مزایا و معایب تحصیل در کشور هلند

کشور هلند از کشورهای عضو شینگن و از جمله کشورهای پیشرفته در زمینه های کشاورزی ، صنعت و توریسم می باشد که پایتخت آن شهر آمستردام و واحد پول آن یورو می باشد. علاقه مندان مهاجرت به هلند و ادامه تحصیل در هلند این امکان را دارند که از زمان اتمام تحصیلاتشان به مدت یک سال شغل مناسبی پیدا کنند. سپس می توانند به مدت طولانی تر یا حتی به طور دائم در کشور هلند اقامت داشته باشند. در کشور هلند بیشتراز 160 مرکز تحقیقاتی و دانشگاهی مستقر شده که این تعداد دانشگاه در مقایسه با دیگر کشورهای اروپایی بسیار قابل توجه است البته قابل ذکر است که تنها حدود نیمی از این مراکز قابل تایید وزارت علوم ایران هستند.

مزایای تحصیل در هلند

1. سطحی کیفی بالای آموزش در هلند
2. تحصیل در هلند در اکثر رشته ها به زبان انگلیسی
3. هزینه های مناسب تحصیل در هلند
4. امکان تبدیل ویزای تحصیلی  بلافاصله بعد از اتمام تحصیل به ویزای کاری بدون فوت وقت
5. امکان اخذ اقامت بعد از 5 سال کار در هلند
6. اجازه بردن همراه در هنگام تحصیل در هلند

یکی از دلایل انتخاب کشور هلند از طرف دانشجویان مقرون به صرفه بودن هزینه تحصیل در هلند نسبت به کشورهای ایالات متحده و انگلستان است. همچنین این امکان وجود دارد که که دانشجویان کار نیمه وقت در طول دوره تحصیل خود داشته باشندکه مقداری از مخارج زندگی خود را تامین کند.

وجود دانشگاه های معتبر و دارای رتبه جهانی در هلند باعث ترغیب دانشجویان زیادی برای تحصیل در این کشور شده است، همچنین مدت زمان 12 ماه برای پیدا کردن شغل مورد نظر در هلند و در نهایت تبدیل ویزای تحصیلی به ویزای کاری علت علاقه داوطلبان است.

شرایط تحصیل در هلند

امروزه تحصیل در کشور های خارجی امری عادی تلقی می شود و فقط بحث بر سر انتخاب کشور و دانشگاه مناسب جهت ادامه تحصیل است . هلند جزو آن دسته از کشور هایی است که نیمی از دانشگاه های آن مورد تایید وزارت علوم است . از این رو این مقاله برای افرادی که قصد تحصیل در هلند را دارند مناسب است .
برای تحصیل در هلند در مقطع کارشناسی لازم است مدرک معتبر دیپلمی با معدل بالای 12 و مدرک آیلتس 6 داشته باشید . اگر فردی دارای مدرک دیپلم نبود نیز می تواند برای اخذ پذیرش تحصیل در هلند اقدام کند ، با این تفاوت که فرد باید در آزمون ورودی دانشگاه های هلند شرکت کرده و در صورت قبولی در رشته مورد علاقه اش شروع به تحصیل کند . اگر فردی مدرک آیلتس نیز نداشته باشد می تواند در دوره های آموزش زبان انگلیسی که در هلند برگزار می شود شرکت کند . پیشنهاد می شود برای اخذ پذیرش ابتدا مدرک زبان خود را گرفته و سپس اقدام به ارسال مدارک کنید تا شانس بیشتری برای اخذ پذیرش داشته باشید . در این مقطع اجازه 10 ساعت کار دانشجویی توسط دولت هلند به شما داده خواهد شد تا بتوانید مقداری از هزینه های زندگی خود را تامین کنید . زبان تدریس دروس در رشته های مختلف در بعضی دروس ، انگلیسی و در برخی دیگر آلمانی می باشد لذا داشتن مدرک B1  یا  B2  نیز لازم و ضروری است . طول دوره کارشناسی حدودا 4 سال است .
برای تحصیل در هلند در مقطع کارشناسی ارشد باید مدرک کارشناسی معتبر از دانشگاه معتبر داشته باشید . در این مقطع که 2 سال به طول می انجامد ، اجازه 20 ساعت کار در هفته را به شما خواهند داد . یکی از مزایای تحصیل در هلند در مقطع کارشناسی ارشد این است که فردی که قصدتحصیل در مقطع دکتری را نیز دارد ، می تواند به راحتی برای آن مقطع پذیرش بگیرد .
برای تحصیل در هلند در مقطع دکتری که طول آن 4 سال می باشد ، باید مدرک کارشناسی ارشد معتبر داشته باشید .  در این مقطع اغلب رشته ها به زبان انگلیسی تدریس می شود . اگر فردی دارای مقالات بین المللی باشد و مدرک زبان آیلتس 7 داشته باشد و استاد راهنمایی برای تز دکتری خود داشته باشد ، می تواند راحت تر از دیگران برای این مقطع پذیرش بگیرد . به دلیل این که به کسانی که قصد تحصیل در هلند در مقطع دکتری را دارند بورسیه تحصیلی تعلق می گیرد و ماهیانه مبلغ 2000دلار حقوق می دهند ، رقابت بر سر اخذ پذیرش در مقطع دکتری بسیار شدید می باشد . اگر فردی موفق به اخذ بورسیه نشد ، دولت هلند اجازه 30 ساعت کار دانشجویی را به او خواهد داد تا بتواند هزینه تحصیل خود را تامین کند