درباره استان نیوفاندلند و لابرادور (Newfoundland and Labrador)

مقدمه ای بر استان نیوفاندلند و لابرادور (Newfoundland and Labrador)

استان نیوفاندلند و لابرادور شرقی ترین استان در کانادا و یکی از چهار استان آتلانتیک می باشد. این استان از جزیره Newfoundland و Labrador تشکیل شده و در همسایگی استان کبک قرار دارد. جمعیت این استان در حدود 525,000 نفر می باشد که اکثر آن در روستاهای ساحلی زندگی می کنند.

سنت جان (St John) که مرکز استان و مرکز تجاری / تاریخی جزیره می باشد در حدود 177,000 نفر جمعیت دارد. دیگر مراکز اصلی پر جمعیت این استان Grand Falls ، Windsor ، Corner Brook می باشند. شهر های کوچکتر معمولاً به نام “Out ports ” معروفند. روستاهای سنتی نقش مهمی در استان Newfoundland بازی می کنند.

اشتغال و اقتصاد در نیوفاندلند و لابرادور

اقتصاد استان نیوفاندلند و لابرادور تا حد زیادی به منابع طبیعی آن وابسته است. بزرگترین صنعت استان ، شیلات، تحت تأثیر کاهش تعداد ماهی ها از سال 1989 با تولید روش ها و راهبردهای جدید این کاهش را جواب داده است. هر چند که هنوز چالش هایی به چشم می خورد. دومین صنعت مهم این استان صنعت معدن با صادرات تقریباً 700 میلیون $ در سال که بیشتر به شکل کانی آهن از بخش لابرادور است.

بخش انرژی نیز قسمت مهمی از اقتصاد استان نیوفاندلند و لابرادور می باشد. بزرگترین بخش آن هیدروالکتریک با ظرفیت 5403 مگاوات در Churchill Falls در لابرودا واقع است.

این استان همچنین از منابع نفتی و گازی چشمگیری با حدود 615 میلیون بشکه برخوردار بوده که در حال توسعه و استخراج با سرعتی زیاد می باشند.

استان نیوفاندلند و لابرادور در حال مقابله با اثرات کاهش ماهیگیری و شیلات، (صنعت اصلی استان) بوده و به دلیل داشتن ماهیگیرانی که بیشتر عمر خود را مشغول به این کار بوده اند، دارای بالاترین نرخ بیکای (15.2 درصد) در کانادا می باشد. این استان با برگزاری برنامه های آموزشی سعی در ارتقاء صنعت رو به رشد و قطع وابستگی به منابع طبیعی دارد.

سطح استاندارد زندگی در نیوفاندلند و لابرادور

سطح بالای بیکاری بدین معنی است که درآمد متوسط خانواده ها از میانگین کانادا پایین تر است (34,500 $ ). “کمترین مقدار دستمزد” در این استان 10$ در ساعت و متوسط مالیات بر درآمد حدود 19.64 درصد می باشد. البته هزینه های مسکن و زندگی کمترین نرخ را در بین استانها دارد. با دارا بودن شغل در یکی از مراکز صنعتی می توان زندگی راحتی در این استان داشت.

مسکن در نیوفاندلند و لابرادور

مسکن در استان نیوفاندلند و لابرادور ارزان است. برای مثال قیمت متوسط خرید خانه در St John کمتر از 150,000 $ می باشد. در ضمن، درصد میانگین درآمد خانوار با هزینه های مالکیت با توجه به نوع مسکن 21-23 درصد بوده که در گروه پایین ترین نرخ ها در کانادا قرار می گیرد.

تحصیل در در نیوفاندلند و لابرادور

تمامی شهروندان کانادا و دارندگان اقامت دائم می توانند تا پایان دوره دبیرستان از تحصیلات رایگان استفاده کنند. این استان سیستم آموزشی بسیار خوبی را از مهدکودک تا سال 12 ارائه می دهد. در ضمن این برنامه ها از کودکی تا بزرگسالی و برنامه های کارورزی توسط دولت حمایت مالی می شوند.

موسسات آموزش عالی دولتی این استان شامل Memorial University of Newfoundland و College of theNorth Atlantic می باشد. شهریه دانشگاه ها از لحاظ ارزانی مقام دوم را در کانادا دارند (2,600$ در سال). به علاوه چندین موسسه خصوصصی کارآموزی و مهارت آموزی با نظارت دولت در این استان موجود می باشد. در ضمن 27 کالج کارآموزی خصوصی با ارائه تحصیلات و آموزش فنی مربوط به کار در این استان موجود هستند.

بهداشت در نیوفاندلند و لابرادور

طبق قوانین کانادا تمامی شهروندان کانادا می توانند از خدمات درمانی رایگان استفاده کنند. به عبارت دیگر اکثر هزینه های بهداشتی در کانادا به طور مستقیم از شهروندان اخذ نمی گردد. البته خدمات غیر ضروری مانند عمل زیبایی و مراقبت های خاص دندان تحت پوشش این خدمات نمی باشند. لیست خدمات ضروری غیر رایگان در هر استان متفاوت است. طرح بهداشتی این استان تمام خدمات ضروری را بیمه می کند.

تاریخچه نیوفاندلند و لابرادور

استان نیوفاندلند و لابرادور آخرین استانی بود که با رای مردم آن در رفراندوم سال 1949 به کنفدراسیون کانادا ملحق شد. این استان در ابتدا مستعمره بریتانیا بود و بعد به منطقه ای مستقل در سال 1907 تبدیل شد. مردمان این استان هویت قوی استانی دارند و دو گویش انگلیسی و فرانسوی در این استان دیده می شود.

فرهنگ در نیوفاندلند و لابرادور

فرهنگ مجزای استان نیوفاندلند و لابرادور کاملاً به صنعت ماهیگیری گره خورده است. اکثر جمعیت این استان در روستاهای ساحلی دیده می شوند. علی رغم کاهش ماهی، و افت ماهیگیری، هنوز تاثیر فرهنگ سنتی باقی مانده است. این استان دارای هویت قوی به جا مانده از استقلال آن می باشد. مهمانوازی و خون گرمی مردمان این استان آنها را به خوبی با دیگر مناطق کانادا مرتبط ساخته است.

جمعیت نیوفاندلند و لابرادور

جمعیت این استان فقط در حدود 500000 نفر است که این رقم از اوج جمعیت آن در اواسط تا اواخر دهه 1980 (570000 نفر) فاصله دارد. دلیل اصلی این کاهش پایین آمدن تعداد زاد و ولد و خروج ماهیگران بی کار شده از این استان می باشد. با بالا رفتن نرخ بیکاری، مقامات این استان به دنبال جذب مهاجران متخصص جهت ارتقاء بخش صنعتی این استان می باشند. با رشد ذخایر نفتی و گازی و آغاز بهره برداری از آن، احتمال می رود که رشد جمعیت آغاز شود.

مهاجرت به نیوفاندلند و لابرادور (Newfoundland and Labrador Immigration)

این استان مقصد اصلی مهاجران به کانادا نمی باشد ولی مهمانوازی و خون گرمی مردمان این استان، مهاجران متخصص را به سمت خود جذب می کند. این استان جهت تسهیل روند مهاجرت در برنامه انتخابی استانی PNP شرکت دارد. این برنامه به روند مهاجرت و صدور ویزا سرعت می بخشد. این استان در صدد جذب نیروی متخصص و نیروی انسانی جهت تغییر شکل اقتصاد این استان می باشد.

دولت نیوفاندلند و لابرادور

دولت کانادا با یک سیستم فدرال با کنترل برخی از امور متعلق به دولت ملی در اتاوا و دیگر امور تحت کنترل دولت استانی عمل می کند. دولت نیوفاندلند و لابرادور مجلس انتخابی دموکراتیک خود را دارد (Newfoundland and Labrador House of Assembly ). که در شهر مرکزی St John’s واقع است. 48 نماینده از مناطق مختلف این استان در مجلس حضور دارند.

شهر اصلی نیوفاندلند و لابرادور (Newfoundland and Labrador Major City)

سنت جان (St John’s)

این شهر مرکز استان بوده و در جزیره نیوفاندلند واقع است. جمعیت این شهر تقریباً 180000 نفر می باشد. این شهر قدیمی ترین محلی است که توسط بریتانیایی ها در آمریکای شمالی تاسیس شد.

کاشف معروف John Cabot در سال 1497 وارد این استان شد. اگر چه در این منطقه تا دهه 1600 عده ای مستقر شده بودند ولی جمعیت آن با مهاجرت ماهیگیران اسپانیایی، پرتغالی و فرانسوی به طور چشمگیری افزایش یافت. آنها در تابستان برای صید ماهی وارد این سرزمین شدند. این شهر درگیر چندین نبرد دریایی و آتش سوزی بزرگ سال 1892 بوده است اما ساکنان کوشای آن این شهر را دوباره ساختند.

اگرچه ماهیگیران این شهر، شغل خود را از دست داده اند ولی جمعیت این شهر بدلیل افزایش کشف ذخایر نفتی و گازی رو به افزایش است. به کمک این صنعت جدید St John’s پذیرای مهندسین و دانشمندان سراسر جهان شده است.

2377