شرایط کار ضمن تحصیل در کشور نروژ

از انجا که کشورهای مختلف، قوانین متفاوتی در رابطه با کار ضمن تحصیل دارند، امروزه کشور نروژ یکی از بالاترین استانداردهای را در زمینه ی عالی بودن کیفیت سطح زندگی وکار ضمن تحصیل در دنیا را دارد، که این بدان معناست که یکی از پرهزینه ترین کشورها نیز می باشد. اگر که شما یک دانشجو هستید، این بدان معناست که میتوانید تا حدی بر روی کمک هزینه تحصیلی که به شما داده خواهد شد حساب کنید. همزمان، اگرکه شما با نیازهای دیگری بسته به موضوع تحصیلی شما و قرارداد تحصیلی بین دانشگاهی که در کشور شماست و دانشگاهی که در نروژ است مواجه شوید، همچنین می توانید برای تامین مالی که جهت هزینه های زندگی شما قابل پرداخت است، واجد شرایط باشید. با وجود پایین بودن میزان شهریه ها، دانشجویان باید یک شهریه ای را بصورت ترمی پرداخت کنند که در حدود ۶۶ یورو برای هر ترم می باشد.

شرایط کلی کار ضمن تحصیل در نروژ برای دانشجویان

دانشجویان بین المللی که در نروژ اجازه ی اقامت دانشجویی را دارند مجاز به جستجو برای استخدام یک کار تمام وقت نمی باشند. اگرچه دانشجویان میتوانند درخواست اجازه برای بدست آوردن کار پاره وقت درشمن تحصیل یا اجازه ی جستجو برای استخدام شدن برای یک کار تمام وقت ، در طول تعطیلات را بدهند. بعلاوه، استخدام بطور تمام وقت اگرچه برای یک دوره ی زمانی  میتواند جستجو شود. هر بارکه یک دانشجوی بین المللی مجوز را دریافت میکند، مجاز به ۲۰ساعت کار در طول هفته می باشد. به همراه درخواست مجوز کار، یک نامه باید توسط دانشگاه/مدرسه ارائه شود که بیان می کند تحصیلات دانشجو تحت تاثیر کار قرار نخواهد گرفت. درخواست های مربوط به مجوز کار باید به نزدیک ترین ایستگاه پلیس ارائه شوند.این حائز اهمیت است که توجه داشته باشیم بیشترین موسسات نروژی استخدام در محیط دانشگاه را ندارند، بنابراین دانشجویان باید خارج از دانشگاه به دنبال کار بگردند. میزان دستمزد برای کار پاره وقت برای دانشجویان بسته به نوع شغلی که در ان استخدام می شوند، به ازای هر یک ساعت بین ۶ تا ۱۰ یورو می باشد.

یافتن یک شغل پاره وقت در حالیکه یک دانشجوی بین المللی هستید اگرچه چالش برانگیز، اما امکان پذیر است. اگر که سالهاست که در نروژ هستید، یافتن یک کار در مقایسه با کسانی که تازه چند ماه است که به آنجا آمده اند بسیار آسانتر می باشد. زبان نروژی یا اسکاندیناوی اغلب یک پیش شرط لازم برای کسب یک شغل در نروژ می باشد. اگرچه، بعضی موقعیتها مثل کار در یک هتل،  اژانسهای مسافرتی و یا در بعضی از رستورانها زبان انگلیسی را می پذیرند و الزامی به دانستن صرفا زبان رسمی مردم نروژ را ندارید.

کجا می توانم یک شغل پاره وقت پیدا کنم؟

بسیاری از شغلهای پاره وقت در پرتالهای متفاوت تبلیغ می شوند.

FINN.no: مهمترین پرتال در نروژ.

پرتال حرفه ی BI: ترکیبی از موقعیتهای پاره وقت و تمام وقت مخصوصا برای دانشجویان BI.  آنرا از طریق bi@ می توانید پیدا کنید.

NAV.no: اداره ی کل کار و رفاه نروژ یک پرتال بزرگ برای جستجوی موقعیت های شغلی را دارد.

آژانسهای کاریابی و سایر موسسات، اغلب از وبسایتهای خود و فیس بوک جهت اطلاع دادن در مورد موقعیت های کاری ضمن تحصیل در نروژ استفاده می کنند.

چگونه برای کار در نروژ درخواست دهیم؟

اگر که شما مایل به ارسال یک درخواست کار پاره وقت در کشور نروژ هستید، باید بدانید که این مساله در نروژ کاملا رایج است. ما پیشنهاد می کنیم که زمانیکه می توانید با کارفرمایان ملاقات کنید،  خودتان را برای شرکت در این مصاحبه ی کاری از قبل آماده کنید. چیزهایی در مورد اینکه آنها چه کار می کنند، با چه کسی باید صحبت کنید، فرایند کاری انها چکونه می باشد، چه سوالاتی بیشتر در این مورد مصاحبه های شغلی پرسیده می شود وترجیحا زبان نروژی را بدانید و برای اینکه توانایی ها ومشارکتهای بالقوه تان را ارائه کنید خود را آماده کنید.

تشریفات-مالیات و مجوز کار

قبل از ارتباط با کارفرمایان بالقوه آماده باشید، بر روی مالیات، و مجوز کار از قبل یک مطالعه داشته باشید و و مطمئن شوید که یک حساب بانکی در نروژ دارید.

در اینجا نکات کلیدی وجود دارد که به آنها اشاره می کنیم:

شما برای کار ضمن تحصیل در نروژ نیاز به یک کارت کاهش مالیات دارید و همچنین برای گرفتن یک کارت کاهش مالیات نیاز به یک قرارداد شغلی دارید. با آوردن کارت اقامتتان یا گواهی ثبت خود، و قرارداد شغلی تان، یک کارت کاهش مالیات را از اداره ی مالیات درخواست دهید.کارفرمای شما، از شما انتظار خواهد داشت که یک حساب بانکی در نروژ داشته باشید.