درباره فرهنگ مردم کشور کانادا بیشتر بدانید

کانادا کشوریست که طبق آخرین آمار جمعیتی معادل ۳۵,۶۷۵,۸۳۴ نفر را در خود جای داده است.دین رسمی این کشور مسیحیت بوده و بعد مردم اینگلیسی زبان ، مردم فرانسوی زبان بیشترین قشر زبانی موجود در این کشور هستند.در این کشور آزادی دینی وجود داشته و جمعیتی حدود یک میلیون نفر از کانادا را مسلمانان تشکیل می دهند و جالبتر از آن ، جمعیت ایرانی یک قشر قابل توجه و نسبتا زیاد در این کشور هستند. مردم کانادا بعنوان یک کشور غربی متمدن از فرهنگ بالایی برخوردار هستند و باید گفت که پیرامون این فرهنگشان ، وابسته صرفا قانون نیستند بلکه بصورت سنت های تثبیت شده، در رفتار مردم این کشور مشخص می باشد. در ادامه چند مورد از مشهور ترینِ این آداب و رسوم را بیان می کنیم. 

تخفیف گرفتن و چانه زدن:

چانه زدن برای تخفیف در خرید اصلا رایج نمی باشد و از این جهت ، قیمت روی کالاها، قیمت قطعی خرید می باشد.جز در موارد معدود مانند معاملات رقم بالا مثل خرید خودرو ، خانه ، سرویس مبل و امثال این ها و در هر مواردی که گرانی کالاها زیاد است. 

رعایت زمان:

از نظر فرهنگی مردم این کشور همیشه در قرار ملاقات ها در زمان معین شده و یا کمی زودتر حاضر می گردند.این موضوع محدود به قرار های شخصی نیست و عدم رعایت زمان برای انجام کار و یا حضور در مدرسه، موجب از دست دادن شغل و یا تعلیق از مدرسه می گردد همچنین در قرار های تجاری در صورت تاخیر بیشتر از ۱۰ تا ۱۵ دقیقه انتظار ضرورت ندارد.در مهمانی ها و گردهمایی ها نیز حداکثر تا نیم ساعت تاخیر مورد قبول است و در صورت عدم این بازه بشدت از شما رنجیده می شوند. 

حق رعایت نوبت: 

کانادایی ها در مواردی که باید نوبت را رعایت کنند ، صف می کشند و در رعایت این نظم همه به آن تعهد دارند.در صورت عدم رعایت نظم ، موجب ناراحتی و عصبانیت دیگران می شود. 

فرهنگ مردم کانادا در شرکت و اداره ها : 

در شرکت ها یا اداره ها وقتی کسی به شما غذا، نوشیدنی  و … تعارف می کند، اگر شما تمایل به پذیرش تعارف شخص ندارید ،در پاسخ می گویید : “I’m good” ” در اینجا یعنی “میل ندارم”  و با این جمله ضمن تشکر از او به او می گویید به اندزه کافی صرف شد یا میل خاصی به مصرف ندارید که البته این عادت محدود به اداره ها و شرکت ها نیست اما در آن تقریبا همه به این صورت تعارفی را رد می کنند و در کل مردم این کشور اصرار و تعارف بیش از تمایل شما به غذا خوردن نمی کنند.

 

در مغازه ها و سوپر مارکت ها: 

اگر به مغازه یا سوپر مارکتی بروید، صاحب آن جا با جملات how are you  یا how can I help you (چگونه می توانم بهتون کمک کنم؟) برقراری ارتباط در راستا خریدتان را آغاز می کند و در واقع از این راه به دنبال ایجاد ارتباط دوستانه و گفتگو با مشتریان است. اگر نمی خواهید در همان اول به ارتباط یا خرید بپردازید باید بگویید : just browsing (فقط دارم نگاه و برنداز می کنم) 

فرهنگ مردم کانادا در رستوران:  

در رستوران بعد از غذا بشقاب یا ظرف بلافاصله جمع می گردد و اگر مقدار زیادی غذا در بشقاب شما باقی مانده باشد، گارسن معمولا از شما می پرسد : Are you still working on this’ یا ‘Is this done with’ معانی ای مانند ” صرف غذای شما تمام شده؟ ” می دهد و اگر شما هنوز مشغول غذا باشید می گویید: “I am still working on it” به معنای “هنوز مشغول غذا خوردن هستم” 

فرهنگ مردم کانادا در برخورد با غریبه: 

اکثر مردم این کشور وقتی در خیابان با شما برخورد می کنند لبخندی ملیح می زنند و به شما سلام می کنند  یا حال شما را با جمله How’s it going و امثال آن می پرسند . در کانادا بیشتر مخصوصا در برخورد با غریبه جواب های کوتاه پسندیده تر است و در جواب می توانید بگویید : I’m good که در کشوری مانند انگلیس بجای آن می گویند :  I’m fine

هنگامی که برای اولین بار به یکی معرفی میشوید معمولا باید دست بدهید  اما در مواقع عادی ورود و خروج یا خداحافظی دست دادن مرسوم نیست.در هنگام صحبت کردن با دیگران سرتون رو پائین نگیرید چرا که این حرکت ، نشان بی صداقتی و تلاش برای مخفی کردن صورت خود حساب میشود اما خب زل هم نزنید! معمولی باشید.مردم این کشور آدم هایی پر سر و صدا نیستند و معمولا آرام صحبت می کنند و شما هم تا حد امکان از بلند صحبت کردن بپرهیزید. 

استعمال دخانیات : 

در منازل شخصی از استعمال سیگار و دخاانیات خوداری می کنند و برای مصرف سیگار در خانه دیگران، باید اجازه گرفت ، پس اگر صاحبخانه از شما بخواهد در بیرون از خانه سیگار بکشید ، تعجب نکنید ! 

فرهنگ مردم کانادا در میهمانی رفتن به منزل دیگران :

اول از همه مهمتر، در هنگام ورود به خانه شخصی کفش خود را درآورید بدون اینکه از شما خواسته شود و وقتی به منزل کسی می روید و وقتی از شما درخواست می کند کفش خود را درآورید ناراحت نشوید. مردم کانادا معمولا زود هنگام شام می خورند و به منزل خویش باز می گردند. وقتی شما به خانه یک کانادایی دعوت شوید احتمالا ازتون درخواست گردد که  در ساعت ۱۷:۳۰ و یا ۰۶:۰۰ تشریف بیاورید که  این زمان با استاندارد و رسم معمول اروپایی متفاوت است و در اروپا ساعتی بین ۷:۳۰ یا ۸:۰۰ مورد انتظار است. وقتی به میهمانی می روید هدیه ای مانند شکلات و یا نوشیدنی با خود ببرید و در هنگام عزمت دیر نکنید و بیشتر از ساعت ۱۰ هم نمانید.

1442