قبل و بعد از سفر به مالزی

سفر به کشور مالزی به منظور ادامه تحصیل و یا اقامت میتواند تجربه جدید و متفاوتی باشد که بهتر است برای آرامش خاطر خود و همراهان نکات زیر را به خاطر داشته باشید:

 

۱-  قبل از هر چیز نسبت به قطعی شدن پذیرش خود در دانشگاه مطمئن شویداگر شخصا و به طور مستقیم برای پذیرش در دانشگاهی اقدام کرده‌اید، این نامه به ایمیل شما ارسال میشود. برخی‌ از دانشگاهها ممکن است طی‌ یک ایمیل پذیرفته شدن را اطلاع داده و مدارک را به آدرس پستی شما ارسال نمایند. در صورتی که یک دوست یا یک شرکت به عنوان نماینده شما مسئول پیگیری کارهای مربوطه است، از او بخواهید نامه پذیرش را از دانشگاه دریافت و برای شما ارسال نماید. پس از دریافت نامه پذیرش حتما مشخصات خود، رشته تحصیلی‌ و زمان ثبت نام را چک کنید تا مغایرتی وجود نداشته باشد.

۲-  در صورتی که هنوز گذرنامه دریافت نکرده اید، نسبت به انجام مراحل دریافت گذرنامه اقدام نماییددانشجویان پسر مشمول خدمت سربازی ابتدا می بایست با در دست داشتن اصل نامه پذیرش و مراجعه به وزارت علوم و اداره نظام وظیفه نسبت به دریافت معافیت تحصیلی‌ اقدام نمایند. در صورتی که گذرنامه در اختیار دارید، از داشتن حداقل یک سال اعتبار آن مطمئن شوید.

۳-  با ارسال مدارک مورد نیاز برای ویزا به دانشگاه، نسبت با تکمیل پرونده خود اقدام کنیدبر اساس قوانین جدید اداره مهاجرت مالزی و از ابتدای سال ۲۰۱۲، امکان تبدیل ویزای توریستی به ویزای تحصیلی‌ وجود نداردبر این اساس شما میبایست بلافاصله پس از دریافت نامه پذیرش، با ارسال مدارک تکمیلی نسبت به دریافت ویزای تحصیلی‌ اقدام کنید. این پروسه طولانی بود و ۶ تا ۸ هفته طول خواهد کشید تا نامه تایید ویزا یا Approval Letter شما از اداره مهاجرت صادر و برای دانشگاه ارسال شود. دانشگاه نامه مربوطه را به آدرس پستی شما ارسال کرده و شما ملزم به ارایه این نامه همراه با نامه پذیرش در فرودگاه هستید. پس از دریافت نامه پذیرش و نامه ویزا با مراجعه به سفارت مالزی در تهران برای دریافت ویزای مالزی اقدام کنید

۴-  نسبت به تهیه بلیت هواپیما در تاریخ و زمان مناسب اقدام نماییدسعی‌ کنید بلیت خود را برای حداقل دو هفته قبل از ثبت نام تهیه کنید و در صورتی که در مورد ساعات پرواز امکان انتخاب دارید، پروازی را انتخاب کنید که در طول روز به کوالالامپور می‌رسد.

۵-  در صورتی که دانشگاه امکانات اسکان اولیه را داراست، زمان پرواز و رسیدن خود را به آنها اطلاع داده و نسبت به رزرو خوابگاه اقدام نماییددر غیر این صورت مناسب ترین و نزدیک ترین هتل به دانشگاه را انتخاب نموده و به صورت اینترنتی و تلفنی نسبت به رزرو اتاق اقدام نماییدمعمولا برای رزرو اتاق در هتلهای مالزی نیازی به پیش پرداخت نیست. در صورتی که در رزرو اینترنتی و یا تلفنی با سوالی در این مورد مواجه شدید، پرداخت را به صورت On Arrival عنوان کنید.

۶- لوازم مورد نیاز برای سفر را آماده کنید. سعی‌ کنید وسایل اولیه و وسایل شخصی‌ مورد نیاز را در اولویت قرار دهید. به صورت کلی‌ می‌توان گفت تمام وسایل و ما یحتاج مورد نیاز برای زندگی‌ در مالزی وجود دارد. حتی مواد خوراکی مطابق سلیقه و ذائقه ایرانی‌ از طریق فروشگاههای ایرانی‌ قابل تهیه است. اما توصیه میشود مواردی که در روزهای اول به آنها نیاز پیدا می‌کنید و همچنین لوازمی که اختلاف قیمت زیادی با ایران دارند را به همراه داشته باشید. در ادامه لیست موارد مهم که توصیه میشود با خود همراه داشته باشید ذکر شده است.

پول نقد: حتما به دلار یا یورو و به طور تقریبی معادل هزینه های یک سال زندگی‌

مدارک: شامل گذرنامه، بلیت هواپیما، اصل شناسنامه، اصل کارت ملی، اصل و ترجمه رسمی‌ گواهی نامه، ترجمه رسمی‌ کلیه مدارک تحصیلی، ترجمه رسمی‌ سند ازدواج، اصل کارت پایان خدمت و ۱۲ عدد عکس رنگی ۴*۶ ‌زمینه آبی. (در ضمن توصیه میشود یک نسخه از مدارک خود را به صورت‌ اسکن شده روی ایمیل خود قرار دهید.)

دارو: شامل داروهای اولیه و روزمره

لباس: اگرچه تهیه لباس های متنوع با قیمت مناسب در مالزی به سادگی‌ امکان پذیر است، اما توصیه میشود چند دست لباس مناسب برای ماههای اول همراه بیاورید. کفش مردانه از مواردی است که توصیه میشود از ایران تهیه شود. لباسهای گرم و زمستانی به هیچ عنوان مورد استفاده شما قرار نخواهد گرفت.

ظروف غذاخوری: شامل بشقاب، قاشق، چنگال، کارد و دربازکن.

لوازم آشپزی: در صورت تمایل میتوانید یک عدد قابلمه، ماهیتابه و یک زودپز کوچک همراه خود بیاورید. زودپز و چرخ گوشت از معدود وسایلی‌ است که در مالزی به راحتی‌ پیدا نخواهید کرد. البته با توجه به عرضه گوشت چرخ کرده به صورت آماده، نیازی به داشتن چرخ گوشت احساس نمی‌شود.

مواد خوراکی: تقریبا همه مواد خوراکی که در ایران وجود دارد را در مالزی پیدا می‌کنید. به ویژه اینکه تعداد فروشگاههای ایرانی‌ روز به روز در حال افزایش است. زعفران، سبزی خشک، خشکبار و عدس جز مواردی است که توصیه میشود با خود بیاورید. با توجه به رطوبت هوای مالزی نسبت به بسته بندی مناسب مواد خوراکی که همراه دارید اقدام نماییدهمچنین میتوانید چند عدد غذای کنسروی برای روزهای اول با خود بیاورید.

لوازم الکترونیک: لپ تاپ، دوربین، گوشی موبایل و هر وسیله الکترونیک با ارزشی که دارید با خود بیاورید تا مجبور نباشید برای تهیه آنها مجددا هزینه کنید. در صورتی که تمایل دارید کامپیوتر شخصی‌ خود را با خود بیاورید، از آوردن مانیتور آن خودداری کنید.

کتاب: یک فرهنگ لغت کوچک دو طرفه و کتابها و جزوه هایی‌ که مطمئن هستید به آنها احتیاج پیدا می‌کنید را با خود بیاورید. اما در نظر داشته باشید که از طریق کتابخانه دانشگاه و منابع آنلاین به راحتی‌ میتوانید نیازهای خود را برطرف نمایید.

نرم افزار: تمام نرم افزارهای مورد نیاز را با خود بیاورید. توصیه میشود یک پکیج نرم افزاری جامع و به روز (ترجیحا به صورتDVD) تهیه نمایید.

لوازم دیگر: یک پتوی مسافرتی‌ و سبک، ملحفه، یک بالش کوچک، مسواک، خمیردندان و یک صابون با خود بیاورید.

نکته: بار مجاز به ازای هر نفر مسافر حداکثر ۳۰ کیلوگرم می‌باشد. با توجه به هزینه بسیار بالای هر کیلوگرم اضافه بار به هیچ عنوان بیشتر از حد مجاز لوازم همراه نداشته باشد. به جز این مقدار میتوانید یک کیف دستی‌ و  یک کیف لپ تاپ را با خود به داخل هواپیما ببرید.

۷آخرین مرحله پیش از سفر حضور در فرودگاه، پرداخت عوارض خروج از کشور، کنترل گذرنامه و تحویل دادن بار استحداقل سه ساعت قبل از پرواز در فرودگاه حضور داشته باشید تا بدون استرس و عجله به انجام کارها بپردازید. دو مورد که باید به طور ویژه مورد توجه قرار بگیرد این است که از پذیرش هر گونه بار و وسیله (حتی یک برگ کاغذ)از دیگران خودداری کنید و وسایل خود را هرگز از پیش چشم خود دور نکنید.

بعد از سفر

با رسیدن به فرودگاه کوالالامپور مرحله جدیدی از زندگی‌ برای شما آغاز شده است. باید در نظر داشته باشید که معمولا روزهای اول به دلیل لزوم انطباق پذیری و حجم کارهایی که باید انجام دهید، روزهای نسبتا سختی خواهد بود که باید خود را از قبل برای آن آماده کرده باشید. به‌ ویژه در مورد ارتباط با دیگران که از این به بعد با زبان غیرمادری صورت می‌گیرد. اعتماد به نفس و عدم ترس از صحبت کردن موثرترین عاملی است که در این روزها به کمک شما می آید. در زیر نکاتی‌ عنوان شده است که باید در روز رسیدن به فرودگاه کوالالامپور و روزهای بعد مورد توجه قرار بگیرد.

۱- فرودگاه کوالالامپور از دو بخش مجزا که ترمینالها و ساختمانهای اصلی‌ هستند تشکیل شده است. این دو بخش با یک خط قطار به هم متصل هستند که شما پس از پیاده شدن از هواپیما با همراهی سایر مسافران به ایستگاه قطار خواهید رسید. قبل از سوار شدن به قطار توصیه میشود مبلغ کمی‌ از پولتان (حدود ۲۰۰ دلار) را در صرافی که در قسمت ترمینالها قرار دارد به رینگیت تبدیل کنید و یک سیم کارت تهیه کنید. پس از تبدیل پول و خرید سیم کارت سوار قطار شده و خود را به ساختمان اصلی‌ برسانید. در این قسمت کنترل گذرنامه و تحویل بار صورت خواهد گرفت. در مرحله کنترل گذرنامه، بلیت سفر، گذرنامه و کارت On Arrival (که در پرواز یا فرودگاه به شما داده شده و آنرا تکمیل کرده اید) را به مامور مربوطه تحویل نمایید. مامور کنترل گذرنامه از شما خواهد خواست که نامه پذیرش و نامه ویزا را به او نشان دهید. پس از کنترل گذرنامه با مراجعه به قسمت تحویل بار، وسایل خود را تحویل گرفته و از سالن خارج شوید. در صورتی که کسی‌ به استقبال شما نمی آید، حتما با مراجعه به کانتر تاکسی در داخل فرودگاه و با نشان دادن آدرس هتل یا خوابگاه، یک تاکسی تهیه کرده و خود را به هتل یا خوابگاه برسانید.

۲- اولین مرحله از مراحل ثبت نام، بازدید از دانشگاه، مراجعه به واحد مربوطه و معرفی‌ خود به عنوان دانشجوی جدید است. معمولا در هر دانشگاه واحدی به نام International Office وجود دارد که مسئول راهنمایی و انجام امور دانشجویان خارجی‌ است. با مراجعه به این واحد و پرس و جو در مورد مراحل ثبت نام، برای مراحل بعد برنامه ریزی کنید.

۳- در صورتی که در هتل اقامت دارید، از خوابگاه های دانشگاه بازدید کنید. اگر شرایط برای اقامت فراهم بود میتوانید با هتل تسویه حساب کرده و برای اقامت دائم یا موقت به خوابگاه منتقل شوید.

۴- پس از انجام مراحل ثبت نام از International Office تقاضای معرفی‌ نامه به بانک نموده و پس از صدور آن برای افتتاح حساب به نزدیکترین شعبه بانک مراجعه کنید. معمولا در دانشگاه های بزرگ شعبه ای از بانک CIMB وجود دارد که خدمات مناسبی به دانشجویان ارایه میدهند. فراموش نکنید که در هنگام افتتاح حساب حتما فرم مربوط به دریافت کارتATM و دبیت کارت را تکمیل نمایید. پس از افتتاح حساب، پول خود را در یک صرافی مطمئن به رینگیت تبدیل کرده و آنرا به حساب بانکی‌ خود منتقل کنید. در زمان تبدیل پول حتما نکات ایمنی را در نظر داشته باشید و ترجیحا از یک دوست بخواهید شما را برای این کار همراهی نماید.

۵- در صورتی که مراحل ثبت نام را به طور کامل انجام داده اید، با مراجعه به International Office برای دریافت ویزای دانشجویی یک ساله اقدام نمایید. با توجه به اینکه گذرنامه تنها مدرک شناسایی معتبر شما است، پس از تحویل آن به دانشگاه حتما نسبت به دریافت رسید و کپی تایید شده آن تاکید نمایید.

۶- در صورتی که دانشجوی دوره تحصیلات تکمیلی به صورت By Research هستید، خود را به سوپروایزر یا ادوایزر که از قبل برای شما تعین شده است معرفی‌ نموده و در مورد انجام کارهای اولیه با ایشان مشورت نمایید. مهمترین موضوع گفتگوی شما پس از معرفی‌ اولیه، صحبت در مورد Research Proposal اولیه ای است که شما برای دانشگاه فرستاده اید.

۷- نسبت به تکمیل پرونده دانشجویی در سفارت ایران اقدام نمایید. (توضیحات تکمیلی در اینجا آماده است.)

۸- در صورت تمایل برای اجاره خانه و خرید ماشین اقدام نمایید. توجه داشته باشید که در مالزی به جز در کوالالامپور چیزی به عنوان مشاور املاک رایج نیست و شما برای اجاره یک واحد، باید مستقیما به ساختمان مورد نظر مراجعه و از طریق مدیریت یا افرادی که در هر ساختمان وظیفه اجاره واحد ها را دارند، اقدام به اجاره واحد نمایید. برای خرید ماشین نیز میتوانید به مراکز خرید و فروش ماشین که معمولا در هر شهر وجود دارند مراجعه کنید و یا از انجمنها و گروههای دانشجویی که در داخل دانشگاه اقدام به درج آگهی‌ و خرید و فروش وسایل میکنند استفاده کنید. توجه داشته باشید که برای رانندگی‌ در مالزی نیاز به دریافت گواهینامه مالزیایی دارید. برای این منظور با در دست داشتن گذرنامه و ترجمه رسمی گواهینامه ایران خود (که به تایید سفارت ایران رسیده است) به دفاتر نمایندگی‌ بیمه و صدور گواهینامه مراجعه نمایید. داشتن ویزای دانشجویی یک ساله برای دریافت گذرنامه مالزیایی الزامی است. اما قبل از آماده بودن ویزای یک ساله، میتوانید با گواهینامه بین المللی و یا ترجمه رسمی‌ گواهینامه ایران رانندگی‌ کنید. باید در نظر داشته باشید که اگر چه با این نوع گواهینامه اجازه رانندگی‌ در مالزی را دارید، اما در صورت بروز تصادف، از حمایت بیمه برخوردار نخواهید بود.