شرایط کار ضمن تحصیل در کشور هلند

از بهترین روشهای مهاجرت به کشور هلند ، مهاجرت تحصیلی میباشد . زیرا کشور هلند دارای دانشگاه های با سطح علمی بالایی است و شما به عنوان یک دانشجوی بین المللی در کشور هلند امکان کار در حین تحصیل را دارید . این امر یعنی داشتن شغل در حین تحصیل به شمایی که دانشجوی هلند اید کمک میکند تا برخی از هزینه های زندگی دانشجویی خود را پرداخت و تامین کنید .

همچنین شما دانشجویان کشور هلند میتوانید هزینه های بیشتری را نیز تامین کنید ، هزینه هایی از قبیل اوقات فراقت و خوراک و … . لازم به ذکر است شما دانشجوی محترم کشور هلند که قصد کار در حین تحصیل را داری ، میتوانی با کار در زمان تحصیل تجربه ای نیز چه در زمینه ی تحصیلی خود چه در زمینه های دیگر کسب نمایی.

در کشور هلند بسته به ملیت شما دانشجوی کشور هلند و برخی نیاز های جامعه ، به شما که دانشجوی بین المللی هستید اجازه کار داده میشود اما این اجازه کار محدودیت هایی نیز دارد .

ـ دانشجویان عضو اتحادیه اروپا (به جز کشور کرواسی) و کشورهایی چون سوئیس قادر به کار در کشور هلند در حین تحصیل بدون محدودیت هستند . این عزیزان میتوانند در حین تحصیل در کشور هلند مشاغل مورد نیاز خود را از طریق راه هایی چون تخته کار ، ارسال رزومه به صورت آنلاین و آژانس های کاریابی پیدا کرده و مشغول به کار شوند . همچنین اجازه ی کار برای دانشجوبان عضو اتحادیه اروپا لازم نیست و آنها میتوانند بدون محدودیت ساعتی کار کنند .

ـ دانشجویان کروات و دانشجویان غیر اتحادیه اروپا محدودیت هایی برای کار آنها وجود دارد ، محدودیت هایی از قبیل اجازه کار در حین تحصیل و محدودیت ساعات کاری .

مدت زمان مجاز برای کار حین تحصیل در هلند

اینکه دانشجو برای انجام کار نیمه وقت دانشجویی در هلند به اجازه کار (مجوز) نیاز دارد به ملیت شخص دانشجو وابسته است. تمام دانشجویان اتحادیه اروپا و سوئیس (غیر از کروواسی) برای کار دانشجویی در هلند محدودیتی ندارند. اما شرایط کار دانشجویی در هلند برای شهروندان کروواسی به شرایط بازار و کارفرمای آن­ها بستگی دارد. قابل ذکر است برای این شهروندان اتحادیه اروپا محدودیتی ار نظر تعداد ساعات کاری وجود ندارد.

دانشجویان سایر کشور­ها برای کار دانشجویی در هلند طی دوران تحصیل، به مجوز کار نیاز دارند. این مجوز باید توسط کارفرما از ارگان مربوطه درخواست گردد. قابل ذکر است که صدور این مجوز حدود ۵ هفته به طول می­انجامد. دانشجویان خارج از اتحادیه اروپا که مجوز کار دانشجویی در هلند را دارند، مجازند که در طول سال تحصیلی حداکثر ۱۰ ساعت در هفته (مقطع لیسانس)، ۲۰ ساعت در هفته (مقطع فوق لیسانس) و ۳۰ ساعت در هفته (مقطع دکتری) کار کنند. این دانشجویان در فصول تعطیل سال (ژوئن، جولای و آگوست) اجازه کار تمام وقت دارند. درآمد شخص دانشجو برای کار دانشجویی نیمه وقت حین تحصیل در هلند ، ساعتی ۸ تا ۱۰ یورو می­باشد.

حداقل دستمزد ساعتی در هلند

قوانین کار در هلند حداقل دستمزد ساعتی را تعیین نکرده است زیرا تعداد ساعت کار در یک هفته نسبت به هر نوع کسب و کار می تواند متفاوت باشد. این قانون حداقل دستمزد ماهیانه را برای افراد مشغول به کار تمام وقت تعیین می کند. مبالغ زیر مبلغ نا خالص دریافتی است که مالیات و بیمه از این مبالغ کسر خواهد شد.

۳۶ ساعت در هفته                              ۹٫۹۵ یورو

۳۸ ساعت در هفته                              ۹٫۴۳ یورو

۴۰ ساعت در هفته                               ۸٫۹۶ یورو

قانون کار هلند در خصوص کار ضمن تحصیل در هلند

در خصوص کار ضمن تحصیل در هلند  می توان ادامه داد که تعدادی از قراردادهای شغلی که برای مدت محدود تنظیم می شود سه ماهه هستند اما امکان تنظیم قرارداد کاری حتی به مدت بیش از ۲ سال نیز وجود دارد. اگر مدت قرارداد کاری کمتر از ۲ سال باشد دوره آزمایشی بیشتر از یک ماه نخواهد بود و حداکثر مدت دوره آزمایشی در قراردادهای کاری ۲ ماه است . در زمان دوره آزمایشی هر دو طرف کارفرما و کارمند برای کار ضمن تحصیل در هلند  اجازه فسخ فوری قرارداد کاری را دارند. قرارداد های دائمی برای یک دوره نا محدود می تواند توسط کارفرما و با رضایت کارمند در صورت تأیید UWV WERKbedrijf یا دادگاه متوقف می شود. کارکنان ارزیابی بررسی می کنند که دلایل معتبری برای لغو قرارداد کاری وجود داشته باشد. اگر کارفرما بدون اخذ تأیید و اطلاع قرارداد را خاتمه دهد کارمند می تواند خاتمه قرارداد را لغو کند البته این قانون درمورد اخراج به دلایل تقلب یا سرقت کارمند قابل اجرا نیست. حداقل تعطیلات در سال ۲۰ روز برای کارکنان تمام وقت که هفته ای ۵ روز کار می کنند است در واقع ۴ برابر تعداد ساعت کاری در هر هفته. درهلند اجازه کار  tewerkstellingsvergunning نامیده می شود. دانشجویان در ماههای ژوئن، جولای و آگوست اجازه کار تمام وقتدانشجویی در هلند دارند. اگر مایل به کار در هلند هستید به یک شماره خدمات شهروندی نیاز دارید که BSN نامیده می شود. هنگامی که در شهرداری ثبت نام می کنید به صورت خودکار یک BSN دریافت می کنید.

مالیات کار دانشجویی در هلند

دانشجویی که در هلند مشغول به کار است و کار دانشجویی در هلند دارد ، ملزم به پرداخت مالیات بر درآمد خود می­باشد. حدود یک سوم از درآمد ناخالص شخص دانشجو به عنوان مالیات بر درآمد وی محسوب می­گردد. قابل ذکر است دریافت بورس تحصیلی هلند نیز مشمول مالیات می­شود.

کار بدون نیاز به اجازه ی کار

استثنایی وجود دارد در اجازه کار موقت که اگر شما در حال تحصیل به کار اموزی بپردازید ، دریافت اجازه کار شامل شما نخواهد شد ولی موسسه ای که شما در آن مشغول هستید و کارفرمای شما باید این امر را تائید کند .

BSN یا همان تاییدیه سازمان شهروندی کشور هلند ، برای کار در کشور هلند در حین تحصیل نیز لازم است و باید در هفته اول شروع کار ، خود را در BSN ثبت نام کنید .

جهت کار در حین تحصیل در کشور هلند باید شما بیمه شوید ، که این بیمه خود دو نوع دارد : ۱٫ بیمه خصوصی ۲٫ بیمه عمومی

بهتر است بدانید در کشور هلند بیمه خصوصی ارزانتر و محبوتر است و برای دانشجویان بسیار مناسب است و برای این امر شما باید یک شرکت بیمه را برگزینید و عضو آن شوید.