هزینه تحصیل در آمریکا

هزینه تحصیل در آمریکا بستگی به نوع دانشگاه و یا کالج و ایالت محل تحصیل دارد. هزینه تحصیل در دانشگاه های دولتی و یا ایالتی معمولا کمتر است.

1. دوره زبان: هزینه هر ترم چهار ماهه زبان حدود 2 هزار دلار
2. دوره کالج: هزینه تحصیل برای هر ترم چهار ماهه حدود 3 هزار دلار است
3. دوره لیسانس: هزینه تحصیل بصورت میانگین از 4000 تا 18000 دلار می باشد .

4. دوره فوق لیسانس و دکتری: هزینه تحصیل برای دانشگاههای با رنکینگ زیر 300 از9000 تا 18000متغیر می باشد و برای دانشگاههایی با رنکینگ 300 به بالا حدوداً 15000 دلار به بالا می باشد .
هزینه های ذکر شده بصورت میانگین می باشد و اطلاعات بیشتر و کاملتر را از جدول شهریه ها در دانشگاه های امریکا می توانید کسب کنید .

بورسیه و کمک هزینه تحصیلی

بورسیه و کمک هزینه های تحصیلی به کمک های مالی گفته می شود که از سوی دانشگاه ها و مراکز آموزشی به دانشجویان داده شده و دانشجو نیازی به بازپرداخت آن ندارد. کمک هزینه های تحصیلی ممکن است از سوی دانشگاه، دولت فدرال و دولت های ایالتی و حتی از سوی مراکز و شرکت های خصوصی پرداخت گردد. این کمک ها به طور کلی به صورت زیر می باشند.

بورسیه های دوره های لیسانس :

دانشجویان مقطع لیسانس می توانند در صورت تحصیل تمام وقت برای دریافت کمک هزینه های تحصیلی با توجه به معدل دوره دیپلم و عملکرد دوره دانشگاه اقدام نمایند. میزان کمک هزینه همچنین بستگی به نوع نیاز و درخواست دانشجو دارد. در بسیاری از دانشگاه ها، دانشجویان بعد از ترم اول و یا دوم می توانند برای دریافت بورسیه وسایر کمک هزینه های تحصیلی اقدام نمایند. میزان بورسیه بین 1500 دلار تا 9 هزار دلار در سال می باشد.

نحوه اعطای بورسیه به دانشجویان دوره لیسانس

دانشگاه ها دارای دو منبع اصلی برای اخذ بورس و کمک هزینه های تحصیلی می باشند. از طریق خود دانشگاه محل تحصیل و از طریق مراکز خارجی مانند شرکت ها، موسسات تحقیقاتی، سازمان های خیریه و مراکز غیر انتفاعی. برخی از دانشگاه های امریکا در صورتی که متقاضی دارای شرایط عالی برای پذیرش باشد در همان ابتدای صدور پذیرش به دانشجو بورسیه می دهند ولی مبلغ این بورسیه معمولا زیر سه هزار دلار است. با این حال در بیشتر دانشگاه ها، دانشجویان پس از ترم اول و با اعلام نتایج ترم می توانند تقاضای بورسیه نمایند. دانشگاه ها معمولا دارای بخش بورس و کمک هزینه های تحصیلی هستند که فرم ها و شرایط اخذ بورس در آنها ارایه می گردند.

دوره های تحصیلات تکمیلی :

کمک هزینه تحصیلی به شکل های مختلف در بسیاری از دوره های تحصیلات تکمیلی دانشگاه ها در امریکا اعطا می گردد. معمولا دانشگاه های بهتر و ممتاز دارای بودجه های بالاتر و کمک هزینه های بیشتری نیز هستند. مهمترین شکل این کمک هزینه ها به صورت زیر می باشند.

1. بورسیه و یا Fellowship

بورسهای تحصیلی داری انواع گوناگونی است که معمولا از سوی دانشكده ها یا شرکتها و موسسات خارج از دانشگاه به منظور تشویق در اختیار دانشجویان مستعد در تعدادی محدود قرار می گیرد. خصوصیت اصلی بورسها این است که بر خلاف کمک هزینه در قبال گرفتن آن لازم نیست کار بکنید. معمولاً برای کسب بورسیه نمره GRE و معدل دوران لیسانس و فوق لیسانس و توصیه نامه های اساتید بسیار مهم هستند. این مورد معمولاً توسط اداره تحصیلات تکمیلی دانشگاه بررسی می شود و بسیار رقابتی است.

2. دستیار تدریس و یا Teaching Assistantship

شما بعنوان یك TA برای همكاری با یكنفر استاد در تدریس یك دوره بخصوص انتخاب می شوید. وظیفه TA بصورت عمومی شامل نمره دادن، كمك به دانشجویان و اداره جلسات هفتگی می باشد. سمت شما بعنوان دستیار تدریس بستگی به نظر استادی دارد كه با وی همكاری دارید. کسب موقعیت TA به تسلط دانشجو به زبان انگلیسی و توانایی تدریس بستگی دارد. معمولاً دانشگاههای مختلف کلاسها و یا دوره هایی برای دانشجویان خارجی متقاضی TA دارند.

3. دستیار تحقیق و یا ResearchAssistantship

در موارد بسیاری اساتید از طریق پروژه های تحقیقاتی بودجه ای کسب می کنند که قسمتی از این بودجه به دانشجویان فوق لیسانس یا دکترا بعنوان RA تعلق می گیرد.

2710