ویزای دانشجویی

ویزای F-1 و M-1 دو ویزای دانشجویی هستند که برای دانشجویان خارجی که قصد اقامت و تحصیل در آمریکا را دارند صادر می شود. دانشجویان خارجی که با هدف تحصیل تمام وقت یا کسب مهارتهای حرفه ای به آمریکا می آیند معمولا یکی از این دو نوع ویزا را دریافت می کنند.

ویزای F-1 برای آن دسته از دانشجویان خارجی صادر می شود که در مقاطع تحصیلی تمام وقت در مدرسه، کالج یا دانشگاه حاضر شده و به تایید اداره خدمات مهاجرت و شهروندی ایالات متحده (USCIS) با توجه به سیستم اطلاعاتی دانشجو و تبادل بازدیدکننده (SEVIS) رسیده باشد. دانشجویان ویزای F-1 باید تحصیلات آکادمیک خود را تا زمان درج شده در فرم I-20 خود به اتمام برسانند. این فرم از کالج یا دانشگاه ایالات متحده که دانشجو در آنجا پذیرفته شده و به تحصیل خواهد پرداخت قابل دریافت می باشد.

ویزای F-1 معمولا با عبارت “مدت زمان وضعیت” بر روی کارت I-94 گیرنده صادر شده و بدین معنی است که آنها می توانند تا زمان ثبت نام تمام وقت در مدرسه به منظور اتمام تحصیلات آکادمیک خود در ایالات متحده بمانند. پس از اتمام برنامه تحصیلی، دانشجویان خارجی 60 روز فرصت دارند تا ایالات متحده را ترک کنند مگر در صورتی که برای اقامت در ایالات متحده و کار کردن برای یک دوره زمانی مشخص متقاضی شرکت در برنامه آموزش عملی اختیاری شده و با تقاضای آنها موافقت شده باشد.

ویزای M-1 برای آن دسته از دانشجویانی صادر می شود که در مدارس بازرگانی غیر آکادمیک (تحصیلات حرفه ای) ثبت نام کرده باشند. این دوره های تحصیلی شامل تعمیرات مکانیکی و اتوماتیو، سایر رشته های فنی، کلاسهای آشپزی، کلاسهای زبان، مدارس پرواز، دوره های آرایشگری، و سایر رشته ها می باشد. اعتبار ویزای M-1 معمولا یکسال بوده اما دانشجویان خارجی دارنده ویزای M-1 می توانند برای تمدید سالانه به مدت سه سال دیگر و تا زمان ثبت نام مستمر در برنامه های آموزشی مدارس بازرگانی که قبلا تائیدیه ان را دریافت کرده اند اقدام نمایند. پس از اتمام دوره آموزشی، دانشجویانی دارای ویزای M-1 سی روز فرصت دارند تا ایالات متحده را ترک نمایند.

دارندگان ویزای M-1 می توانند بنا به دلایل پزشکی، سیستم آموزشی خود را به زیر تمام وقت و برای حداکثر مدت 6 ماه کاهش دهند. در حالیکه دارندگان ویزای F-1  می توانند مدارس خود را عوض نمایند، دانشجویانی به ویزای M-1 تنها می توانند نسبت به تعویض مدارس خود در شش ماه اول دوره آموزشی خود اقدام نمایند.

برای احراز شرایط لازم جهت دریافت ویزای F-1، متقاضیان باید واجد برخی شرایط (زیر) بوده و در جلسه مصاحبه ویزای F-1 در یکی از کنسولگریهای ایالات متحده در کشور خود شرکت نمایند.

شرایط پذیرش: دانشگاههای مختلف دارای سیاستهای پذیرش متفاوتی می باشند. بنابراین دانشگاهی که شما برای آن اقدام می کنید موارد لازم برای بررسی و تصمیم گیری در مورد شرایط لازم جهت حضور در دوره های تحصیلی آن موسسه را به اطلاع شما خواهند رساند.

شرایط مالی: شما باید به مدرسه مورد نظر خود ثابت کنید که از پول کافی برای تامین هزینه های خود در مدت تحصیل بدون نیاز به کار کردن برخوردارید. همچنین باید بیمه سلامت خود را به منظور پوشش هزینه های درمانی، در صورت نیاز، ارائه نمایید.

موسسه آکادمیک حمایت کننده: در حالیکه با داشتن ویزای F-1 در ایالات متحده به سر می برید تنها باید در موسسه ای تحصیل نمایید که ویزا از طریق آن موسسه برای شما صادر شده است.

منزل خارجی: متقاضیات ویزای F-1 باید منزلی خارجی داشته و پس از اتمام تحصیلات خود به آنجا بازگردند.

برای احراز شرایط لازم جهت دریافت ویزای دانشجویی M-1، متقاضیان باید واجد برخی شرایط (زیر) بوده و در جلسه مصاحبه ویزای M-1 در یکی از کنسولگریهای ایالات متحده در کشور خود شرکت نمایند.

مقطع تحصیلی: برای دریافت ویزای M-1 باید در دوره کامل تحصیلی مشغول به تحصیل باشید. دانشجویانی با ویزای M-1 اجازه ندارند تا به آسانی در دوره ها حضور یافته یا در رشته های عمومی تحصیل نمایند. بنابراین، مقطع تحصیلی مورد نظر شما باید دارای اهداف خاصی باشد. منظور از دوره کامل تحصیلی این است که شما باید در کالج های همگانی، جدید یا تجاری حضور یافته و حداقل 12 ترم یا یک چهارم مقطع تحصیلی را انتخاب نمایید.

شرایط پذیرش: مقاطع تحصیلی مختلف دارای سیاستهای پذیرش بسیار متفاوتی می باشند. بنابراین مدرسه ای که شما برای آن اقدام می کنید موارد لازم برای بررسی و تصمیم گیری در مورد شرایط لازم جهت حضور در دوره های تحصیلی آن موسسه را به اطلاع شما خواهند رساند.

شرایط مالی: شما باید به مدرسه مورد نظر خود ثابت کنید که از پول کافی برای تامین هزینه های خود در مدت تحصیل بدون نیاز به کار کردن برخوردارید. همچنین باید بیمه سلامت خود را به منظور پوشش هزینه های درمانی، در صورت نیاز، ارائه نمایید.

موسسه حمایت کننده: در حالیکه با داشتن ویزای M-1 در ایالات متحده به سر می برید تنها باید در موسسه ای تحصیل نمایید که ویزا از طریق آن موسسه برای شما صادر شده است.

منزل خارجی: متقاضیات ویزای M-1 باید منزلی خارجی داشته و پس از اتمام تحصیلات خود به آنجا بازگردند.

به استثناء شهروندان کانادا و برمودا، سایر دانشجویان باید نسبت به درخواست ویزای دانشجویی از کنسولگری ایالات متحده در کشور محل اقامت خود اقدام نمایند. برای احراز شرایط لازم جهت صدور ویزای دانشجویی، دانشجو باید پذیرش از موسسه آموزشی مورد تایید SEVIS را داشته و ثابت کند که از منابع مالی لازم برای تامین هزینه های تحصیلی خود برخوردار است. همچنین، دانشجویان باید در زبان انگلیسی مورد نیاز برای مقطع تحصیلی مورد نظر خود از مهارت لازم برخوردار باشند.

اگرچه روند تقاضا متفاوت بوده و دارای مراحل دیگری نیز می باشد، با توجه به نوع ویزای درخواستی شما، کشور مبدا، و سفارت یا کنسولگری ایالات متحده که برای مصاحبه به آنجا خواهید رفت، حداقل باید موارد زیر را هنگام درخواست ویزای دانشجویی مد نظر داشته باشید:

هزینه درخواست: شما باید هزینه درخواست را به وزارت خارجه پرداخت نمایید. این مبلغ غیر قابل استرداد می باشد.

پاسپورت معتبر: پاسپورت شما باید برای سفر به ایالات متحده معتبر بوده و تاریخ انقضاء آن حداقل 6 ماه پس از مدت مورد نظر شما برای اقامت در ایالات متحده باشد.

3220