ایالت پراک

کشف معادن قلع تاثیر بسزائی در تاریخ و اقتصاد ایالت پراک داشته است . ثروت به دست آمده از این معادن باعث رشد شهرها و گسترش تجارت در این ایالت بوده است . اسناد و مدارک تاریخی کشف و استخراج و تجارت قلع در پایتخت این ایالت شهر ایپوه (Ipoh) در موزه جغرافیا قابل مشاهده است . جدا از قلع ، پراک امروزی با 21000 کیلومتر مربع مساحت ، دیدنی های بسیاری برای گردشگران دارد . پارکهای بزرگ ، خیابانهای منظم با حواشی قابل توجه ، دستفروشان که بیشتر میوه های تازه می فروشند تنها بخشی از این دیدنیهاست . تپه های سنگی پراک نیز جذابیتهای خاص خود را دارند . دو غار معبد معروف به نامهای (Tong SamPoh) و (Perak Tong) بسیار دیدنی هستند .

کوالاکانگسر (Kuala Kangsar)محل اقامت سلطان این ایالت شهر زیبائی است با ساختمانهای قدیمی و بناهای تاریخی با ارزش ازآنجمله میتوان از مسجد عبودیه و قصر اسکندریه نام برد .

در سال 1877 میلادی انگلیسیها تعدادی نشاء به مالزی آوردند تا از کشت آنها مواد خام لاستیک بدست آورند . تنها درخت مانده از این نشاء های وارداتی از انگلستان هنوز در شهر کوالاکانگسر میباشد .

تایپینگ (Taiping) در شمال ایالات یکی دیگر از شهرهای دیدنی است . قدیمی ترین موزه کشور مالزی در این شهر قرار دارد و در بالای تپه ای که دارای هوای خنکتری است هتل بسیار زیبائی بنا گردیده است . این شهر هم دارای باغهای دریاچه و باغ وحش میباشد . مناطق دیگر دیدنی عبارتند از باتو گاجاه (Batu Gajah)  در این منطقه قلعه کلی (Kellie) قرار دارد که توسط یک مزرعه دار ثروتمند اسکاتلندی ساخته شده است . پانکگور(Pangkor)   جزیره ایست در محدوده این ایالت با سواحل زیبا که به قول بعضی در جهان بی نظیر است . علاقمندان به پرندگان خاور دور می بایستی از کوالاگولا (Kuala Gula)   در شمال این جزیره دیدن کنند . بیش از یک صد نوع مختلف پرنده در این منطقه یافت میشود .