ادامه مطالب

مطالب مرتبط استان ها کانادا

مطالب کانادا

درباره جزیره پرنس ادوارد (Prince Edward Island)

مقدمه ای بر استان پرنس ادوارد

جزیره پرنس ادوارد یکی از چهار استان آتلانتیک کانادا می باشد که به نام ” Garden Province ” معروف است. این استان کوچکترین و کم جمعیت ترین استان کانادا با جمعیتی در حدود 140,000 نفر می باشد. بزرگترین شهر و مرکز این استان، Charlottetown  با جمعیتی در حدود 40,000 نفر است. این استان به داشتن مناطق زیبای طبیعی و 800 کیلومتر خط ساحلی معروف می باشد.

اقتصاد و اشتغال در پرنس ادوارد

کشاورزی، توریست و شیلات از صنایع اصلی این استان می باشند. در حدود 30 درصد سیب زمینی کانادا در این استان کشت می شود که منبع اصلی درآمد 2000 زمین کشاورزی در این استان است. صنعت توریست و گردشگری از دیگر منابع درآمد این استان می باشد. این استان سالانه هزاران جهانگرد را جهت بازدید از مناطق زیبای طبیعی جذب خود می کند. صنایع غذایی بخش اصلی تولید در این استان است، اگرچه، فن آوری های مدرن به خصوص در زمینه پزشکی، الکترونیک و کشاورزی به بخش مهمی از تولیدات پرنس ادوارد تبدیل شده است.
شیلات در قدیم صنعت اصلی این استان بوده ولی بدلیل کاهش ماهی در نواحی Grand Banks، این صنعت رونق خود را از دست داده است. نتیجه این رکود افزایش نرخ بیکاری (۹ درصدی) در این استان است که دومین رتبه را در کانادا دارا می باشد. دولت درصدد آموزش ماهیگیران بیکار و آماده سازی آنها در صنایع رو به رشد است.

سطح استاندارد زندگی در پرنس ادوارد

به دلیل هزینه نسبتاً پایین زندگی در این استان، اکثر شهروندان می توانند زندگی راحتی داشته باشند. هزینه مسکن، گرمایش و هزینه زندگی به طور کل در بین کمترین ها در کانادا می باشد. درآمد متوسط خانواده در این استان 41,500 $ بوده که کمتر از میانگین کانادا است. “کمترین مقدار دستمزد” در این استان 9.00$ در ساعت و مالیات بر درآمد استانی (18.37 درصد) بالاتر از متوسط کانادا می باشد.

مسکن در پرنس ادوارد

به دلیل جمعیت کم این استان مسکن به اندازه مناسبی موجود و قابل استطاعت است. قیمت مسکن در PEIکمتر از 150,000$ می باشد. در ضمن ، درصد درآمد متوسط خانه وار با هزینه مالکیت با توجه به نوع خانه بین 21-32  درصد قرار دارد.

تحصیل در پرنس ادوارد

تمامی شهروندان کانادا تا 20 سالگی می توانند به طور رایگان تا پایان دوره دبیرستان تحصیل کنند. این استان دارای بهترین سیستمم آموزشی عمومی از اوایل کودکی تا پایان سال 12 می باشد.
برای علاقه مندان به فراگیری حرفه یا فن، برنامه های جامع کارورزی و کارآموزی فراهم شده است.
در این استان یک دانشگاه دولتی به نام دانشگاه Prince Edward Island   و کالج دولتی Holland College ، با 11 مجتمع در استان، مرکز Francophone Adult Learning در Wellington و شماری مراکز آموزش فنی خصوصی وجود دارند. کالج Atlantic Veterinary  در دانشگاه Prince Edward Island  قرار دارد که به تمام چهار استان آتلانتیک سرویس می دهد.(Prince Edward Island, New Brunswick, Nova Scotia, and Newfoundland)

بهداشت در پرنس ادوارد

طبق قوانین کانادا تمامی شهروندان کانادا از خدمات بهداشتی رایگان می توانند استفاده کنند. به عبارت دیگر اکثر هزینه های بهداشتی در کانادا به طور مستقیم از شهروندان اخذ نمی گردد. البته خدمات غیر ضروری مانند عمل زیبایی یا مراقبت های خاص از دندان تحت پوشش این خدمات نمی باشند. لیست خدمات غیر رایگان در هر استان متفاوت است. طرح بهداشتی این استان تمامی خدمات ضروری فیزیکی و عمل های دندان (جراحی دندان و رزکسیون ریشه) را بیمه می کند.

تاریخچه پرنس ادوارد

این استان بعد از شاهزاده Edward Augustus ، “دوک ایالت کنت” که پدر ملکه Victoria بود نام گرفت. قبل از این نام فراخور حوادث خاص نام های دیگری نیز داشته است. اولین ساکنین این استان مردمان Mi’kmaq  بودند که این استان را Abegwiet به معنی “زمین روی گهواره موجها ” می نامیدند. اولین گروه اروپایی ساکن این استان فرانسوی ها بودند که اسم این جزیره را “lle St. Jean ” به عنوان بخشی از مستعمره Acadia نامیدند. در سال 1798 انگلیس ها این جزیره را از فرانسوی ها گرفتند و نام کنونی را روی آن گذاشتند. در آن زمان، اشراف انگلستان تعطیلات خود را بدلیل وجود مناطق زیبای طبیعی، در این استان می گذراندند.
اگر چه PEI بخشی از  مناظراتی بود که منجر به پیدایش کنفدراسیون کانادا در سال 1867 شد اما این استان در حقیقت در آن زمان به کانادا ملحق نشد. به جای آن تصمیم گرفت که مستقل باقی بماند و حتی با ایالات متحده آمریکا وارد مذاکره شد. البته این موضوع طولی نینجامید و این استان در سال 1873 به کشور جدید کانادا پیوست. پس از آن با احداث خط آهن به این استان اقتصاد کشاورزی آن رشد پیدا کرد.
تاریخ، تغییرات بسیاری را در این جزیره بوجود آورده است ولی از زمان الحاق PEI به کانادا بسیاری از موارد آن ثابت مانده است.
امروزه اگرچه شیلات و کشاورزی صنایع مهم ارتباط دهنده جزیره با ریشه های سنتی آن می باشند ولی این استان دارای صنایع مدرن و صنعت توریست می باشد. به غیر از شهر مرکزی مدرن Charlottetown  ، بسیاری از ساکنان این استان در مناطق روستایی زندگی می  کنند.

فرهنگ پرنس ادوارد

در این جزیره چندین فرهنگ مجزا وجود دارد. به ساکنین این استان اغلب “جزیره نشین” خطاب می شود. فرهنگ گرم و مهمان نواز جزیره نشینان بسیار معروف می باشد. در اصل، این سرزمین موجب شد تا Lucy Maud Montgomery رمان مشهور خود ” Anne of Green Gables ” را الهام بگیرد. امروزه هنوز آن روحیه صنعتی زنده می باشد و این مخلوط سنت و زندگی مدرن ماهیت تشکیل دهنده استان است.

جمعیت پرنس ادوارد

با توجه به مساحت کم این جزیره، جمعیت این استان با 140000 نفر کمترین جمعیت در کانادا می باشد. البته علی رغم جمعیت کم، این استان بالاترین تراکم جمعیت را دارا است. با رشد صنعت توریست، شیلات در این استان به طور چشمگیری رکود داشته است. این عوامل موجب متوازن نگه داشتن جمعیت استان در 2 دهه گذشته شده اند. تقریباً یک سوم از جمعیت استان درCharlottetown   زندگی می کنند.

مهاجرت به پرنس ادوارد

این استان نیز مانند استانهای دیگر رشد جمعیت آتی خود را در  مهاجرت می بیند، این استان جهت جذب مهاجر در برنامه انتخابی استانی PNP شرکت دارد که به روند جذب مهاجر سرعت می بخشد. مهاجران در 4 گروه می توانند از برنامه انتخابی استانی PEI استفاده کنند: سرمایه گذار، کارآفرین، متخصص و کسانی که دارای اقوام درجه یک در این استان می باشند.

دولت پرنس ادوراد

دولت کانادا در یک سیستم فدرال عمل می کند که بر برخی امور متعلق به دولت ملی در اتاوا و برخی دیگر تحت کنترل دولت های استانی، قرار دارد. استان PEI مجلس انتخابی دموکراتیک خود را دارد (The Legislative Assembly of Prince Edward Island ). این مجلس در ساختمان تاریخی Province House برگزار می شود.

شهرهای اصلی پرنس ادوارد

Charlottetown

این شهر که مرکز استان است حدود یک سوم جمعیت ( 40000 نفر) را در بر می گیرد. 20000 نفر هم در اطراف این شهر زندگی می کنند. عمده فعالیت این شهر کارهای دولتی از جمله کارهای شهرداری و دولت فدرال می باشد. کارهای خدماتی ، فن آوری مدرن به همراه توریست نقش مهمی در رشد این شهر در سالهای اخیر داشته است. در این شهر دانشگاه جامع و شناخته شده PEI نیز وجود دارد.
Charlottetown شهری کوچک ولی بسیار مدرن است. خیلی ها برای بدست آوردن حس دوستانه روستایی در محیطی با امکانات کامل شهری جذب این شهر می شوند.
این شهر با حفظ ویژگی خود اجازه ساخت و ساز در مرکز شهر را می دهد و شبکه ریلی سابق را از زمینهای مجاور آب به مراکز فرهنگی توسعه می دهد. ساکنین شهر بسیار مهمانواز بوده که این امر موجب جذب توریست به آن می شود.

این شهر همچنین محل رویدادهای مهم تاریخی کانادا بوده است. علی رغم اینکه PEI تا سال 1873 به کانادا ملحق نشد ولی این شهر میزبان کنفرانسی بود که زیرساخت کانادای جدید در آن بنا شد. یک قرن بعد، این شهر میزبان یک کنفرانس مشابه بود که نزدیک به دو دهه پیش در آن رهبران کشور گرد هم آمدند تا در رابطه با قانون اساسی کانادا بحث کنند.

2788