ایالت کداح

کداح و پرلیس در همسایگی آن ، به کاسه برنج مالزی معروف هستند . قسمت اعظم زمینهای این دو ایالت زیر کشت برنج قرار دارند . پایتخت کداح ، آلور ستار(AlorSetar) ، ساختمانهای قدیمی بسیاری دارد که هنوز در فرم اصلی خود هستند .

از بالای بسار (BalaiBesar) محوطه چوبی قابل توجهی که در سال 1898 میلادی ساخته شده ، گهگاه برای اجرای مراسم سلطنتی و ایالتی استفاده میشود . مسجد ظهیر که در سال 1912 میلادی بنا شده نیز یکی از زیباترین مساجد مالزیست . موزه سلطنتی – با معماری محلی – یکی از دیدنیهای این شهر است که کلکسیونی از گنجیینه ملی و سلطنتی در آن نگهداری میشود . محل تولد دکتر ماهاتیر محمد نخست وزیر مالزی نیز در این شهر است . رابو بازار (RabuBazaae) محلیست برای فروش هنرهای دستی منطقه و غذاهای محلی . از برج آلور ستار میتوان منظره ای زیبا از شهر و اطراف آنرا تماشا کرد . در نزدیکی این شهر ، شهر مرزی کوچک بوکیت کایوحطام (Hitam Bukit Kayu)  Duty Free  است .

ایالت کداح یکی از قدیمیترین ایالات مالزیست . گنجینه به دست آمده از دره بوجانگ (Bujang Valley) نشانگر فرهنگ 2400 ساله هند و بودائی است . آثار به دست آمده از این کاوش درموزه باستان شناسی واقع در محل کاوش همراه با سرامیکهای چینی و خاورمیانه ای به معرض نمایش گذاشته شده اند . پرلولیک(Pedu lake)    هم با منظره های بسیار زیبا محل مناسبی برای استراحت در تعطیلات است . مسلما بهترین و جذابترین منطقه LIMA  یا نمایشگاه هوایی است .

دیگر نقاط دیدنی این جزیره آرامگاه مهسوری (Mahsuri Mausoleum) ، آب گرم آیر هنگات (Springs Air Hangat Hot) ، گالریا پردانا (GaleriaPerdana) ، میدان عقابها (Eagles Square) ، هفت چشمه (Seven Wells) ، دنیای زیر آب (UnderWater World) و مزرعه تمساحها(Farm Crocodile) و همینطور ساحل تانجونگ رو (TanjungRhu) هستند.