نحوه افتتاح حساب بانکی‌ در مالزی

یکی‌ از نیازهای اساسی‌ و اولیه دانشجویان پس از ورود به مالزی افتتاح حساب بانکی‌ است. در این مطلب به معرفی‌ بزرگترین و مهمترین بانک‌ها و نحوه افتتاح حساب در مالزی پرداخت میشود.


در مالزی چندین بانک داخلی و چند شعب از بانک خارجی‌ وجود دارند. مهترین بانک‌های داخلی مالزی CIMB Bank ، MayBank و RHB Bank و مهمترین شعب بانک خارجی‌ CITI Bank ، HSBC Bank و Bank of China می‌باشند. 

از بین بانکهای مالزی MayBank بزرگترین واحد بانکی‌ در مالزی و دارای شعب و دستگاههای خودپرداز بسیار در مناطق مختلف مالزی است. اما بهترین بانک مالزی به لحاظ خدمات در چند سال گذشته CIMB بوده است که خدمات بانکی‌ و آنلاین خوبی به مشتریان ارائه می‌کند. (برای افتتاح حساب بانکی‌ در مالزی پیشنهاد اول مالزی دات نت این بانک می‌باشد). RHB دیگر بانک معروف مالزی است که جز اولین بانکهای مالزی است که خدمات Visa و Master (دبیت کارت) را به دانشجویان خارجی‌ ارائه کرد. البته در حال حاضر تمام بانکهای مالزی با افتتاح حساب پس انداز به شما دبیت کارت هم ارائه خواهند کرد. با دبیت کارت همانند کردیت کارت میتوانید خرید اینترنتی انجام بدهید و در سراسر دنیا از حساب خود برداشت کنید. تفاوت دبیت کارت و کردیت کارت در نوع شارژ کردن حساب بانکی‌ است. شما با داشتن دبیت کارت تنها مجاز به خرید تا سقف موجودی هستید، در حالیکه با کردیت کارت امکان خرید به مبلغ دلخواه و شارژ کردن حساب پس از خرید را دارید. 

دانشجویان در مالزی تنها با داشتن ویزای تحصیلی مجاز به افتتاح حساب پس انداز هستند. توجه کنید که با ویزای توریستی امکان افتتاح حساب پس انداز وجود ندارد. همانطور که با ویزای دانشجویی مجاز به باز کردن حساب جاری نخواهید بود. 

اما با توجه به اینکه پروسه ویزا یک پروسه طولانی (۲ تا ۳ ماهه) است و دانشجویان در بدو ورود بیشترین نیاز را به افتتاح حساب دارند، بیشتر دانشگاه های مالزی ضمن توافق با بانکهای مالزی شرایطی را برای افتتاح حساب دانشجویان جدید فراهم آورده اند. در بیشتر دانشگاه های دولتی، شعبه ای از یک بانک در داخل دانشگاه وجود دارد که به محض ثبت نام، امکان افتتاح حساب را برای دانشجو فراهم می‌آورد. برای این منظور شما می بایست نامه معرفی‌ نامه را از دانشگاه دریافت کرده و به همراه پاسپورت و نامه پذیرش به بانک مراجعه کنید. مراحل افتتاح حساب و صدور کارت ATM کمتر از نیم ساعت طول خواهد کشید. 

اما در دانشگاه های خصوصی شرایط متفاوت است. در بعضی از دانشگاهها تا زمان صدور ویزای دانشجویی (۲ تا ۳ ماه پس از ثبت نام) نامه معرفی نامه برای دانشجو صادر نمی‌شود، اما در بعضی از دانشگاههای خصوصی مثل ناتینگهام صدور این نامه یکی‌ از مراحل ثبت نام بوده و در اولین روز به دانشجو تحویل داده میشود. 

برای افتتاح حساب پس انداز در مالزی نیاز دارید که مبلغی (بین ۱۰۰ تا ۳۰۰ رینگیت) در حساب خود بگذارید که این مبلغ بلافاصله پس از افتتاح حساب قابل برداشت خواهد بود. 

برای افتتاح حساب جاری در مالزی داشتن ویزای کار و یا ثبت شرکت الزامی است.