شرایط اخذ اقامت

نروژ یکی از کشور های اسکاندیناوی از کشورهای اتحادیه اروپا می باشد. این کشور پذیرای تعداد زیادی از مهاجرین است. شرایط تحصیل رایگان در نروژ یکی دیگر از جذابیت های این کشور سرد اروپاست. یکی از سوالاتی که معمولاً پرسیده می شود، روش های اخذ تابعیت و اقامت نروژ پس از تحصیل و یا روش های دیگر مهاجرت به این کشور است. از جمله روش های مهاجرت به این کشور ، اخذ ویزای تحصیلی از طریق اعزام دانشجو ، ویزای کار در نروژ و اقامت نروژ از طریق کار و اخد اقامت نروژ از سرمایه گذاری و همچنین اقامت از طریق ازدواج است. در همه ی این راه ها شخص باید پس از ورود به خاک نروژ نسبت به طی مراحل کسب تابعیت و اقامت نروژ اقدام کند.

روش های مهاجرت و اقامت نروژ

  1. اخذ اقامت از طریق ویزای تحصیلی
  2. اخذ اقامت از طریق ویزای کار
  3. اخذ اقامت از طریق ویزای سرمایه گذاری
  4.  اخذ اقامت بواسطه ازدواج با تبعه نروژی
  5. اخذ اقامت از طریق پناهندگی

قانون اقامت تولد فرزند در نروژ

تولد فرزند ، نوزاد یا بچه دار شدن در نروژ به خودی خود باعث ایجاد تابعیت نروژ برای طفل نمی گردد.

متولد شدن از والدین نروژی

فرزندی که در نروژ و یا در کشوری دیگر از پدر و مادر نروژی به دنیا آمده باشد نروژی محسوب می شود. از اول سپتامبر 2006 در قانون شرط نشده است که حتماً پدر و مادر با همدیگر ازدواج کرده باشند و طفل فقط با داشتن یک مادر نروژی از ژانویه 1979 تابعیت نروژی مادر به وی منتقل می گردد و او نروژی محسوب می شود.

اخذ اقامت نروژ از طریق ازدواج

شخصی که بایکی از اتباع نروژ ازدواج نماید می تواند بعد از گذشت 3 سال ازدواج آن ها تابعیت نروژ را کسب نماید مشروط بر اینکه مدت اقامت وی در نروژ کمتر از 7 سال نباشد.

کسانی که قبلاً تابعیت و اقامت نروژ را داشته اند و بطریقی ترک تابعیت نموده بعد از یکسال اقامت در نروژ می توانند تابعیت نروژ را مجدداً تحصیل نمایند.

از اول سپتامبر 2008 متقاضی تابعیت نروژ بایستی مدرکی دال بر مهارت و آشنا بودن به زبان نروژی و یا سامی ازائه نموده و یا اینکه گواهی حضور در کلاس های آموزش زبان نروژی به مدت 300 ساعت داشته باشد.

شخصی که تابعیت نروژ را کسب نموده بعد از تحصیل تابعیت نروژی بایستی مدرکی دال بر ترک تابعیت خارجی خود ارائه و ثابت نماید دیگر تابعیت کشور قبلی خود را از دست داده است.

تابعیت نروژی پدر و مادر به فرزندان زیر 18 سال انتقال می یابد مشروط بر اینکه آن ها نیز 2 سال در آنجا اقامت داشته باشند.

(لازم به ذکر است شرط 2 سال اقامت برای فرزندان زیر هیجده سال که در کشور دیگری از کشورهای اروپائی زندگی می کنند ضروری نیست).

کسب اقامت تابعیت نروژ از طریق فرزند خواندگی

از اول سپتامبر 2006 افراد زیر 18 سال که توسط تبعه نروژی بعنوان فرزند خوانده پذیرفته می شوند خود بخود بعنوان تبعه نروژ محسوب می گردند. چنانچه طفلی خارج از نروژ بعنوان فرزندخوانده پذیرفته شود اخذ رضایت دولت نروژ نیز ضروریست.

راه های از دست دادن تابعیت نروژ

تابعیت نروژ به یکی از طرق زیر از بین می رود:

  • کسب تابعیت کشور دیگری

چنانچه تبعه ی نروژ بصورت ارادی تابعیت کشور دیگری را کسب نماید خودبخود تابعیت نروژ را از دست خواهد داد.

  • نروژی هائی که بطور دائم خارج از نروژ زندگی می نمایند

تبعه ی نروژ که با تولد تابعیت نروژ را کسب نموده اما کمتر از 2 سال در نروژ یا 7 سال در یکی از کشورهای اروپایی اقامت نمایند می بایستی قبل از رسیدن به 22 سالگی برای باقی ماندن به تابعیت نروژ اقدام نمایند. ترک تابعیت خارجی این افراد ضروری نیست و همین که به تابعیت نروژ باقی بمانند کفایت می کند.

قانون تابعیت مضاعف در نروژ

بطور کلی، تابعیت مضاعف در نروژ پذیرفته نشده است و ولی موارد زیر استثناء هستند:

  1. شخصی که خارج از نروژ از یکی از اتباع نروژی متولد ده و در آن کشور اصل خاک ( محل تولد) پذیرفته شده است و قانون تابعیت آن کشور وی را تبعه کشور محل تولد شناسد (برای مثال طفلی که در خاک آمریکا از والدیم نروژی به بدنیا آمده است)
  2. افرادی که از والدین نروژی و خارجی متولد شده اند و ممکن است تابعیت خارجی به آن ها تحمیل شود.
  3. کسانی که تابعیت نروژ را طی تقاضا کسب کنند حتماً می بایستی تابعیت قبلی خود را از دست بدهند.