اقتصاد و صنعت امرات متحده عربی

اقتصاد و صنعت:

گوناگونی صنعتی: از آنجائیکه امارات عربی متحده در صدد کاهش وابستگی اقتصادی به صنعت نفت می باشد، ایجاد تنوع در صنایع را در سر لوحه کاری خویش قرار داده است. صنایع غیر نفتی 63 درصد از تولید ناخالص ملی این کشور جهت نیل به هدف تغییر شکل ساختار اقتصادی است. در حال حاضر صنایعی چون آلومینیوم ، سرامیک و دارو سازی نقشی جدی در صنعت این کشورها ایفا می کنند. امارات نگاهی بلند مدت و هوشمندانه نیز به صنعت هوا و فضا دارد.

سازمان سرمایه گذاری راس الخیمه در سال 2009 برنامه خود را جهت ایجاد یک منطقه صنعتی برای بستر سازی در حوزه صنعتی و تولیدی اعلام کرد. این منطقه صنعتی می تواند در بخش های صنایع غذایی، شیمیایی، لاستیک و پلاستیک، مواد معدنی ، فلزات ، تجهیزات الکتریکی و … حضور سرمایه گذاران را پذیرا باشد.

فجیره نیز با بنا نهادن یک منطقه آزاد اقتصادی مجازی به شرکت های بین المللی اجازه می دهد با هزینه بسیار کم به فعالیت در سراسر امارات متحده عربی پرداخته، و کسب و کار خویش را به صورت مجازی اداره کنند.

ابوظبی با داشتن 95 درصد از نفت و 92 درصد از کل گاز امارات عربی متحده تلاش خود را جهت استفاده از درآمد نفتی خود در بخش انرژی های جایگزین به کار برده است و هدف خود را در فراهم آوری حداقل 7 درصد از انرژی های مورد نیاز این امارات از طریق انرژی های جایگزین قرار داده است.

صنعت ساخت و سازه و املاک:

فعالیت اقتصادی در زمینه ساخت وساز و مسکن، با وجود رکودی که در سال 2009 به وقوع پیوست یکی از عوامل اساسی رشد امارات است.

از پروژه های مهمی که در خلال روزهای بحران به اتمام رسید میتوان از:

*پروژه ای در قلب جزیره یاس، یک قطب تفریحی اعجاب انگیز در ابوظبی است که میزبانی مسابقات اتومبیل رانی فرمول 1 را بر عهده گرفته است.

*پروژه مترو دبی با سرمایه گذاری 28 میلیارد درهم و با سیستم حمل و نقل بدون راننده

*پل شیخ خلیفه که جزیره های یاس و سعدیات را در امارات ابوظبی به هم پیوند می زند

*مونوریل پالم جمیرا

*برج خلیفه به عنوان بلندترین برج جهان

به هر حال این بحران اقتصادی تأثیر خود را بر بازار مسکن بیشتر از دیگر بخش ها نشان داد، قیمت ها به ناگهان سقوط کردند، تا جایی که در برخی پروژه های دبی 50 درصد شکست قیمت مشهود بود و برخی پروژه ها نیمه کاره رها یا دچار تأخیر شدند. اما با وجود این ضربه ناگهانی و شدید دولت امارات در اعمال واکنش بسیار سریع بود.

نیروی انسانی:

طبق آمار به دست آمده در سال 2012 نرخ بیکاری نسبت به سه سال قبل با 50 درصد کاهش روبرو بوده است. این آمارها همچنین نشان می دهد که 5/79 درصد از ساکنین امارات را افراد بالای 15 سال تشکیل می دهند. از تعداد گل افراد اماراتی 2/59 درصد از مردان و 4/31 درصد از زنان در سال 2012 مشغول به کار می باشند

تعداد افراد اماراتی بیکار 17/3 می باشد که از این تعداد 1/46 درصد دارای تحصیلات دانشگاهی هستند و 2/43 درصد دارای مدرک دیپلم می باشند. این آمارها نشان دهنده این است که دبی با کمتر از 2/4 درصد دارای کمترین تعداد افراد بیکار در جهان می باشد.

بخش خصوصی با جذب بیش از 3/63 درصد از نیروی کار امارات بیشترین سهم را در بازار کاری امارات داراست.

این در حالی است که 9/7 درصد در دولت مرکزی و 7/10 درصد در حکومت های محلی و مابقی به عنوان کارگران خانگی مشغول به کار می باشند. بر طبق آمار و ارقام وزارت اقتصاد امارات بیشترین بومیان اماراتی در بخش های نیمه دولتی مشغول به کار هستند.

نرخ بیکاری در امارات 45/3 درصد در سال 2007 به 4 درصد در سال 2008 افزایش یافت و به دلیل رکود اقتصادی در سال 2009 به 6/6 درصد رسید نرخ بیکاری در مناطق روستایی 6/6 درصد و در مناطق شهری 4/3 درصد بوده است.

نیروی کاری در سال 2007 به میزان 2/63 درصدی جمعیت 48/4 میلیونی را به خود اختصاص داده است. در سال 2008 این رقم به 8/63 درصد در جمعیت 76/4 میلیونی رسیده است. در سال 2009 این رقم به 4/64 درصد در جمعیت 06/5 میلیونی افزایش داشته است.

بر طبق آمار وزارت کار، تعادل کارکنان خارجی امارات از سال 2007 تا 2008 به میزان 31 درصد افزایش داشته است بدین ترتیب که از 11/3 میلیون به 07/4 میلیون رسیده است. فقط در سال 2008 تعداد 51/1 میلیون مجوز کار در امارات صادر شده است. در سال 2008 صنعت ساختمان سازی با 48 درصد بزرگترین بازار کار بوده است و پس از آن بخش بازرگانی با 19 درصد و تولید با 11 درصد قرار گرفته اند. در همین سال 92/1 میلیون نفر در بخش صنعت ساختمان استخدام گردیده اند.

تمهیدات حمایت از نیروی کار:

در سال های اخیر امور مربوط به کار در راس امور توسعه امارات قرار گرفته اند. این تمهیدات نه تنها به دلیل پروژهای جدید و اهمیت آنها در اقتصاد امارات پایه گذاری شده اند، بلکه برای حمایت از حقوق کارکنان وضع گردیده اند . به طور روز مره ارگانهای بسیاری تلاش می کنند تا امنیت در محل کار، ضمانت پرداخت حقوق و دستمزد در محیطی آرام و بی چالش برقرار گردد. با وجود چالش های جهانی امارات در نظر دارد که محیطهای کاری را همگام با استاندارد استخدامی جهانی پیش برد.

سیستم حفاظت از حقوق و دستمزد (WPS):

از پایان نوامبر 2009 تمامی ارگانها و شرکت ها موظف هستند حقوق و دستمزد کارکنان خود از طریق سیستم بانکی به آنها واگذار کنند. این روش جایگزینی برای فرایند پرداخت نقدی به کارکنان است. این سیستم نه تنها به پرداخت به موقع حقوق کمک می کند بلکه وزارت کار را قادر می سازد که حقوق کارکنان را در مواقعی که کمتر پرداخت شده است مورد بررسی قرار دهد.

سیستم پرداخت بانکی بدین ترتیب عمل می کند که تمامی کارکنان موظف به افتتاح حساب بانکی در بانک مورد نظر واریز کرده و لیست حقوقی را به وزارت کار ارائه می کند.

بازرسی وزارت کار:

در سال 2008 وزارت کار بیش از 231205 بازرسی در محل کار را ثبت کرده است. این بازدیدها جهت نظارت بر اجرای صحیح قوانین کار در محل کار انجام می شود.

نمایشگاهها : یکی از برنامه های توسعه امارات برقراری نمایشگاهها و همایش ها می باشد. به همین دلیل نمایشگاهها نقش مهمی در اقتصاد امارات دارند. امارات از نظر جغرافیایی در تقاطع اروپا ، آسیا و  آفریقا قرار گرفته است. لذا محل مناسبی برای برقراری نمایشگاهها و همایش ها می باشد. به همین دلیل در طی چند سال اخیر سالن ها و امکانات رفاهی فراوانی برای نمایش کالاهای مختلف در امارات بنا گردیده اند.

تخمین های اخیر نشان می دهد که بیش از 65 درصد فضاهای نمایشگاهی در کشورهای متعهد خلیج فارس در امارات قرار دارند. امارات با داشتن زیر ساخت های تجارت ، اقتصاد قوی ، امکانات رفاهی و تفریحی منحصر به فرد محل مناسبی برای جذب شرکت کنندگان و بازدید کنندگان می باشد.

مرکز نمایشگاههای ملی ابوظبی در سال 2009 و سازمان جلب سیاحان ابوظبی زدند، بدین ترتیب تعداد بسیاری از نمایشگاههای ملی در ابوظبی بر پا گشتند. امکانات منحصر بفرد تکنولوژیکی و پذیرایی در ابوظبی همچون هتل قصر امارات در نزدیکی محل نمایشگاه از جمله مزایای این مرکز نمایشگاهی می باشد.

مرکز نمایشگاه ملی ابوظبی دارای 73000 متر مربع فضای نمایشگاهی می باشد. این مرکز پذیرای بیش از 100 نمایشگاه و بالغ بر 8/1 میلیون بازدید کننده در سال می باشد. لازم به ذکر است که این مرکز همچنان به توسعه فضای نمایشگاهی خود ادامه می دهد. در سال 2009 بزرگترین سالن نمایشگاهی خود را با فضای 7920 متر مربع به اتمام رساند. این سالن ظرفیت بیش از 5700 تماشاچی را دارد که برای تماشای نمایش ها و کنسرت ها به این محل رجوع می کنند. در همین سال مرکز نمایشگاه های ملی ابوظبی، فاز اول مرکز مارینا را که محل برگزاری نمایشگاه های کشتی ها و قایق های شخصی می باشد به اتمام رسانید.

در نزدیکی مرکز نمایشگاه های ملی ابوظبی، شهرک 8 میلیارد درهمی مرکز پایتخت رو به اتمام می باشد. این شهرک دارای 23 برج تجاری مسکونی، مرکز خرید، هتل ها، رستوران و سینما می باشد.