تابعیت مالزی

قانون تابعیت و اقامت و راه های اخذ اقامت یا اخذ شهروندی مالزی چگونه است ؟ ایا کودک با تولد در این کشور از اتباع کشور محسوب می شود و میتواند تابعیت مالزی را کسب کند ؟ چه مدت ماندن در کشور موجب اخذ تابعیت و اقامت در مالزی می شود؟ آیا با ازدواج هم می توان تابعیت به دست آورد؟

در این مقاله شما با مباحثی نظیر راه های مهاجرت نظیر شرایط مهاجرت از طریق تحصیل ، کار ، تخصص یا خرید ملک آشنا خواهید شد.

شرایط و راه های اخذ تابعیت و اقامت در مالزی

در این قسمت به بررسی راه های اخذ تابعیت و اقامت کشور مالزی می پردازیم:

معیارهای شهروندی مالزی

اشخاص ذیل به عنوان شهروند مالزی محسوب می‌گردند:

  • هر شخصی که قبل از روز استقلال مالزی در این کشور متولد شده باشد.
  • هر شخصی که در قلمرو مالزی در زمان و یا بعد از استقلال مالزی و یا قبل از اکتبر 1962 متولد شده باشد.
  • هر شخصی که از والدین خارجی در مالزی متولد شده باشد پس از 6 سال می‌تواند به عنوان شهروند مالزی محسوب گردد.
  • هر شخصی که در مالزی بعد از اکتبر 1962 در زمان تولدش از پدر و یا مادری که به عنوان شهروند و یا مقیم دائم مالزی متولد شده باشد به عنوان شهروند مالزی محسوب می‌گردد.
  • هر شخصی که در خارج از مالزی در زمان و یا بعد از استقلال متولد شده باشد ولی پدر آن شخص در آن زمان تابعیت و اقامت در مالزی را داشته باشد وی نیز مالزیایی محسوب می‌گردد.

با تولد نوزاد یا بچه دار شدن خود کودک اقامت و تابعیت در مالزی راکسب میکند.

تحصیل تابعیت و اقامت در مالزی

تابعیت و اقامت در مالزی ممکن است به یکی از طرق ذیل کسب گردد:

از طریق ثبت تابعیت

طبق قانون تابعیت و اقامت در مالزی کسانی که از والدین خارجی متولد می‌شوند می‌بایستی تقاضای ثبت تابعیت خود را از دولت مالزی بنمایند.

کسانی که برای تحصیل تابعیت و اقامت در مالزی از طریق ثبت تابعیت اقدام می‌نمایند می‌بایستی اطلاعات مقدماتی و اولیه از زبان مالزیایی داشته باشند.

از طریق تقاضا

ممکن است اشخاصی از طریق تقاضا از دولت مالزی بتوانند تابعیت و اقامت در مالزی را کسب نمایند. برای تحصیل تابعیت و اقامت در مالزی شخص متقاضی می‌بایستی ابتدائاً تقاضای خود را به دولت مالزی داده و چنانچه آن شخص به تابعیت پذیرفته شود ابتدا وی می‌بایستی تابعیت قبلی خود را از دست داده تا بتواند به تابعیت و اقامت در مالزی درآید. علاوه بر از دست دادن تابعیت، شرایط ذیل نیز ضروریست.

اولاً: کسانی که برای تابعیت و اقامت در مالزی از طریق تقاضا اقدام می‌نمایند حتماً می‌بایستی اطلاعات کافی در مورد زبان مالائی داشته باشند. گاهی اوقات برای اثبات اطلاعات کافی از زبان امتحان کتبی و گاهی اوقات فقط مکالمه به عمل می‌آید.

ثانیاً: کسانی که برای اکتساب تابعیت و اقامت در مالزی اقدام می‌نمایند می‌بایستی برای مدت زمان 10 سال در آنجا اقامت داشته باشند.

تابعیت مضاعف در مالزی

در قانون تابعیت و اقامت در مالزی، تابعیت مضاعف اجازه داده نشده است و کسانی که تابعیت و اقامت در مالزی را کسب می‌نمایند می‌بایستی تابعیت قبلی خود را از دست داده تا بتوانند تابعیت و اقامت در مالزی را کسب نمایند.

2258