ایالت کوالالامپور

کوالالامپور به معنی بین النهرین در حوالی 1800 میلادی منطقه تجاری کوچکی بود . این شهر امروزه پایتخت فدارل کشور مالزیست که مرکز فعالیتهای سیاسی و تجاری و تفریحی است . قدیمی ترین مرکز دیدنی و تاریخی این شهر ساختمان سلطان عبدالصمد و میدان استقلال  (merdeka square)  است . پرچم امپراتوری بریتانیا برای آخرین بار در سی و یکم آگوست سال 1957 میلادی در این کشور پائین کشیده شد و به جای آن پرچم جدید مالزی به اهتزاز درآمد .

امروزه کوالالامپور یکی از بلندترین ساختمان های جهان را در خود دارد .

برجهای دوقلوی با شکوه پتروناس به ارتفاع 452 متر در فاصله ای نه چندان دور از چهارمین ساختمان بلند جهان یعنی کوالالامپور قرار دارند .

قطارهای سریع السیر شهری مسافران و گردشگران را به راحتی از نقطه ای به نقطه دیگر شهر منتقل میکند . به هر صورت در راه تبدیل به یک شهر فوق مدرن ، کوالالامپور ساختمانهای متعلق به دوره استعمار انگلیس و بناهای متعلق به قبل از جنگ جهانی دوم را حفظ کرده است . کوالالامپور را ” شهر – باغ ” نیز  می نامند . گردشی در شهر بعد از غروب خورشید و با دیدن درختان و ساختمانهایی که توسط چراغهای رنگی تزئین شده اند این ادعا را ثابت میکند .

باغهای دریاچه (lake Gardens) پارک بزرگی که مملو از گلهای اورکیده و هیبیسکوس هستند ، پارک پرندگان ، پارک آهوان و پارک پروانه ها تنها بخشی از محلهای دیدنی این شهر هستند . موزه ملی و موزه های دیگر کوالالامپور علاقمندان را به تاریخ و فرهنگ مالزی را به خود جلب میکند .

علاقمندان به خرید میتوانند به خیابان بوکیت بینتانگ ، خیابان تونکو عبدالرحمن ، خیابان آمپانگ و همینطور مراکز خریدی همچون The Tall  ، Central Market و China Town سر بزنند . این مراکز با تولیدات متفاوت و قیمتهای مناسب هیچ خریداری را دست خالی رها نمیکند . مناطق ذکر شده دارای مراکز تفریحی نیز هستند . کلوپهای مختلف گلف در کوالالامپور و اطراف آن تجهیزات کافی برای بازی گلف در شب را نیز دارا هستند . کوالالامپور با داشتن رستورانهای مختلف با غذاهائی از چهار گوشه جهان با جوابگوئ هر گردشگر و جهانگردی هست .

پوتراجایا (putrajaya) در 25 کیلومتری کوالالامپور یک سوپر مدرن شهر است که به باغ _ شهر هوشمند هم معروف است . این شهر که زمانی از درختان نخل پوشیده بود امروز نیز در محاصره درختان قرار دارد . پارکها و باغها در جای جای شهر در کنار مدرنترین امکانات شهری قرار گرفته است .

پوترا جایا پایتخت دولتی مالزی شده و دفتر نخست وزیر در ساختمان مجتمع پردانا پوترا (Pardana Putra) نیز در آن واقع است . تیرهای چراغ برق مخصوصا و سفارشی برای این شهر تهیه گردیده است . پارک و پارک آبی این شهر بسیار تماشایست . از دیگر دیدنیهای این شهر مسجد پوترا ، پل دو تکه ، میدان پوترا و مرکز تجاری آن با معماری استثنائیست .