ایالت صباح

ایالت صباح در شمال شرقی جزیره بورنتو در همسایگی ایالت ساراواک و در کنار دریای چین جنوبی واقع شده است . شهر کوتا کینابالو (Kota Kinabalu)  پایتخت این ایالت است . این شهر در دوره استعمار انگلیس جسلتون (Jeselton) نام داشته و در زمان جنگ جهانی دوم به طور کلی نابود شد . امروزه این شهر یکی از مراکز بازرگانی و محلی برای گذراندن تعطیلات بشمار می رود . با یک قایق سواری کوتاه میتوانید به پارک تونکو عبدالرحمن (Abdul Rahman Tunku) که بهشت علاقمندان به ورزشهای آبی است بروید و یا با 2،5 ساعت رانندگی به پارک کینابالو به مساحت 754 کیلومتر مربع و کوه کینابالو برسید .

این کوه 4095 متری مناظر زیبائی برای گردشگران و کوه نوردان دارد . اگر خوش شانس باشید شاید بتوانید گل رافلسیا (Rafflesia) بزرگترین گل جهان را شخصا بچینید .

بزرگترین مرکز تجدید اسکان اورانگ اوتان (Orang Utan) در مجلی به نام سپیلوک (Sepilok) در 20 کیلومتری شهر سانداکان (Sandakan) یکی از دیدنیترین مناطق این ایالت است . در اینجا شما میتوانید تجربه دست اولی از تماشای این میمون کهن نسل را در حالی که آزادانه زندگی می کند پیدا کنید . کمی به طرف جنوب ، در بخشهای داخلی ایالت ، دره دانوم  (Danum) با گل و گیاهان جنگلی زیبا قرار دارد واگر چند ساعت بیشتر به طرف داخل برانید و به سانداکان در سوکائو (Sukau) برسید میمون منحصر به فرد پوزه دار را در زندگی طبیعی آن و نیز حیات وحش را خواهید دید . ایالت صباح محل زندگی 31 گروه مختلف بومی با عادات و رسوم متفاوت است . تامو (Tamu) بازاری است که در یک محوطه باز قرار دارد و محلی است که گروه های مختلف مردم این ایالت برای خرید و فروش تولیدات و حیوانات خود به آنجا میروند . این بازار در کوتابلود  (KotaBelud) قرار دارد . قایق سواران رودخانه های طبیعی تجربه ای نفس گیر را در این ایالت تجربه میکنند . رودخانه های پاداس  (Padas) و کیولو (Kiulu)  مرکز این ورزش و محل مناسبی برای تفریحات خانواده هاست .

در 40 کیلومتری شهر سانداکان در جزایر سلینگان (Selingan) ، گولیسان (Gulisan) و باگونگان کچیل (Bakungan Kecil) میتواند به تماشای لاک پشها بپردازید . بخصوص در ماههای جولای و سپتامبر مشاهده تخم گذاری آنها نیز امکان پذیر است . لایانگ لایانگ (LayangLayang) در 165 کیلومتری کوتا کینابالو با یک صخره دیواری به ارتفاع 2000 متر علاقمندان حرفه ای و جدی شیرجه در آب را به خود جلب میکند . این جزیره نیز محل لاک پشتها ، کوسه ها و پرندگان است .