انواع بورسیه و کمک هزینه تحصیلی‌ در مالزی

با توجه به نیاز و درخواست متقاضیان تحصیل در مالزی، این مقاله را به معرفی‌ فرصت‌های دریافت کمک هزینه‌های تحصیلی‌ در دانشگاه های مالزی اختصاص خواهیم داد. در ابتدا انواع کمک هزینه در دانشگاه های مالزی را معرفی‌ خواهیم کرد. سپس نحوه اقدام و شرایط دریافت هر کدام را توضیح میدهیم و در آخر کمک هزینه‌های جاری دانشگاه های مالزی را معرفی‌ خواهیم کرد. این بخش در طول زمان تکمیل خواهد شد. 


انواع کمک هزینه تحصیلی‌ در مالزی
در یک دست بندی کلی‌ کمک هزینه تحصیلی در مالزی را میتوانیم به دو دسته تخفیف شهریه و کمک هزینه ماهیانه تقسیم بندی کنیم. تخفیف شهریه بیشتر برای دانشجویان کارشناسی ارائه میشود، در حالی که کمک هزینه‌های ماهیانه برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی مطرح است. 

تخفیف شهریه
با ارائه این کمک هزینه که توسط دانشگاههای خصوصی مالزی ارائه میشود، ۲۰ تا ۵۰ درصد از شهریه سالانه دانشجو کسر خواهد شد. شرایط دریافت این کمک هزینه در دانشگاههای مختلف یکسان نیست. با این وجود کسب نمرات بالا در سال اول تحصیل، این امکان را به شما میدهد که برای سال دوم از دانشگاه درخواست کمک هزینه نمایید. ضمن اینکه دانشجویانی که دارای معدل بسیار خوب در دوره دبیرستان و پیش دانشگاهی هستند، میتوانند در زمان ارسال پرونده پذیرش برای تخفیف شهریه سال اول نیز تقاضا دهند. طبیعی است که تصمیم گیری در این مورد با دانشگاه مربوطه است.

کمک هزینه ماهیانه
این کمک هزینه که بیشتر شامل حال دانشجویان دکترا میشود، خود به انواع مختلف تقسیم بندی میشود. 
این کمک هزینه میتواند شامل قرارداد رسمی‌ با دانشگاه یا دانشکده باشد و دانشجو در قبال انجام تعهداتی مانند انجام یک پروژه تحقیقاتی‌ یا تهیه مقالات بین المللی مبلغی را به صورت ماهیانه دریافت می‌کند. این نوع کمک هزینه اصطلاحا اسکالرشیپ یابورسیه نامیده میشود. 
نوع دیگر کمک هزینه به دانشجویان دکترا که بسیار مرسوم تر است، توسط استاد راهنمای دانشجو پرداخت میشود. در این صورت استاد با توجه به بودجه‌ای که در اختیار دارد، مبلغی را به صورت ماهیانه به دانشجو پرداخت می‌کند. این کمک هزینه در قبال تعهد دانشجو در دستیاری تدریس (Lecturer Assistant) و یا دستیاری در تحقیق (Research Assistant) پرداخت میشود. این نوع کمک هزینه اصطلاحا با کلمات فاند یا گرانت شناخته میشوند. 

نحوه درخواست و دریافت این کمک هزینه
برای دریافت این کمک هزینه، شما باید سوپروایزر یا استاد راهنمای خود را شناسایی کرده باشید. برای این کار می بایست پروپوزال دکترا را آماده کرده و به همراه رزومه خود برای اساتیدی که در زمینه مرتبط کار کرده اند، ارسال کنید. (دانلود نمونه پروپوزال و رزومه). پس از تائید پروپوزال توسط استاد، در واقع شما یک سوپروایزر پیدا کرده اید که این اولین مرحله برای تحصیل در مقطع دکترا است. در مکاتبات بعدی با استاد میتوانید نظر ایشان را در مورد حمایت مالی از تحقیق خود جویا شوید. در این زمان ممکن است با جواب مثبت یا منفی‌ استاد مواجه شوید و یا اینکه استاد کار تحقیقاتی‌ دیگری را که برای آن بودجه تعریف شده است، به شما پیشنهاد دهد. 

لطفا این مورد را رعایت کنید:
۱- هرگز در مکاتبات ابتدایی از استاد طلب کمک مالی نکنید.
۲- نوع نگارش و نحوه درخواست کمک هزینه بسیار مهم است. این مطلب باید به زبان رسمی‌ و با لحن بسیار مودبانه مطرح شود.