هزینه تحصیل و زندگی در هلند

هزینه تحصیل و زندگی در هلند شامل غذا ، حمل و نقل عمومی ، خرید کتاب ، پوشاک و فعالیت های مربوط به اوقات فراغت می باشد. البته علاوه بر این ها شما یک هزینه برای اجاره مسکن و بیمه سلامت نیز دارید. تقریبا هزینه تحصیل و زندگی در هلند برای یک سال برابر با ۸۰۰ الی ۱۱۰۰ یورو در ماه است.
با توجه به آمار های سایت Euro student ، از مجموع مطالعات بر روی مخارج دانشجویان خارجی در هلند ، ۳۷% از مخارج مربوط است به وسایل خانگی ، ۱۵% جهت شهریه تحصیلی و ۳% نیز جهت حمل و نقل خرج می شود. هزینه های تحصیلی دانشجویان در هلند نسبت به میانگین همین هزینه ها در سایر کشور های اروپایی در سطح بالایی قرار دارد.

هزینه های اقامت در کشور هلند

اگر شما یک دانشجو با درآمد متوسط به عنوان مثال از طریق بورس تحصیلی باشید ، متوجه خواهید شد که یک سوم از درآمد شما صرف مخارج خانه می شود. یک اتاق متوسط در هلند حدود ۳۰۰ الی ۶۰۰ یورو در ماه هزینه دارد.

در اینجا برای مثال میانگین هزینه های خانه را برای یک دانشجو با توجه به نوع خانه ی اجاره ای خدمت شما عرض می کنیم:

  • اگر دانشجو به تنهایی یک خانه مستقل را اجاره کند هزینه ای حدود ۴۱۹ یورو در ماه دارد.
  • هزینه زندگی دانشجویی همراه با یک هم اتاقی برابر است با ۵۷۲ یورو در ماه
  • هزینه زندگی در خوابگاه دانشجویی برابر است با ۳۴۰ یورو در ماه

۲۹% از دانشجویان در هلند ، در خوابگاه های دانشجویی زندگی می کنند تا میزان مخارج آن ها کمتر شود. به طور کلی هزینه های زندگی در هلند نسبت به میانگین بین المللی ، بالاتر می باشد.

به خاطر داشته باشید که هزینه های متفاوتی در اجاره خانه ی شما وجود دارند. برای مثال ، قبل از اینکه خانه ای را اجاره کنید در ابتدا نیاز به پرداخت بیعانه برای منزل هستید که هزینه آن معمولا برابر با هزینه اجاره یک ماه است. البته این بیعانه در هنگامی که قرار داد اجاره خانه تمام شده باشد و وضعیت خانه نسبت به روز اولی که دریافت شده ، تغییری نکرده باشد به شما عودت داده خواهد شد. گاهی اوقات ممکن است مستاجر قبلی از شما بخواهد که اسباب منزلش را شما قبول کنید ( بیشتر خانه ها در هلند بدون اثاثیه هستند ) و این بر عهده شماست که اگربه وسایل نیاز دارید آن ها را قبول کنید یا خیر . اگر شما تمایل به دریافت اسباب خانه هستید ، می بایست شما و مستاجر قبلی بر سر قیمت به توافق برسید و همچنین شما می توانید قبل از آن بررسی کنید که آیا این وسایل را می توانید در جایی دیگر ارزان تر خریداری نمایید یا خیر.

مورد بعدی در رابطه با هزینه تحصیل و زندگی در هلند ، هزینه های گاز ، برق ، آب ، زباله و اینترنت می باشد که ممکن است در زیر مجموعه هزینه اجاره خانه شما باشد یا خیر. این هزینه ها به شرکتی که از آن ها سرویس گرفته اید بستگی دارد. هزینه های جانبی برای یک آپارتمان سه اتاقه به طور میانگین ۱۶۵  یورو در ماه می باشد. هزینه اینترنت نیز به طور میانگین ۲۳ یورو در ماه هزینه دارد .
میانگین هزینه های حمل و نقل در هلند ماهیانه ۳۵ یورو می باشد .

هزینه های مربوط به تحصیل در هلند

هزینه های تحصیل علاوه بر شهریه های دانشگاهی ، شامل کتاب و وسایل کمک آموزش نیز می شود. این هزینه ها می تواند با توجه به رشته تحصیلی شما متفاوت باشد ولی معمولا بین ۳۰۰ الی ۶۵۰ یورو در سال برای شما هزینه بر می دارد.

شهریه تحصیل در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در هلند

دولت هلند برای دانشگاه های این کشور دو نوع شهریه تحصیلی شامل قانونی و نهادی ایجاد کرده است.

هزینه های قانونی را دولت هلند برای تمام دانشگاه های این کشور تنظیم کرده است. تمام دانشجویان هلندی و دانشجویان کشور های عضو اتحادیه اروپا و منطقه اقتصادی اروپا برای پرداخت شهریه های تحصیلی خود در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد می بایست این نوع شهریه را پرداخت نمایند. برای سال ۲۰۱۶-۲۰۱۷ شهریه قانونی سالیانه ۱۹۸۴ یورو می باشد.

شهریه های نهادی توسط خود دانشگاه تعیین می شوند و برای دانشجویانی است که از اتباع خارج از اتحادیه اروپا و منطقه اقتصادی اروپا می باشند. این نوع شهریه به نوع رشته و مقطع تحصیلی بستگی دارد. برای سال ۲۰۱۶-۲۰۱۷ این شهریه بین ۶۰۰۰ تا ۲۰,۰۰۰ یورو در سال می باشد.
شهریه دوره های مقدماتی برای اتباع داخل و خارج از اتحادیه اروپا یکسان و سالیانه بین ۶۰۰۰ تا ۱۲۰۰۰ یورو می باشد.

دوره های کارشناسی برای دانشجویان اتحادیه اروپا ۱۹۸۴ یورو و برای دانشجویان خارج از اتحادیه اروپا از ۶۰۰۰ تا ۱۰,۰۰۰ یورو در سال متغیر می باشد.

شهریه های تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد برای دانشجویان اتحادیه اروپا ۱۹۸۴ یورو و برای دانشجویان خارج از اتحادیه بین ۷۰۰۰ تا ۲۰,۰۰۰ یورو در سال می باشد. همچنین شهریه تحصیلی برای دوره های MBA تقریبا بین ۴۰,۰۰۰ تا ۵۰,۰۰۰ یورو می باشد.

توجه داشته باشید که شهریه های تحصیلی ، هزینه های مربوط به خرید کتاب ، لباس ، کارآموزی و دیگر هزینه های اضافی مربوط به تحصیل را شامل نمی شود. با توجه به سطح تحصیلی و رشته مورد نظر ، این گونه هزینه های اضافی بین ۵۰۰ تا ۲۰۰۰ یورو در سال متغیر می باشند.
با توجه به آمار سازمان خدمات مهاجرت و اعصای تابعیت هلند (IND) ، دانشجویان به طور متوسط سالیانه ۱۰,۳۵۰ یورو برای پوشش هزینه های زندگی شامل خدمات مربوط به مسکن ، غذا ، بیمه سلامت و حمل و نقل در هلند نیاز دارند.