرصت های شغلی ایجاد شده پس از رشد اقتصادی استان، آلبرتا یکی از اصلی ترین مقاصد مهاجران به کانادا شده است. امروزه این استان به واقع متمول ترین استان کانادا و دارای سطح بالای زندگی است.

اشتغال و اقتصاد در آلبرتا

پس از یک دهه رشد بالا هنوز این استان بیشتر تکیه بر صنعت انرژی دارد. این صنعت به طور مستقیم و غیر مستقیم 275000 شغل جدید ایجاد کرده است. انتظار میرود با رشد فن آوری و بهره برداری از منابع نفتی در شمال استان این صنعت حتی بیشتر رشد کرده و فرصت های شغلی بیشتری بوجود آید. البته اقتصاد خوب این استان فقط به انرژی وابسته نیست. تولید در این استان در دهه اخیر به دو برابر افزایش یافته و نوآوری موجب شده تا آلبرتا به رقیبی اصلی در بازارهای جهانی مبدل گردد. جنگلداری با درآمد بالغ بر 4 میلیار دلار دیگر صنعت مهم استان محسوب می گردد. کشاورزی و دامداری نیز از دیگر صنایع مهم و سنتی استان به حساب می آیند.

این استان به دلیل رشد خوب اقتصادی به محل مناسبی جهت یافتن شغلی مناسب مبدل شده است. نرخ بیکاری این استان (3.9 درصد ) کمتر از میانگین کانادا (6.8 درصد ) می باشد. وقتی این نرخ پایین بیکاری با رشد کم جمعیت همراه شود بدین معنی است که فرصت های شغلی زیادی برای مهاجران در این استان بوجود می آید. با وجود اینکه اخیراً تعداد زیادی از دارندگان اقامت دائم ساکن استانهای دیگر و حتی نیروی کار خارجی موقت در این استان مشغول به کار شده اند، همچنان نرخ بیکاری در آلبرتا در پایین ترین حد ممکن قرار دارد. دو شهر ادمونتون (Edmonton) و کلگری (Calgary) همیشه در آمارهای بین المللی جز شهرهای ممتاز جهان قرار دارند. علاوه بر فرصت های شغلی فراوان، سطح بالای زندگی دیگر امتیاز این استان محسوب می گردد.

استاندارد زندگی در آلبرتا

بدلیل نرخ پایین بیکاری در آلبرتا، متوسط درآمد این استان بالاتر از نقاط دیگر کانادا می باشد. حداقل دستمزد در این استان بالاتر از متوسط درآمد در کانادا است( 9 $ در ساعت). نکته جالب تر اینکه درآمد خانواده در این استان در حدود 61000 دلار در سال است که نسبت به استان های دیگر در رتبه اول قرار دارد.

مالیات بر درآمد این استان با توجه به وجود منابع طبیعی سرشار کمترین مقدار مالیات در کانادا می باشد. خانواده ای با دو درآمد (60,000$ ) و دو فرزند در آلبرتا 3,583 $ از نیوفاندلند و لابرادور و 990 $ از آنتاریو کمتر مالیات پرداخت می کند. دلیل پایین بودن مالیات به سیستم مالیاتی واحد با نرخ پایین بر می گردد. این سیستم شامل بالاترین معافیت های پایه ای و خانواده ای در استان، رقم مالیات عمومی بر فروش، پایین ترین نرخ بنزین و گازوئیل، و مالیات بر املاک می باشد. تمام این ها بدین معنی است که با دادن مالیات کمتر پول بیشتری جهت مصرف خانواده باقی می ماند.

محیط زیست این استان بسیار امن می باشد که آنرا محل مناسبی برای زندگی خانوادگی می سازد. این استان با داشتن کوه های راکی و جنگلهای زیبا، یکی از استان های دلپذیر در کانادا می باشد. استاندارد زندگی در آلبرتا اصلی ترین علتی است که مهاجران را به سمت خود می کشد.

مسکن در آلبرتا

مسکن در اکثر شهرهای اصلی استان البرتا قابل استطاعت می باشد. اگرچه که ورود مهاجران و بالا بودن درآمد موجب افزایش تقاضا و در نتیجه افزایش قیمت مسکن شده است اما با این وجود، مسکن همچنان از خیلی از نقاط کانادا ارزان تر است. همراه با سرعت بالای ساخت و ساز، انتظار می رود که قیمت مسکن در آینده ای نزدیک کاهش پیدا کند.

قیمت متوسط خرید خانه در آلبرتا تقریباً 48 – 38 درصد کمتر از Toronto و Vancouver می باشد  (Edmonton : $ 179,610 و Calgary : $222.860). در کل درصد درآمد خانواده باهزینه های مسکن کمتر از میانگین کانادا است. جهت کسب اطلاعات بیشتر به سایت دولت آلبرتا مراجعه فرمایید.

تحصیلات در آلبرتا

سیستم آموزشی مناسبی از مهد کودک تا دانشگاه در این استان موجود می باشد. در کانادا تمامی شهروندان و دارندگان اقامت دائم تا 20 سالگی می توانند از تحصیلات رایگان دولتی تا مقطع دیپلم استفاده کنند. در این استان چندین روش آموزشی برای فرزندان شما وجود دارد که هزینه آنها از محل مالیات تامین می گردد. به علاوه مدارس دولتی، مدارس فرانسوی زبان و سیستم آموزشی کاتولیک نیز موجود می باشد. با توجه به نیازهای دنیای امروز سیستم آموزشی مجازی و آنلاین نیز در این استان موجود است. اکثریت این استان از مدارس دولتی با کیفیت بالا استفاده می کنند اما برخی نیز مدارس خصوصی را ترجیح می دهند. 24 موسسه آموزش عالی دولتی شامل 4 دانشگاه با 104,500 دانشجو تمام وقت و پاره وقت در این استان وجود دارد. این استان بالاترین هزینه ها را صرف دانشجویان می کند.

متوسط شهریه سالیانه دانشگاه در آلبرتا 5,000 $ است که جزء گرانترین شهریه ها در کانادا می باشد. البته دولت آلبرتا چندین برنامه جهت تسهیل این هزینه ها و کمک به پس انداز شهروندان برای پرداخت مخارج دانشگاه فرزندان دارد. در سال 2005 ، برنامه ” آموزشی صد ساله آلبرتا ” آغاز شد. این برنامه مبلغ 500 $ را جهت کمک هزینه های تحصیلی برای متولدین این استان اختصاص می دهد تا برای تحصیلات دانشگاهی خود پس انداز داشته باشند. در سال 2004 ، کل کمک های دولتی جهت آموزش دانش آموزان در حدود 439 میلیون دلار بود.

بهداشت در آلبرتا

طبق قوانین کانادا، تمامی شهروندان و دارندگان اقامت دائم می تواند از خدمات درمانی رایگان دولتی استفاده نمایند. بدین معنی که هزینه اکثر خدمات درمانی به طور مستقیم از شهروندان دریافت نمی شود. البته بعضی از خدمات خاص جزء این طرح نمی باشد (برای مثال عمل زیبایی و مراقبت های دهان و دندان). لیست خدمات دولتی در هر استان متفاوت است. سالانه مبلغ 3,500 $ برای بهداشت هر نفر در این استان هزینه می شود. که این مبلغ جزء بالاترین در کانادا می باشد.

تاریخچه آلبرتا

آلبرتا در سال 1905 به عنوان استانی مستقل به کنفدراسیون کانادا پیوست. این استان به نام چهارمین دختر ملکه ویکتوریا نامگذاری شده است. آلبرتا سابقاً بخشی از محدوده شمال غربی کانادا بود. تا سال 1868 ، اداره این ناحیه به همراه بیشتر نواحی که امروزه کانادا را تشکیل می دهد تحت کنترل شرکت Hudsons’s Boy قرار داشت.

بومیان First Nations در حدود 8,000 سال قبل از آنکه اروپایی ها وارد این سرزمین شوند، ساکن این ناحیه بوده اند. اروپایی ها، بسیاری از این بومیان را از این قسمت بیرون راندند اما هنوز این اقوام در آلبرتا دیده می شوند و بخش مهمی از تاریخچه آلبرتا را تشکیل می دهند.

آلبرتا به همراه استان مجاور شرقی خود ساسکچوآن در سال 1905 به کنفدراسیون کانادا پیوست. در ابتدا کشاورزی و صنعت معدن، حرفه اصلی مردمان این استان بود. این استان در دوران رکود اقتصادی دهه 1920 ضربه شدیدی خورد اما با حرکت های پر قدرت دولت، وضعیت خود را بهبود بخشید. بهره برداری از منابع نفتی و گازی که قطبی مهم در اقتصاد امروزه استان محسوب می شود در سال 1947 آغاز شد. به کمک درآمد خوب منابع طبیعی، آلبرتا توانسته است در بخشهای مختلف اقتصادی و آموزشی سرمایه گذاری کند.

فرهنگ آلبرتا

این استان دارای فرهنگ متنوع از اقوام مهاجر می باشد. در سراسر استان به خصوص دو شهر اصلی ادمونتون (Edmonton)  و کلگری (Calgary) می توان هنر، موسیقی و غذاهای متنوع از سراسر جهان را یافت. یکی از نمونه های فرهنگ مهاجرین جشن Calgary’s Carifest می باشد. این مراسم سالیانه فرهنگ Caribbean را در استان جشن می گیرد.

این استان به دلیل داشتن مهاجر دارای فرهنگ های مختلف می باشد. در سال 1988 Calgary میزبان بازیهای زمستانی المپیک بود. شهر ادمونتون (Edmonton) به داشتن جشنواره های ممتاز معروف می باشد. از جمله این جشنواره ها می توان به Edmonton Fringe که پس از Edinburgh بزرگترین بازار سرپوشیده جهان است، اشاره کرد.

فرهنگ این استان تاثیر گرفته از اسکان مرزی و کشاورزی سنتی می باشد. عالی ترین نمونه ” فرهنگ گاوچرانی ” Calgary Stampede می باشد. این جشن هر ساله در تابستان برگزار می شود که شامل سوارکاری و گاو بازی می باشد. Stampede و جشنهای مربوط به آن سالانه بالغ بر 2/1 میلیون نفر را به این استان می کشاند.

جمعیت آلبرتا

این استان با داشتن 3/3 میلیون نفر جمعیت یک دهم جمعیت کل کانادا را در خود جای داده است. در حدود یک سوم جمعیت در دو شهر اصلی ادمونتون (Edmonton) و کلگری (Calgary) سکونت دارند (بالغ بر یک میلیون در هر شهر). مابقی در شهرهای Red Deer ( حدودا 83,000 نفر) ، Lethbridge (حدودا 75,000 نفر ) ، Medicine Hat (حدودا 59,000 نفر ) و Grand Prairie (حدودا 47,000 نفر) ساکن می باشند. در کل 80 درصد جمعیت استان در مناطق شهری سکونت دارند.

مهاجرت نقش مهمی در شکل گیری این استان داشته است. ریشه اصلی اکثریت ساکنین استان به دلیل مهاجرت های اولیه به انگلیسی ها ، آلمانی ها، ایرلندی ها، اوکراینی ها و فرانسوی ها مربوط می شود. اقوام زیادی با ریشه های آسیایی و چینی در این استان دیده می شوند. این استان با داشتن سطح بالای مهاجر روز به روز دارای فرهنگی متنوع تر می شود.

دین اکثریت ساکنین استان مسیحی می باشد، البته بیشتر ساکنین آن در حدود 44 درصد سکولار می باشند و در هیچ مکان مذهبی عبادت نمی کنند. اقوام مسلمانان، هندو، سیک، یهودی و بودایی نیز در این استان زندگی می کنند. قدیمی ترین مسجد در آمریکای شمالی در شهر ادمونتون (Edmonton) واقع است.

مهاجرت به آلبرتا

آلبرتا با داشتن سطح بالای زندگی به یکی از مقاصد اصلی مهاجران به کانادا تبدیل شده است. با توجه به توافق نامه ای که در سال 2007 بین استان و دولت کانادا منعقد گردید، استان آلبرتا نقش بیشتری در انتخاب مهاجرین که قصد سکونت در این استان را دارند بر عهده خواهد گرفت. وزارت کار، مهاجرت و صنایع آلبرتا نقش مهمی در اتخاذ تصمیم در زمان انتخاب و جذب مهاجر و تعیین صلاحیت آنها ایفا می کند.

دولت آلبرتا

دولت کانادا به دو بخش فدرال یا همان دولت مرکزی و دولت های استانی تقسیم می شود. این استان مجلس انتخابی دموکراتیک خود را دارا می باشد. (Alberta Legislative Assembly ) که در شهر مرکزی ادمونتون (Edmonton) واقع است.  این استان مانند دیگر استان های کانادا کنترل خوبی بر بهداشت، آموزش و دیگر خدمات دارد. به کمک درآمد بالای منابع طبیعی مانند نفت و گاز، این استان بدون اخذ مالیات سنگین خدمات خوبی را به شهروندانش ارائه می دهد.

شهرهای اصلی آلبرتا

کلگری (Calgary)

کلگری بزرگترین شهر آلبرتا و پنجمین منطقه شهری بزرگ در کانادا می باشد. رشد جمعیت این شهر بین سالها 2001 – 1996، 16 درصد بوده و دارای فرهنگی متنوع است. اگر چه اکثر ساکنین این کلگری اصالت اروپایی دارند اما می توان فرهنگ های مختلف جهان را در این شهر یافت. از اقوام پر جمعیت این شهر می توان به چینی ها (6 درصد) و اقوام آسیای جنوبی (2/4 درصد) اشاره کرد. بومیان، فیلیپینی ها و اقوام آمریکای جنوبی دیگر اقوام مهم ساکن کلگری می باشند.

اقتصاد این شهر بر صنعت نفت، موسسات مالی و صنایع مدرن تکیه دارد. از شرکت های مهم این شهر می توان به Pacific Railway Imperial Oil, EnCana و Petro-Canada اشاره کرد. هر روزه با توجه به رشد این شهر بر تعداد شرکتهای مهم جهان که دفتر اصلی خود را در این شهر بنا می کنند افزوده می شود.

Calgary به دلیل داشتن سطح بالای زندگی و رشد اقتصادی خوب در جهان شهرت دارد. بر اساس تحقیقی که در سال 2007 توسط مجله Forbes به عمل آمد کیگری پاکیزه ترین شهر جهان انتخاب شد و Mercer Consulting و by The Economist این شهر را جز ممتاز ترین شهرهای جهان اعلام کردند (به ترتیب بیست و پنجمین و دهمین در جهان). این شهر دارای فرهنگی متنوع می باشد و در سال 1988 میزبان بازیهای زمستانی المپیک بوده است. این شرایط تاثیر گذار هر ساله مهاجران را به سمت خود می کشد.

ادمونتون (Edmonton)

ادمونتون مرکز استان آلبرتا و ششمین شهر بزرگ کانادا می باشد. علی رغم جمعیت 1 میلیونی، تراکم شهری در این مکان بسیار پایین است. مساحت مسکونی شهر ادمونتون 6840 کیلومتر می باشد. وجود فضای سرسبز از جذابیت های خاص این شهر به شمار می آید. دره رودخانه Edmonton 20 برابر بزرگتر از central park در نیویورک است. جمعیت ادمونتون در سال 1905 زمانی که مرکز استان اعلام شد در حدود کمتر از 10000 نفر بود. با شروع بهره برداری از منابع نفتی از اواخر دهه 1940، ادمونتون دچار رکود اقتصادی شد ولی در دهه گذشته اقتصاد آن رشد خوبی داشته است. امروزه این شهر قطبی صنعتی در کانادا می باشد. دفاتر اصلی شرکت های بزرگی از جمله IBM, TELUS, Dell و General Electric در این شهر قرار دارد که از علل اصلی این امر می توان به وجود مراکز ممتاز تحقیقاتی در ادمونتون اشاره کرد.

2846