برنامه تجربه کانادایی (CEC)

یکی از برنامه های مهاجرتی زیر مجموعه اکسپرس انتری که برای نیروهای متخصص است برنامه CEC یا Canadian Experience Class می باشد. همانطور که از اسم این برنامه مشخص است این برنامه برای افرادی مناسب است که داخل کانادا سابقه کار دارند.

✅این افراد با داشتن حداقل شرایط لازم می توانند وارد Pool اکسپرس انتری شوند و اگر امتیاز مناسبی داشته باشند در یکی از دراو های انجام شده دعوت نامه خواهند گرفت. این افراد دقیقا مانند Federal Skilled Worker ها در یک Pool بوده و مینیمم امتیاز هر دراو برای هر دو این گروه ها اعمال می شود.

افرادی می توانند از این برنامه استفاده کنند که مینیمم شرایط زیر را داشته باشند:

🔹داشتن حداقل CLB7 در همه اسکیل های امتحان زبان اگر در ناک های شغلی ۰ یا A داخل کانادا کار کرده اند و یا داشتن حداقل CLB5 در همه اسکیل های امتحان زبان اگر در ناک های شغلی B داخل کانادا کار کرده اند
🔹حداقل یک سال در سه سال گذشته داخل کانادا کار کرده اند. این کار میتواند به صورت یک سال تمام وقت یا معادل آن پاره وقت باشد. (اگر کار بدون حقوق یا Co-op یا به صورت خوداشتغالی باشد قابل قبول نخواهد بود)
🔹باید به صورت قانونی داخل کانادا کار کرده باشد.

هر فردی که شرایط بالا را داشته باشد می تواند وارد Pool اکسپرس انتری شود و اگر امتیاز مناسبی داشته باشد دعوت نامه خواهد گرفت.

✅نکات دیگری هم در مورد این برنامه وجود دارد که باید به آن دقت کنید:

🔸اگر در ناک های C یا D داخل کانادا کار کرده اید این سابقه کار برای شرکت در برنامه CEC پذیرفته نمی شود
🔸سابقه کار همزمان با تحصیل تمام وقت پذیرفته نمی شود
🔸داشتن مدرک تحصیلی برای شرکت در این برنامه اجباری نیست اما برای آوردن امتیاز بالاتر، داشتن مدرک تحصیلی کمک زیادی می کند (دقت کنید اگر مدرک تحصیلی شما خارج از کانادا اخذ شده باشد باید توسط سازمان های مورد تایید اداره مهاجرت ارزیابی شده باشد)
🔸باید قصد زندگی خارج از کبک داشته باشید (اما اگر سابقه کار شما داخل کبک باشد امتیاز آن را خواهید گرفت)

به طور کلی این برنامه برای افرادی مناسب است که با ویزای تحصیلی وارد کانادا شده و با استفاده از ویزای کار که بعد از تحصیل به این افراد می دهند داخل کانادا کار کرده اند. یا اینکه همسر شما داخل کانادا تحصیل می کنند و شما همزمان با تحصیل ایشان با Open Work Permit سابقه کار کانادایی به دست آورده اید. بنابراین اگر خارج کانادا هستید و امتیاز مناسبی برای انتخاب شدن در دراوهای اکسپرس انتری را ندارید باید شرایط خود را بررسی کنید ببینید با استفاده از این برنامه امتیاز مناسبی خواهید داشت یا خیر (معمولا امتیاز این افراد به دلیل داشتن تحصیلات و سابقه کار کانادایی بالاتر خواهد بود و در صورت داشتن سن مناسب بدون CLB9 می توانند به امتیاز بالای 440 برسند).