ایالت ترنگانو

ایالت ترنگانو که بخش اعظم آن به دریای چین جنوبی متصل است ، ساحلهای طولانی با آب زلال و ماسه سفید دارد و به همین دلیل یکی از مراکز جذب گردشگران در مالزی به شمار می رود . سواحل طولانی این ایالت باعث رشد قایق سازی ، ورزش های آبی و ماهیگیری گردیده است . این ایالت جزایر بسیاری نیز دارد ، جزایری چون کاپاس  (Kapas) ، پرهنتیان (perhentian)، تنگول (Tenggol)و پارک زیر آب ردانگ (Redang)  که نمایش زیبایست از جهان زیر آب در این منطقه از کره خاکی .

مسافرین از نقاط مختلف جهان در ماههای می و سپتامبر هر ساله در رانتاآبانگ (RantauAbang) به فاصله 60 کیلومتری پایتخت این ایالت – کوالاترنگانو  (KualaTerengganu) گرد هم میایند تا تخم گذاری لاک پشت های عظیم الچثه را تماشا کنند . وزن بعضی از این لاک پشت ها به 375 کیلو گرم و طول آنها به 2،5 متر میرسد . با سفر به این منطقه شما هم میتوانید شاهد خروج این لاک پشتها از دریا ، کندن گودال برای تخم ریزی ، پوشاندن گودالهای پر از تخم با ماسه و بازگشت آنها به دریا باشید . توجه داشته باشید که این حادثه فقط در 6 نقطه از جهان اتفاق میافتد .

با اینکه در این ایالت ذخائر نفت و گاز وجود دارد ، زندگی در ترنگانو تقریبا دست نخورده تر از مابقی ایالات مالزی است . مکانهای دیدنی پایتخت این ایالت موزه ایالتی ، مرکز خرید  (Central Market) و ایستانا مازیا  (IstanaMaziah)  هستند . در 6 کیلومتری شهر ، در چندرینگ   (Chendering) ، مرکز ابریشم بافی کشور سوترا سمائی (SuteraSemai)    واقع گردیده که مراحل بافت ابریشم را به نمایش می گذارد . این مرکز ضمنا مرکز صنایع دستی مالزی هم هست .

در دهانه رودخانه ترنگانو در جزیره دویونگ (PulauDuyong)  میتوانید شاهد کار قایق سازانی باشید که بدون نقشه و تنها با اتکاء به حافظه ، قایقهای رنگارنگی را تولید می کنند . در روسیلا (Rusila)  درست خارج از پایتخت این ایالت میتوانید به تماشای حصیر بافان و سبد بافان مشغول شوید .

در غرب این ایالت تاسیک کنیر(TasikKenyir)   بزرگترین دریاچه دست ساز جنوب شرقی آسیا قرار گرفته که یکی از مراکز اصلی جذب گردشگران این ایالت میباشد . این دریاچه بزرگ دارای صدها جزیره و تعداد بی شماری غار ، آبشارها و جنگل انبوه میباشد که محل مناسبی برای ماهیگیری ، شنا ، قایقرانی و غار پیمائی است . در کنار این دریاچه زمین گلف بزرگی برای علاقمندان آماده شده است .