ایالت ملاکا

مالزیائی ها معتقدند که تاریخ مالزی با کشف بندر ملاکا پایتخت ایالتی با همین نام توسط یک شاهزاده سوماترائی به نام پارامیسورا (Parameswara)  در سال 1400 میلادی آغاز می گردد . از آن زمان است که سلطنت در این ایالت شکل میگیرد و این ایالت به یک منطقه تجارت بین المللی بین چین وهند ، خاورمیانه و اروپا تبدیل می گردد .

بعدها در سال 1511 میلادی تحت استعمار پرتغالیها ، در سال 1641 میلادی تحت اشغال هلندیها و نهایتا توسط انگلیسیها در سال 1824 میلادی فتح می گردد . تاثیر فرهنگی اشغالگران ، این ایالت را به یک رنگین کمان رسوم و عادات و فرهنگ تبدیل کرده است . پرتغالیها یا پراناکان (Peranakan) جامعه ای شاخص در ایالت ملاکا دارند . با توجه به گذشته تاریخی پایتخت این ایالت به عنوان شهر تاریخی مالزی اعلام شده است . مکانهای تاریخی این ایالت کلیسای سنت پل (St. Paul) قلعه سنت جان   (St. John) و آرامگاه هانگ توا (Hang Tuah) و هانگ جبات  (Hang Jebat)  میباشد .

موزه فرهنگی این ایالت در قصر بازسازی شده قدیمی ترین سلطان این ایالت قرار دارد و دارای اشیاء و اسناد تاریخی متعلق به گذشته میباشد . نمایش شبانه سیما آوای پادانگ پهلوان (Padang Pahlawan)یا پسر پهلوانی نمایش تاریخی ای از گذشته این ایالت را به اجرا در میاورد . علاقمندان به اشیاء عتیقه و تاریخی میتوانند خرید خوبی در خیابان جونکر استریت  (Jonker Street )  داشته باشند .

گذشته از مکانهای تاریخی ایالت ملاکا ، گردشگران میتوانند از دو جزیره این ایالت ، بسار (Besar)    و پوپه (Upeh) دیدن کنند که به راحتی از طریق پایتخت این ایالت قابل سفر کردند . در شهر ملاکا هم دوچرخه – تاکسی (تریشا) و هم گاری های مسافر بر بولوک (Bullock)   برای سواری تفریحی وجود دارند . در این شهر میتوانید ذائقه خود را با پختنیهای مخلوط نیونیا (Nyonya) و غذاهای پرتغالی و نیز محلی آشنا کنید .

آیر کرو (Ayer Keroh) منطقه ای جنگلی و دیدنی در نزدیکی شهر است ضمن آنکه میتوانید از باغ وحش شهر ، مینی مالزیا ، مینی آسه آن (ASEAN) ، زمین گلف و مزرعه پروانه ها و تمساح ها دیدن کنید .