ادامه مطالب

مطالب مرتبط متفرقه متفرقه

مطالب متفرقه

ویزای شینگن چیست؟

معاهده شينگن قراردادی است که در ۱۴ ژوئن سال ۱۹۸۵ میلادی، جهت ورود آزاد ساکنین کشورهای اروپایی بدون نیاز به ویزا و کاهش مشکلات رفت و آمد آنها از جمله برچیده شدن مرزها و ایستگاه های بازرسی مرزی، درعرشه کشتی "پرنسس ماری آسترید" روی رودخانه "ماسل" نزدیک شهری به نام "شينگن" در لوکزامبورگ، مرز بین فرانسه و آلمان، به امضای ۵ کشور آلمان، فرانسه، هلند، بلژیک و لوکزامبورگ رسید و در ۳ اکتبر سال ۱۹۹۰ میلادی پس از اتحاد آلمان شرقی و غربی، مجددا با امضای آلمان متحد، تکمیل گردید.

انواع ویزای شنگن
ویزای شنگن در ۴ نوع صادر می شود :
🔹ویزای نوع A
ویزای ترانزیت است؛ یعنی مسافر حق خروج از فرودگاه را ندارد و می تواند فقط در یکی از فرودگاه های شينگن پرواز خود را تعویض و راهی کشوری در خارج از شينگن گردد.
🔹ویزای نوع B
ویزای عبور است؛ یعنی مسافر حق خروج از فرودگاه را دارد و می تواند از شينگن به عنوان منطقه عبوری استفاده نماید تا از طریق زمینی خود را به کشور دیگری غیر شينگن برساند.
🔹ویزای نوع C
ویزای توریستی است که اکثر ایرانیان با آن وارد شينگن می شوند.
🔹ویزای نوع D
ویزای بلندمدت است که معمولا تجار و بازرگانان از آن استفاده می کنند تا بتوانند در طی سال، بارها به شينگن وارد و از آن خارج شوند.
توجه کنید که اگر بخواهید بیش از ۹۰ روز در محدوده شينگن بمانید، دیگر نیازی به ویزای شينگن ندارید، بلکه باید درخواست اقامت بدهید و از طریق سفارت پیگیر مراحل اقامتی خود باشید. درضمن اگر از ۹۰ روز اقامت خود در محدوده شينگن استفاده کنید، باید حتما ۳ ماه خارج از شينگن بمانید تا بتوانید مجددا ویزای شينگن دریافت کنید. البته در صورت داشتن دلایل ویژه، می توانید برای حداکثر 1 سال هم ویزای شينگن دریافت کنید.
داشتن ویزای شينگن لزوما به معنی تضمینی جهت ورود به محدوده شينگن نیست، یعنی اینکه اگر شما ویزای شينگن خود را از ایتالیا گرفته باشید ولی از فرانسه وارد شينگن شوید مقامات مرزی شينگن در فرانسه می توانند به دلایلی کاملا قانونی به شما اجازه ورود نداده و شما را به کشوری در خارج از شينگن اخراج کنند. مسافر ورودی به شينگن باید همیشه خود را آماده سوالات احتمالی از جمله هدف از سفر، آدرس محل اقامت و مدارکی دال بر توانایی پرداخت هزینه های اقامت نماید.

کشورهای شينگن
اسامی کشورهای عضو اتحادیه اروپا که با ویزای شینگن می توان به آنها مسافرت کرد عبارتند از :

آلمان، ایتالیا، فرانسه، هلند، سوئیس، اتریش، بلژیک، جمهوری چک، دانمارک، یونان، نروژ، پرتقال، اسپانیا، سوئد، فنلاند، استونی، مجارستان، لاتویا، لوگزانبورگ، لیتوانی، مالت، لهستان، اسلونی، اسلواکي
کشورهای که دریافت ویزای شنگن ازسفارت های اروپا در ایران:

فرانسه
ایتالیا
اسپانیا
آلمان
یونان
اتریش
پرتغال
بلژیک
لهستان

1918